Stavební a investorské noviny č. 5 / 2014 - page 16

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
16
Máme latentní neschopnost
vytvořit celospolečenskou po-
ptávku po realizaci navýsost stra-
tegického projektu v ČR a máme
tak za jeho neuskutečnění a od-
kládání největší díl odpovědnos-
ti. Hledáme hrdinu, který to za nás
udělá. Náš princ však nemá svůj
fanklub. Za současných podmínek
po něm chceme nemožný úkol.
Chceme, aby získal svoji vytouže-
nou lásku veřejnému mínění a pu-
bliku navzdory. Ale co víc, lid ten-
to příběh nezajímá, nesleduje ho
s očima na šťopkách, je jim lho-
stejný stejně tak, jako jim byl fuk
uplynulých sto let. Chudák princ
se snadno stává terčem nepřejícní-
ků a v očích našince z něj snad-
no udělají lumpa, podvodníka, ne-
přítele lidu, v lepším případě jen
snílka nebo blázna. Náš národ
„českých bratří“ umí vytvořit do-
statečně husté křoví a manipulan-
tů se najde vždycky dost. Chudák
náš princ, zahyne, sotva se přiblíží
první překážce.
Co chybí? V naší komunitě
chybí osvěta, apoštolové, věro-
zvěsti, jako byli Cyril a Metoděj.
Lidé, kteří by „nové křesťanství“
byli ochotni srozumitelně, vlídně
a trvale hlásat dnešním bezvěrcům
(a také být ochotni za to trpět).
V mediální záplavě informa-
cí, dezinformací a lží to nezvlád-
ne dvanáct apoštolů, ale apošto-
lů bude muset být víc, odhaduji to
na 1 258. Potom nemusíme čekat
staletí, než se toto „křesťanství“
bude učit ve školách a než se vy-
staví a vysvětí nové kostely. Kdo
bude takovým věrozvěstem, po-
slem šíření nové víry? Kdo bude
tím, který dokáže přesvědčit pu-
blikum, že vodní cestou on sám,
jeho obec či město získá stabilitu,
jistotu, příjem, práci, stálý zdroj
vody, zlepší si bonitu svoji pů-
dy, vzroste cena jeho nemovitos-
tí a obec bude lépe chráněna před
povodní? Který apoštol si vezme
na svá bedra to, že děti školou po-
vinné budou znát pojem plavební
komora a zdymadlo stejně dobře
jako pojem letiště či zastávka vla-
ku nebo autobusu? Kdo zajistí, že
mapa ČR ve školních učebnicích
bude mít zakreslenu plánovanou
trasu koridoru DOL? Jak je mož-
né, že ani po 113 letech veřejnost
neví, že již zákonem Františka Jo-
sefa I. byla schválena výstavba
průplavu Dunaj-Odra-Labe? A že
se nic neděje, když tento zákon
dosud není naplněn? Projekt, kte-
rý může zajistit naši prosperitu ti-
síckrát lépe než 10 montoven dal-
ší automobilky, je tiše obcházen
a potlačován. Nic proti automo-
bilkám, jen si myslím, růst HDP
lze podpořit i jinak, než rychlej-
ším běháním trasy 100m na čas.
To vědí i čínští investoři, kteří se
o investice do tohoto projektu za-
jímají.
Že se o podporu projektu má
starat někdo jiný a ne my sami?
Znáte slogan podnikatele Tomá-
še Bati? Ten zní:
„Mysli globálně,
jednej lokálně“
.
Necháváme se vmanipulovat
do obranné pozice. Je to tak poho-
dlné. Již jsme si zvykli očekávat
VODNÍ CESTY, ČESKÁ ZAKLETÁ PRINCEZNA
Nedostatečné povědomí o strategickém projektu Dunaj-Odra-Labe
Kdo může za to, že se dosud nerealizuje nejvýznamnější projekt
České republiky, koridor DOL?
Od malička posloucháme pohádky a v nich jako jeden muž držíme
palce princi při získávání ruky krásné a pracovité Popelky. Fandíme
princi i Popelce a jsme rádi, když se konečně domluví. I vodní
hospodářství má svoji Popelku, která čeká na svého prince. Čeká,
čeká… více než 100 let. Jak dlouho ještě bude čekat, než Popelka
najde svého ženicha k radosti (a užitku) celé české společnosti?
Odpověď je jednodušší, než jsme si sami ochotni připustit. Bude
čekat tak dlouho, dokud princi a Popelce v jejich snažení nebudou
fandit všichni diváci a posluchači.
Jezové klapky, dolní a horní vrata plavební komory České Vrbné.
Klapky jsou hydraulicky ovládané. Jsou dvě a každá z nich
je dlouhá 22,5 m, široká 4,6 m a váží každá přes 28 t.
Dolní desková jednokřídlá vrata s přímým prázdněním
mají rozměry 11,2 m x 6 m a hmotnosti 20 t.
Horní klapková vrata
4,1 m x 6 m a hmotnosti 9,5 t.
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...40
Powered by FlippingBook