Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 51

51
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
TALPA - RPF, s. r. o.
- Holvekova 36, 718 00 Ostrava – Kunčičky
tel.: 596 237 019, fax: 596 237 020, e-mail:
nikace nastupují svářeči, kteří připravují kabe-
lové chráničky. Bagry mají prostor pro práci
po dvaceti minutách a jejich úkolem je co nej-
rychleji, při umělém osvětlení připravit star-
tovací a cílové jámy protlaků bez poškození
sítí. Kolem půlnoci je vše připraveno a nastu-
pují vrtné soupravy a začínají pilotními vrty,
někdy i sedmdesát metrů dlouhými. Vrtných
souprav bývá nasazeno více, tak, aby práce nic
nezastavilo, a doplňuje je vozidlo pro čerpá-
ní a odvoz výplachu. Problémy s podzemními
překážkami, které se u těchto prací často obje-
vují, musí být řešeny ihned, na prostoj prostě
není čas, protože nejpozději před šestou hodi-
nou ranní musí být všechny chráničky v zemi,
místo prací musí být „zameteno“ a doprav-
ní značení musí být zpět ve skladu. To pro-
to, že začíná nový den, všichni budou spěchat
do práce za svými cíli a nedokončená práce, to
je kolaps, to známe…
Případ druhý, bourání mostů na D1.
Po-
dobně citlivou oblastí v dopravě je dlouho dis-
kutovaná rekonstrukce naší nejdůležitější dál-
nice D1. To, co ji v letošním roce zahájilo,
bylo bourání mostů, akce přesně naplánovaná
ve všech krocích a zároveň ostře mediálně sle-
dovaná. Vlastnímu bourání předchází přeložka
potrubí a kabelů, které jsou na mostě zavěšeny.
Stejně tak tomu bylo i v případě mostu u obce
Studený, kde bylo nutné přeložit důležitý dál-
kový telekomunikační kabel. Dálnice v tom-
to místě je vedena v hlubokém zářezu v teré-
nu s nepřístupnými okraji, a proto projektant
navrhnul provedení bezvýkopově řízeným pro-
tlakem vedeným shora svahem dolů k dálni-
ci a pak opět nahoru. Toto řešení je standard-
ní v případě příznivých půdních podmínek,
nicméně, jak se ukázalo při provádění pilotní-
ho vrtu, v tomto případě bylo podloží tvořeno
skalními horninami. V takovém případě by po-
loměr ohybu vrtu narostl natolik, že by při do-
držení požadovaného krytí pod dálnicí narostla
délka protlaku ze sedmdesáti na dvě stě metrů.
Tím by se přeložený kabel dostal zcela mimo
původní trasu a cena díla by narostla na něko-
likanásobek. Proto se pod časovým tlakem blí-
žícího se bourání hledalo jiné řešení. Našlo se
v provedení zemních prací a násypů tak, aby
se desetitunová vrtná souprava dostala dolů až
k dálnici, kde mohla provést vrt ve skalní hor-
nině ve zkrácené verzi. Řešení se ukázalo být
správné, a tak 24 hodin před bouráním mostu
byl kabel přeložen.
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...88
Powered by FlippingBook