Stavební a investorské noviny č. 5 / 2014 - page 6

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
Rekonstrukce CB vozovky
dálnice D2
Profesionální úsilí společnosti TRANSBETON
s. r. o. sklidilo své dlouho očekávané ovoce. Společ-
nost vyhrála výběrové řízení na dodávky čerstvého
betonu pro rekonstrukci cementobetonového kry-
tu vozovky dálnice D2 a to v úseku 16,2 – 19,2 km
vpravo.
Cementobetonový kryt (CB)
je kryt vozovky z ne-
vyztuženého nebo vyztuženého betonu, pokládaný
v jedné nebo dvou vrstvách. Dle skupiny krytu se
přidává označení I, II nebo III, dle polohy se kryt dá-
le označuje
(H)
– horní a
(S)
– spodní. Rekonstrukce
stávajících a výstavba nových vozovek za použití ce-
mentobetonových krytů má oproti použití živičných
materiálů značné množství výhod, ale i nějaké drob-
né nevýhody.
TRANSBETON s. r. o.
NAPLŇUJE SVÉ VIZE A CÍLE
TRANSBETON s. r. o. – dynamicky se rozvíjející organizace založená v roce 2000, vlastněná jediným českým vlastníkem a společně
se svou sesterskou těžební společností ZEPIKO spol. s r. o. tvoří v regionech Jihomoravského, Olomouckého a Zlínského kraje
koncernové uskupení zvané ZEPIKO GROUP. Předmětem jejího podnikání je výroba čerstvých betonů vč. jejich distribuce a obchodní
činnosti. Tato společnost vznikla s pořízením první betonárny v Hustopečích, okres Břeclav. K dnešnímu dni vlastní 8 betonáren,
a to ve městech Brno, Hustopeče, Mikulov, Znojmo, Skalice nad Svitavou, Přerov, z nichž aktuálně dvě nově zakoupené betonárny
jsou ve městech Kroměříž a Holešov – tímto dochází k naplnění dílčí části strategické expanze společnosti. Většina betonáren jsou
moderní technologické celky, kterými společnost nahradila zakoupené původní zastaralé betonárny. Nejnovější modernizace probíhá
v těchto dnech v areálu betonárny Mikulov, kde původní technologie SB 30 bude nahrazena horizontální betonárnou o výkonu
75 m
3
/hod. s plně automatickým celoročním provozem.
Koncernová skupina ZEPIKO GROUP se na re-
konstrukci dálnice D2 v úseku 16,2 – 19,2km vpravo
podílela následujícími činnostmi:
1. Ukládku vybouraných betonů z dálnice D2 o ob-
jemu 25000 tun zajistila společnost PÍSEK ŽAB-
ČICE spol. s r. o., která provozuje skládku inert-
ních odpadů v pískovně Žabčice – jedná se
o dceřinou firmu těžební a obchodní společnosti
ZEPIKO spol. s r.o.
2. Výrobu čerstvého betonu CB I pro spodní
a vrchní vrstvu zajistily betonárny Brno a Hus-
topeče. Beton CB I o konzistenci S1 byl zhoto-
vitelem opravy dálnice D2 v tomto úseku pře-
pravován nákladními automobily. Beton pro
monolitické odvodňovací žlaby (tzv. carping)
zajistila včetně dopravy vlastními domíchávači
betonárna Brno.
Výhody (+):
Nevýhody (-):
• několikanásobně vyšší životnost
než asfaltové kryty
• lepší smykové vlastnosti
• netvoří se koleje od vyjíždění
• nižší energetická náročnost (vyrábí
se z domácích vstupních materiálů)
• odolnější proti tangenciálním silám
• vysoká roznášecí schopnost
• vysoký stupeň automatizace
a mechanizace výroby
• odolné vůči ropným látkám
• světlost (náklady na osvětlení až o 30 % nižší)
• dražší varianta ve srovnání
se živičným materiálem
• nutnost dilatačních spár
• nákladné opravy
• nutno zajistit odolnost proti
střídavým účinkům mrazu, vody
a rozmrazovacím látkám
• zatížení možno připustit
až po určité době
• je třeba dodržení přesnějšího
technologického postupu
Ukládce vybouraného betonu přecházely bourací
práce. V rámci bourání byl nejprve původní cemen-
tobetonový kryt „nasekán“ technologií označovanou
neformálně „gilotina“
(obr. 1)
a následně naložen
na nákladní vozidla a odvezen na skládku inertních
odpadů do pískovny v Žabčicích. Po kompletním od-
vozu vybouraného původního betonu byl povrch do-
čištěn a lokálně dofrézován
(obr. 2)
.
Vlastní pokládka nových vrstev cementobetono-
vého krytu pro rekonstrukci dálnice D2 byla prová-
děna v období od 10. 4. do 22. 5. 2014 a to z dvou-
vrstvého cementobetonového krytu s vymetaným
1
2
3
4
5
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...40
Powered by FlippingBook