Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 66

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
66
DOPRAVOPROJEKT BRNO, Kounicova 271/13, 602 00 Brno,
projektový a inženýrský institut, pro dopravní a ekologické stavby
UMÍSTĚNÍ A POPIS STAVBY
Navržený silniční obchvat obchá-
zí širokým východním obloukem měs-
to Břeclav (na jihu se cca 0,5km před
místní částí Poštorná odklání od hranič-
ního přechodu do Reinthalu, protíná bo-
rovicové monokultury a zemědělské po-
zemky a u továrny Fosfa přibírá krátkou
větev mířící od silnice I/40 Valtice –
Břeclav. Ta prochází také borovicovými
monokulturami, dále prochází okrajem
bývalého hliníku, podchází bývalou
keramičku a přes zemědělské pozemky
míří k továrně Fosfa, kde se spoju-
je s hlavní trasou. Odtud se linie stav-
by stáčí se na sever, protíná porosty luž-
ního lesa, překračuje odlehčovací kanál
Dyje, drobný tok Staré Dyje a řeku Dyji,
dále překračuje železniční tratě Břeclav
– Bratislava a Břeclav – Vídeň. Potom
pokračuje po zemědělské půdě, krátce
se přidružuje k železniční trati na Břec-
lav – Bratislava, následně se stáčí na se-
jejich reprodukčních prostor. Jediným
společným opatřením, které je nut-
no dodržet na všech úsecích stavby, je
provedení těžby nelesních dřevin a les-
ních porostů v mimovegetačním ob-
dobí (říjen až březen). Ve stejném ter-
mínu by měla proběhnout i skrývka
svrchní vrstvy půdy. Toto opatření při-
spěje k eliminaci škod na populacích
živočichů. Těžba dřevin rozhodně ne-
smí být provedena v hnízdním období
(duben – červenec).
Vlivem stavby a délky následné re-
vitalizace území lze očekávat opuštění
biotopu citlivými druhy ptáků a oboj-
živelníků, v okolí však mají dostatek
úkrytových možností a lze očekávat, že
po čase se rekonstruovaná stanoviště
opět obsadí. Pro stavbu jsou navržena
kompenzační opatření, jejichž smys-
lem je snaha o zachování kvality sou-
stavy Natura 2000.
ZÁVĚR
Vybudováním silničního obchva-
tu dojde k odvedení tranzitní dopravy
z centra města, k převedení dopravy
ve směru na Lanžhot a Valtice na ob-
chvat města a odvedení této dopravy
z centra a dále vybudovaný obchvat
umožní obsluhu jihovýchodní průmy-
slové části Břeclavi přímo z obchvatu.
Navržený obchvat umožní v budouc-
nu přímé napojení výhledových aktivit
(logistické centrum, případně přístav).
Lze očekávat výrazné zklidnění centra
města se všemi dopady, tj. snížení hlu-
kové a exhalační zátěže a zlepšení bez-
pečnosti silničního provozu.
Město Břeclav je významným silničním uzlem, jehož kostru tvoří dálnice D2 Brno – Bratislava, silnice I/55-R55
Břeclav – Hodonín – Uherské Hradiště – Olomouc, silnice I/40 Břeclav – Poštorná – Mikulov a silnice II/425 Raj-
hrad – Břeclav – Lanžhot. Silnice I/55 je významnou dopravní tepnou severojižního směru. V různých stadiích
přípravy je její přestavba na komunikaci rychlostního typu.
V současné době prochází silnice I/55 zástavbou Břeclavi ulicí Lidickou Přes Náměstí T. G.Masaryka a pokraču-
je přes Břeclav – Poštornou k hraničnímu přechodu do Rakouska. Břeclaví – Poštornou rovněž prochází od sil-
nice I/55 silnice I/40 směrem na Valtice. Silnice II/425 peážuje po silnici I/55 a dále pokračuje středem města
k podjezdu pod železniční tratí se sníženou podjezdnou výškou a dále pak na hraniční přechod s SR Lanžhot. Na
všech těchto silnicích je vysoká intenzita cyklistické dopravy.
verozápad, protíná zemědělské pozem-
ky, přechází železniční trať na Přerov,
stáčí se na sever a v blízkosti dálnice Br-
no – Bratislava se napojuje na stávající
silnici I/55 Břeclav – Přerov.
ROZDĚLENÍ PŘÍPRAVY
I. Silnice I/55 ZÚ km 0,000 – km
1,250 + Silnice I/40 (od ZÚ po ul.
Hraniční)
II. Silnice I/55km 1,250 – km 4,250
(od ul. Hraniční po II/425)
III. Silnice I/55km 4,250 – km 8,752
KÚ (od II/425 k D2)
VLIV TECHNICKÉHO ŘEŠENÍ
STAVBY NA KRAJINU
A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Trasa přeložky silnice I/55 (včet-
ně I/40) je navržena tak, aby v nej-
větší možné míře ochránila obyvatele
města Břeclavi před negativními vlivy
dopravy, která není pro město cílová.
Problematika přeložky obchvatu řeší
otázky efektivity dopravní služby pro
město a nepředstavuje výrazný závlek
do neobydlených příměstských oblas-
tí. Trasa je proto kompromisem mezi
zásadním odsunutím dopravy od měs-
ta a využitím nové trasy pro dopravní
obsluhu města.
Odklonem z centra města dojde ne-
sporně ke zlepšení dopravního, potaž-
mo emisního a hlukového zatížení oby-
vatel města Břeclavi. Navržené řešení
s ohledem na vzdálenost a stupeň ře-
dění nemůže ohrozit za běžných roz-
ptylových situací pohodu a v žádném
případě zdraví obyvatel města. Je uva-
žováno pouze s drobnými opatřeními
ohledně protihlukové ochrany nejbliž-
ší obytné zástavby (jedna PHS pro je-
den dům).
Záměr neznamená ohrožení popu-
lací zvláště chráněných nebo regionál-
ně vzácných druhů živočichů, včetně
I/55 Břeclav - obchvat
1...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,...88
Powered by FlippingBook