Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 62

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
62
AŽD Praha
telekomunikace
železniční doprava
silniční doprava
Bezpečně k cíli
„
Řízení dopravy ve městech – ústředna,
dispečink
„
Informační a naváděcí systémy
„
Křižovatkové systémy
„
Aktivní zabezpečení přechodů pro chodce
„
Měření úsekové rychlosti, detekce jízdy na
červenou a další kamerové systémy
„
Parkovací systémy
„
Liniové řízení dopravy
„
Tunelové systémy
„
Servis tunelových technologií
„
Inženýrské činnosti a projekční práce
„
Výstavba, obnova, správa, údržba
a provozování veřejného osvětlení
„
Instalace, montáž, údržba a servis
dodávaných technologií
Nejjednodušším, ale současně nej-
proklínanějším řešením, jak donutit ři-
diče dodržet rychlost, je příčný práh.
Nutí však přibrzdit i vozidla, která je-
dou dovolenou rychlostí. Naopak mo-
derní systémy dokážou „potrestat“
pouze řidiče porušující dopravní před-
pisy. Například zpomalovací, ane-
bo chcete-li trestající návěstidlo, je
moderní systém, který je instalován
ve všech rozvinutých zemích. Tento
systém za pomoci radaru měří rychlost
všech projíždějících vozidel v daném
úseku. Pokud řidič překročí povole-
nou rychlost, na semaforu před ním se
rozsvítí červená a řidič je donucen při-
brzdit. Toto omezení je nastaveno pou-
ze na nezbytně nutnou dobu, tak aby
nedocházelo ke zbytečnému brzdění
proudu vozidel. Jedná se tedy o bez-
pečný systém, neboť řidič je včas varo-
ván, že jede rychle a současně vozidla
jedoucí dovolenou rychlostí za přibrz-
děné vozidlo plynule dojedou ve chví-
li, kdy se toto již rozjíždí. Vozidla inte-
grovaného záchranného systému (IZS),
která ze zákona mají výjimku, mohou
bez problémů kolem návěstidla projet
bez sebemenších problémů.
Jako problematický ale vnímáme
nedávno představený systém aktivního
příčného prahu. Pokud řidič jede rych-
le, před jedoucím vozidlem se vytvoří
několikacentimetrová prohlubeň ve vo-
zovce, kterou „potrestaný řidič“ pro-
jede. Poté se zařízení vrátí do původ-
ní polohy. I když vypadá tento systém
na první pohled jako výborný způsob,
jak přinutit řidiče dodržovat rychlost,
pravdou je, že je hodně diskutabilní.
A dokonce už má své odpůrce, kteří si
zcela legálně kladou otázky souvisejí-
cí s bezpečností silničního provozu, ne-
mluvě o vícenákladech na deaktivační
zařízení do vozidel IZS.
Vraťme se ale ke zmíněné bezpeč-
nosti silničního provozu. Položili si au-
toři aktivního prahu otázky typu: Jak
Past na mamuta nevyřeší nedodržování rychlosti
zareaguje nezkušený řidič na nečeka-
nou díru v silnici? Jak zareaguje řidič
jedoucí rychle a nevěnující se plně ří-
zení, když se z ničeho nic pod jeho ko-
ly „pootevře vozovka“? Odpověď je
nabíledni. Co když se lekne, zpanika-
ří a vyjede mimo svůj dopravní pruh
a způsobí tragickou dopravní nehodu?
A jak se zachová motocyklista anebo
cyklista, kterého bude předjíždět rych-
le jedoucí automobil a pod jejich ko-
ly se najednou vytvoří prohlubeň? Co
když v kombinaci se zhoršeným poča-
sím dojde ke smyku a pádu?
Z položených otázek jasně vyplývá,
že je potřeba o aktivním příčném prahu
ještě hodně hovořit a vyjasnit si mož-
ná rizika. Možná to teď vypadá, že se
zastáváme rychle jedoucích řidičů. Ne-
ní tomu tak! Určitě je správné počíná-
ní hříšníků usměrňovat a eventuálně
i trestat dle silničního zákona, ale ne-
ní přeci jen neúměrně vysokým trestem
otevřít před nimi aktivní příčný práh ja-
ko „past na mamuta“?
Ing. Jiří Máchal
Ing. Ivana Černá
Víte, že podle policejních statistik téměř třetina řidičů často pře-
kračuje povolenou rychlost? Jakkoliv se to na první pohled může
zdát jako malichernost, tento nešvar je potenciálním rizikem vzni-
ku mnoha nebezpečných situací, které často končí i tragickou do-
pravní nehodou. Nabízí se celá řada způsobů zabezpečení, od těch
nejjednodušších, mezi které lze řadit retardéry (příčné prahy), až
po moderní dopravní telematické systémy propojující informační
a komunikační technologie.
1...,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,...88
Powered by FlippingBook