Stavební a investorské noviny č. 5 / 2014 - page 14

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
14
Beton a umění
Doslova uměleckým dílem je již-
ní fasáda divadelní budovy s hlav-
ním vstupem pro diváky, provedená
z betonu EASYCRETE s čtyřicít-
kou nepravidelných otvorů, „bub-
lin“, která představuje pomyslnou
divadelní oponu. Ta se nad pří-
chozího mírně naklání v negativ-
ním úhlu 11,2°, a tak jej opticky zve
ke vstupu do prostor divadla.
„Jde
určitě o největší sochařské dílo po-
slední doby,“
říká s trochou nadsáz-
ky architekt Vladimír Kružík z ate-
liéru HELIKA a dodává:
„Jako se
dříve odlévaly sochy z bronzu, mo-
derní umění nabízí sochy betono-
vé.“
A má pravdu, tento originální
výrazový prvek objektu totiž vznikl
dle jeho požadavku jako jediný kus
o rozměrech 21,8mx 13,8mx 0,6m
bez jediné pracovní spáry.
Celkem 100 m
3
samozhutni-
telného betonu EASYCRETE by-
lo do nosníkového bednění Vario
postupně nalito skrz 29ks plnicích
otvorů. Jednotlivé oválné bubli-
ny v počtu 40 kusů byly v bednění
vyvázány ze sololitu, hustá výztuž
o váze 30 tun prochází mezi jed-
notlivými otvory. Příprava pro vy-
Největší sochařské dílo
posledních let je z betonu
Architektonické betony v posledních letech získávají na oblibě nejen u architektonických ateliérů,
ale i na straně samotných investorů. Můžeme se o tom přesvědčit mimo jiné na nové realizaci
stavby Nového divadla Plzeň. Jsou zde použity pohledové betony včetně „bublinkové“ jižní fasády
divadelní budovy s hlavním vchodem, kterou autor projektu, architekt Vladimír Kružík z ateliéru
HELIKA, nazývá jednou z největších soch posledních let.
lévání trvala přibližně 50 dní, sa-
motné plnění pak zabralo 43 hodin
a probíhalo nepřetržitě. Dosažení
vysoké pohledové kvality betonu
pozitivně ovlivnilo použití samoz-
hutnitelných betonů, tedy beto-
nů nevyžadujících hutnění během
zpracování, schopných téci půso-
bením vlastní tíhy a vyplnit doko-
nale bednění a docílit dokonalého
zhutnění i v místech hustého vy-
ztužení. Výraznou jižní fasádu op-
ticky doplňuje plastika připomína-
jící oblázek nebo vajíčko, odlitá
rovněž z pohledového betonu, jež
je těžištěm vnitřního atria mezi bu-
dovami. Tato plastika, stejně jako
bublinková opona, krásně vynik-
nou na pozadí fasády z červeného
betonu.
Beton má neomezené
možnosti využití
Beton je materiál neomezených
možností. Může mít libovolný
tvar i barvu, jak také potvrzuje pl-
zeňská realizace. Jediným omeze-
ním je tedy lidská představivost,
což dává architektům nekoneč-
ný prostor pro originální ztvárně-
ní navrhovaných objektů.
„Beton
v sobě odráží otisk každé minuty,
hodiny a dne, ale také aktuálního
počasí nebo přítomných lidí, pro-
to je tak různorodý a vždy origi-
nální, ale zároveň působí neuvěři-
telně pevně a stabilně,“
popisuje
důvod volby hlavního stavebního
materiálu na realizaci stavby no-
vého divadla v Plzni Akad. arch.
Vladimír Kružík.
Dodavatelem veškerého trans-
portbetonu na monolitické kon-
strukce a podlahy pro stavbu No-
vého divadla Plzeň byla společnost
TBG Plzeň Transportbeton, člen
skupiny Českomoravský beton.
„Nové divadlo Plzeň je jednou
z nejzajímavějších současných re-
alizací, kde se uplatnily nové tech-
nologie výroby transportbetonu
v podobě využití samozhutnitelné-
ho betonu Easycrete na realizaci
betonové opony a také barevných
betonů Colorcrete na realizaci čer-
vené fasády divadla. Svým význa-
mem a náročnou technickou rea-
lizací jej lze přirovnat například
ke stavbě betonových kopulí pla-
netária a virtuária Techmania
Science Center v areálu průmyslo-
vého závodu ŠKODA v Plzni. I pro
tuto stavbu kopulí dodávala beto-
ny plzeňská betonárna,“
zmiňuje
Ing. Roman Pánek, zástupce spo-
lečnosti TBG Plzeň Transportbe-
ton, s. r. o.
Potvrzuje se, že architektonic-
ké betony se dnes uplatňují na růz-
Detail betonové bublinkové opony na jižní fasádě divadelní budovy.
Z bočního pohledu je patrný sklon betonové opony s negativním úhlem 11,2°.
Foto: Jiří Žihlo
Foto: Jiří Žihlo
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...40
Powered by FlippingBook