STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
28
Kompozit versus ocel
Použití kompozitních prvků na že-
lezničních objektech se poma-
lu stává samozřejmostí a v někte-
rých případech vytlačují dřevo
nebo ocel. Vlastnosti, pro které
jsou u Správy železniční doprav-
ní cesty (SŽDC) kompozitní prvky
požadovány, můžeme podle našich
zkušeností shrnout do následují-
cích bodů.
Životnost a odolnost
Životnost a odolnost vůči pově-
trnostním vlivům umožňuje vy-
užít kompozitní rošty na most-
ní lávky (obr. 1 – železniční most
v Chrastavě) nebo také ve vysoko-
horském prostředí v Harrachově.
Kompozitní rošty použité právě při
rekonstrukci tratě Liberec – Harra-
chov umožnily snadné zakrytí pro-
storu i při nerovnosti skalní stěny,
která tvořila jednu stranu obsluž-
né lávky (obr. 2). Pevnost a stabili-
ta kompozitních roštů se nesnižuje
ani v mrazech.
Testování lávek a zábradlí
Lávky nebo zábradlí prochází tes-
ty, které provádí SŽDC. Tyto testy
jsou zacíleny na měření pevnost-
ních veličin, ale také na požární
odolnosti. Rošty RONN-MEA vy-
hovují požadavkům SŽDC na po-
žární odolnost a mohou se tak bez
problému používat i na exponova-
ných stavbách, jako například že-
lezniční most přes Labe v Ústí nad
Labem (obr. 3).
Bezpečnost roštů pro chodce
Koleje nemusí nutně být spoje-
ny pouze se SŽDC. Pražský do-
pravní podnik používá dlouhá lé-
ta kompozitní rošty RONN-MEA
ve vchodech do metra na zakry-
tí kanálků, ve vozovnách tramva-
jí nebo v posledních měsících při
částečné rekonstrukci tratě lano-
vé dráhy na Petřín (obr. 4). Za-
krytí kabelových kanálků ne-
bo chodníků v lanové dráze
se osvědčilo díky velice dob-
rým bezpečným protiskluzo-
vým vlastnostem a odolnosti vů-
či olejům. V neposlední řadě je
pro Pražský dopravní podnik dů-
ležitý faktor naprostého nezájmu
o krádeže, protože kompozitní
prvky nejsou vhodné pro zpětný
odkup a ani pro zátop díky své
nehořlavosti.
Rošty s nízkou váhou
na střechu
Použití kompozitních konstruk-
cí a roštů RONN-MEA nemusí
být pouze na kolejových objek-
tech. V první i druhé etapě rekon-
strukce Hlavního nádraží v Praze
se ve spolupráci s firmou Metro-
stav průběžně instalují kompo-
zitní rošty s protiskluzovou úpra-
vou na obslužné lávky na střechu
nad nástupiště (obr. 5). Nízká vá-
ha a flexibilita rozměrů snižuje
celkové zatížení střechy a umož-
ňuje vyřešit i atypické detaily při
montáži.
Použití kompozitních konstrukčních prvků RONN-MEA
jsme v předchozích článcích ukázali převážně na silničních
a dálničních objektech, jako jsou dálniční mosty a přidružené
vodoprávní stavby, kompozitní zábradlí na opěrných stěnách,
silniční mosty nebo obslužné lávky. Velký počet realizací
na železničních objektech jsme zatím odborné veřejnosti
nepředstavovali.
1 | Železniční most Chrastava
3 | Kompozitní madlo Ústí nad Labem – Střekov
Kompozitní konstrukční prvky
dnes používáme nejen na doprav-
ních stavbách, ale také v chemic-
kém průmyslu, výrazně se uplatňu-
jí na vodohospodářských stavbách,
v potravinářství, ale také na fasá-
dách domů a jiných stavebních ob-
jektech. Firma MEA Water Mana-
gement (dříve RONN) s týmem
odborných projektantů, techniků
a montážníků navrhuje a instaluje
stovky staveb ročně v České a Slo-
venské republice.
Ing. Jan Ochec
MEA Water Management s.r.o.
MEA Water Management s. r. o.
Kontaktní centrum: +420 841 111 128
KOMPOZITNÍ KONSTRUKČNÍ MATERIÁLY
na železničních stavbách
2 | Rekonstrukce trati
Liberec – Harrachov
4 | Praha – lanová dráha na Petřín
5 | Praha – hlavní nádraží