Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 50

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
50
Z trochu jiné oblasti je poskytování služeb
v oblasti řezání vodním paprskem pro strojí-
renství a stavebnictví, řešení akustiky místnos-
tí a stavby bezdozvukových komor potřebných
pro měření hlučnosti nejrůznějších strojů a zaří-
zení. Bezvýkopové technologie však stále mají
pro společnost zásadní význam, který je v sou-
časné krizi poptávky ve stavebnictví ještě pro-
hlouben. Zakázek je žalostně málo, konkurenč-
ní prostředí zhoustlo jak na čínském koupališti
a kvůli tomu se ceny pohybují na úrovni nákladů
a dost často i hluboko pod ní. Jak v takových
případech firmy staví, ví jen bůh. Abychom se
nedostali do stejné situace a nemuseli se podbí-
BEZVÝKOPOVÉ TECHNOLOGIE?
Ano, to je řešení
Naše společnost TALPA – RPF se
zabývá bezvýkopovými technologiemi
a jejich využitím pro výstavbu
inženýrských sítí déle než dvacet
let. K této činnosti se postupem let
přidaly průmyslová ekologie a čištění
kontaminovaných zemin a podzemních
vod, hydrogeologie, vodohospodářské
stavby, demolice a recyklace sutí,
klasická výstavba inženýrských sítí.
zet, snažíme se hledat uplatnění v oborech, kte-
ré vyžadují vysokou míru znalostí a dovedností
lidí, speciální stroje, prostě hledáme práce, kte-
ré jen tak někdo neumí. A právě touto oblastí
jsou pro nás stavby s použitím bezvýkopových
technologií. Samozřejmě, i v tomto oboru jsou
ceny skoro na dně a někdy pod ním, i v tomto
oboru jsou firmy, které neřeší bezpečnost práce,
kvalitu, požadavky technologie, údržbu strojů,
sledování technického vývoje, pouze s úsmě-
vem na rtech nabídnou překvapivě nízkou ce-
nu, přijedou, píchnou do země, a když to nejde,
tak zmizí. Za rok za dva, až je doběhnou všech-
ny ty opomíjené náklady, obvykle zmizí úplně.
Touto cestou si nemůžeme dovolit jít, chceme
tady být a pracovat nejen letos, ale třeba i za de-
set let. Proto se snažíme nabídnout zákazníko-
vi tu nejvyšší kvalitu, proto se snažíme splnit
i to, co po nás nechtěl, ale my víme, že by to tak
mělo být. Možná to zní jako laciná proklama-
ce, klišé, ale opravdu tady chceme být i za deset
let. Níže je uvedeno několik případů, o kterých
si myslím, že se nám v poslední době opravdu
povedly a které zapadají do kontextu předcho-
zího textu.
Případ první, bezvýkopové technolo-
gie ve víru velkoměsta.
Známe to všich-
ni. Projíždíme hlavní dopravní tepnou měs-
ta, všichni kolem spěchají do práce nebo už
pracují a stejně jako my mají jasný cíl – po-
kud to půjde, tak se rychle a bezpečně k to-
muto cíli dostat. Ale dnes to asi tak jednodu-
še nepůjde, silnice před námi oranžově bliká
a především všechna ta auta už stojí. Doprav-
ní zácpa. Řidiči se posunují po pěti metrech
a za půl hodiny zjistí důvod – vpředu se bagr
zakusuje do asfaltu a nechává pro nervózní au-
ta jen úzký pruh k průjezdu. Opravdu to zná-
me všichni, ale někdy to není nezbytné a lze
najít kompromis jako v následujícím případě,
který jsme realizovali v Praze na D1, na Již-
ní spojce a na Štěrboholské. Podmínkou bylo
nezpůsobit výše uvedený kolaps, ke kterému
by zcela jistě došlo. Proto byly práce naplá-
novány v noci, kdy je doprava mnohem řid-
ší. V praxi to vypadalo následovně – v deset
večer přijeli specialisté na dopravní značení
a upravili dopravní pruhy tak, aby umožnily
práci bagrů a vrtných souprav pro řízené pro-
tlaky. Zároveň s nimi v prostoru mimo komu-
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...88
Powered by FlippingBook