Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 57

57
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
EUROVIA CS, a. s.
závod 3 – Praha
Nedokončená 1332
198 00 Praha 9 - Kyje
tel.: +420 296 347 737
fax: +420 296 347 739
Kolín) je velmi náročná na rovinatost a ce-
listvost povrchu podkladní vrstvy, je nut-
né nevyhovující povrch podkladního betonu
v mnoha případech zbrousit, stěrkovat či ji-
nak sanovat.
Pokládka postupuje dle připravenosti
podkladu po úsecích dlouhých 0,5 – 2,2km.
Jelikož SAMI vrstvu ani vrstvu BBTM ne-
ní možné pojíždět a tím pádem používat pro
staveništní dopravu, je nutné na každém při-
praveném úseku v jedné etapě položit SAMI
vrstvu, BBTM i ložnou vrstvu ACL, na kte-
rou se již může pustit doprava a mechanizace
pro další práce v tunelu. Obrusná vrstva bude
položena až nakonec najednou v celé délce
tunelu. Je to především kvůli minimálnímu
počtu příčných spár v obrusné vrstvě a kvůli
nebezpečí znehodnocení obrusné vrstvy pra-
cemi, které budou v tunelu do poslední chví-
le probíhat.
V současné době je již položeno přibliž-
ně 65% z celkového množství asfaltové smě-
si a skoro 90% z celkové plochy protitrhli-
nové SAMI vrstvy. Denně se v tunelu položí
až 1500 t směsi. Rychlost pokládky je ovliv-
něna především dopravou materiálu, která je
vedena přes dopravně velmi vytíženou část
Prahy. Kvůli omezenému průjezdnému pro-
filu v tunelu (4,8m) zde navíc není možné
používat velké nákladní automobily, které
nejsou schopny v nízkém tunelu sklopit ma-
teriál do finišeru. V běžném úseku je vrstva
pokládána na šířku 7,0 – 11,0m. Pokládka je
realizována jedním nebo dvěma finišery je-
doucími vedle sebe. V případě rozpletů u ná-
jezdových a výjezdových ramp se šířka vo-
zovky pohybuje až okolo 16m.
Do konstrukce vozovky jsou v tunelu pou-
žity tzv. nízkoteplotní asfaltové směsi. Přísa-
da umožňuje snížit teplotu směsi o 10 - 30 °C.
Tím je jednak zredukována produkce CO
2
při
výrobě směsi a také je až o polovinu sníženo
množství exhalací ze směsi při pokládce. Je-
likož je v tunelu omezena možnost větrání, je
snížení exhalací na minimum důležitým fak-
torem pro zachování bezpečného pracovní-
ho prostředí pro pracovníky pokládky. V pří-
padě ohřátí směsi na běžnou teplotu se díky
přísadě prodlužuje zpracovatelnost směsi
a zlepšuje se její zhutnitelnost. Z důvodu po-
užití nízkoteplotní přísady se proces hutnění
posunul přibližně o 30 °C níže. Hutnění smě-
si je v tomto případě ukončeno až při 50 °C.
Míra hutnění směsi i rovinatost povrchu jsou
velmi citlivé na dodržení postupu hutnění dle
hutnicího postupu.
Je zřejmé, že interiér tunelu má být co nej-
světlejší. Jednak se tím zvětšuje jas pozadí, tak-
že výsledné oslnění od svítidel je menší, jednak
vlivem mnohonásobných odrazů je jas vozov-
ky větší. Z tohoto důvodu je v tunelu do obrus-
né použito velmi světlé kamenivo z lomu Ple-
šovice. Kamenivo, které během času ještě víc
vystoupí na povrch, zachovává mnohé světel-
né vlastnosti vozovky srovnatelné se světelný-
mi vlastnostmi betonového krytu.
Kromě hlavní tunelové trasy jsou také
pokládány asfaltové vrstvy na výjezdových
rampách. Zde se mění skladba z „tunelové“
na „mimotunelovou“, kde jsou použity jiné
směsi i jiné tl. vrstev. Není zde nutné poklá-
dat protitrhlinovou SAMI vrstvu ani nízko-
teplotní směsi.
Ing. Dalibor Cvach
Hlavní stavbyvedoucí
Eurovia CS a.s., závod 3 - Praha
1...,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56 58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,...88
Powered by FlippingBook