Stavební a investorské noviny č. 5 / 2014 - page 17

17
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
útok a pak jej „vtipně a za pomoci
dokonalých technických výpočtů
a simulací odrazit a slavně zvítě-
zit“. Je to vždy smutné a Pyrrhovo
vítězství. Čekáme, namísto toho,
abychom jako ti apoštolové šíři-
li ve svém okolí novou víru. Za-
čít musíme každý u sebe a násled-
ně rozšiřovat okruh svého vlivu
a své působnosti. Nejprve smě-
rem do vzdělání a osvěty lidí. Jen
tak můžeme směřovat k cíli. Trva-
le, vlídně a se selským rozumem
v hrsti. Někteří naši politici nás
odbývají tím, že existuje nevidi-
telná ruka trhu. Další nás úspěšně
vmanipulovali porovnávat vodní
cestu s dalšími způsoby dopravy
(silnice, železnice, vzduch), jako-
by vodní cesty sloužily jen dopra-
vě. A každý přece dobře ví, říkají,
že nejvíc potřebujeme opravit roz-
bité silnice a rozšířit metro v Pra-
ze, že?! Pravda je taková, že vodní
cesta není jen „cesta“. Můžete vy-
užít železnou kolejnici k zavlažo-
vání? Můžete zodpovědně prohlá-
sit, že bydlení u dálnice je zdravé
a že je to správná adresa? Zname-
ná více silnic a více železnic ře-
šení budoucího nedostatku vody
a podzemní vody zvláště?
A co tzv. ochránci přírody? Ja-
ké nové pravdy nám budou hlá-
sat, až se za třicet let naplní před-
povědi jejich kolegů klimatologů
o tom, že se v důsledku klimatic-
kých změn v ČR rozšiřují oblasti
sucha a vodního deficitu? Už se to
netýká jenom Znojemska a Břec-
lavska. Z toho nicnedělání či spí-
Plavební komora Hluboká a sportovní přístav Hluboká.
Zatímco sportovní přístav je právě ve výstavbě a Strojírny Podzimek sem dodávají pouze zdvižný mostek
o hmotnosti cca 15 tun do přístaviště, zdvihatelný na dvou hydraulických válcích, pak plavební komora byla
zprovozněna v létě roku 2013.
Dolní a horní vrata plavební komory Hněvkovice
jsou hydraulicky ovládaná. Horní jednokřídlá desková vrata
mají šířku 6 metrů a výšku 10,5 metrů a hmotnost 25 tun. Dolní podjezdná stavidlová vrata jsou o rozměrech
6,8 x 10,7 metrů a váze bezmála 35 tun jsou zavěšena na dvou Gallových řetězech a spouštěna do hloubky
téměř 21 metrů.
še aktivní blokace přijímání účin-
ných preventivní opatření jde až
strach. Počínání nejradikálnějších
„ochránců“ by mělo být posuzo-
váno jako trestný čin.
„Nejlep-
ší doba vykopat studnu byla před
třiceti lety. Druhá nejlepší doba je
teď“
, říká staré čínské přísloví.
Trhem vodních cest není nic ji-
ného, než kvalita života a život ja-
ko takový. Nedají se s ničím srov-
nat. Vodní cesty jsou v prvé řadě
voda. A voda je energie, surovi-
na, prostředí, živel a div světa.
Na rozdíl od výše zmíněných do-
pravních módů je vodní cesta živý
organismus. Nemůže tak být srov-
návána a degradována na úroveň
jakýchkoli a pouhých cest.
Máme malé štěstí, že se úsilím
Ředitelství vodních cest dokázala
oživit a následně prodloužit trasa
Baťova kanálu a nyní se realizuje
projekt Dokončení splavnění Vl-
tavy do Českých Budějovic. Tyto
dva projekty by měly po svém do-
končení veřejnosti otevřít oči a po-
moci našim novým apoštolům.
Naše firma Strojírny Podzimek
u toho byla a radujeme se z nově
vytvořeného prostředí podél hor-
ního toku Vltavy.
Vodní cesty jsou v módě
i ve světě. O zajímavých zahra-
ničních projektech se dočtete více
v některém z příštích čísel.
Jiří Kotrba, výkonný ředitel
společnosti Strojírny Podzimek
Strojírny Podzimek, s. r. o.
Čenkovská 1060
589 01 Třešť
tel.: +420 567 214 550
fax: +420 567 214 040
e-mail:
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...40
Powered by FlippingBook