Stavební a investorské noviny č. 9 / 2014 - page 51

51
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
REZONANČNÍ DRCENÍ
(RMI – RUBBLIZING)
Rezonanční drcení (RMI) je způsob
obnovy pozemních komunikací srov-
natelný s novou konstrukcí. Není to
tedy jen proces polámání betonové
vozovky! Technologie RMI se vyu-
žívá při opravách cest a letišť již více
než 25 let. Je neoddělitelnou součástí
projektů renovace a údržby poškoze-
ných cemento-betonových (CB) vozo-
vek a drah po celém světě. Ve srovnání
s konvenčními metodami nabízí tech-
nologie RMI stavbařům značnou časo-
vou i finanční úsporu.
Překrytí poškozené CB vozovky
asfaltovým či betonovým krytem bo-
hužel nezabrání kopírování trhlin a je
jen otázkou času, kdy se tyto trhli-
ny na novém krytu objeví znovu. Vý-
sledkem je nutnost dalších oprav ob-
vykle v průběhu následujících 3-5 let.
Jak tento stav řešit? V úvahu přichází
dvě možnosti. První z nich je vybourá-
ní a výměna poškozeného krytu. Tato
metoda je 2x dražší a trvá 5x déle než
metoda druhá, kterou je rozdrcení po-
škozené vozovky přímo na místě s tím,
že se vzniklá drť použije jako podkla-
dová vrstva pro novou vozovku.
JAK TATO METODA FUNGUJE?
Stroj RB500 vybavený rezonujícím
paprskem vytváří harmonické vlně-
ní v drticím kladivu, které dopadá
na betonový povrch s vysokou frek-
vencí (44x za sekundu) a malou am-
plitudou dopadu (20mm) na smykové
rovině pod úhlem 35 - 40 °. Vlivem to-
hoto působení se tvoří jemná propustná
frakce na povrchu a větší stabilní frak-
ce na dně. Díky použití malé amplitu-
dy a rezonance se zlomy šíří pod úhlem
k dolní hraně betonového krytu, kde se
následně energie rozptýlí bez poškoze-
ní podkladové vrstvy.
Rezonanční drcení taktéž umož-
ňuje odstranění použitého armovací-
ho železa vcelku. Částice podrceného
betonu mají ostrý hranatý tvar. Násled-
ným zhutněním podrcené sutě dochází
k zamknutí roztříštěných částic, čímž
se zvyšuje únosnost vozovky. Povrch
nové vozovky může být cemento-beto-
nový nebo také asfalto-betonový.
REZONANČNÍ DRCENÍ
VS. GILOTINA
Při opravě vozovky nebo jiné komuni-
kace za použití klasické metody jako
např. gilotiny mohou nastat problémy,
které je potřeba uvážit ještě před za-
hájením prací. Gilotina dopadá na be-
tonovou desku z výšky až 1,5m pod
úhlem 90 °, čímž zatláčí rozbitou des-
ku přímo do stabilizovaného podloží.
Toto narušení může vést k vytvoření
dutin a vodních kaveren. Taktéž počí-
tačové řízení těchto konvenčních zaří-
zení je omezené a vytvářet rovnoměr-
nou strukturu drcení na různých CB
površích je téměř nemožné. Rezonanč-
ní drcení zachovává celistvost podlo-
ží a snižuje poškození okolí způsobe-
né otřesy. Zároveň i hladina hluku vůči
okolí je mnohem nižší. Nutno podotk-
nout, že rovněž není nutný odvoz vylá-
maného betonu a jeho další zpracování
na požadovanou frakci.
Podepřená vozovka
Žádné koleje
Široký rozklad
zátěže
Rezonanční
drcení
Vznik kolejí
Nesprávný
rozklad zátěže
Bodový přenos
Špatný rozklad
Vodní past
Žádná drenáž
Gilotina
Vysoká frekvence (44 Hz)
Nízká amplituda (20 mm)
Rezonanční drcení
Zlomy desek
Zachovaná
celistvost
podloží
Rovné dno podporuje
únosnost systému
Nedochází k protlačení
do podloží
Uzamknuté kusy
rozptylují zátěž
UNIKÁTNÍ TECHNOLOGIE
REZONANČNÍHO DRCENÍ RUBBLIZING
VÁM USPOŘÍ NÁKLADY I ČAS
V polovině září měla naše redakce možnost na vlastní oči zhlédnout před-
stavení technologie rezonančního drcení (RMI) na letišti v Praze. O tom,
že je technologie RMI naprosto unikátní a zejména účelná jsme se vel-
mi rychle přesvědčili přímo na letištní ploše, kde probíhala demonstrace
dovedností stroje. Na území ČR a SR technologii RMI zajišťuje společnost
REKMA-Trading z Břeclavi, která ukázku zorganizovala. Ve videoreportáži
ji komentuje ředitel společnosti, pan Erik Kukla. Můžete se na ni podívat na
nebo po přečtení QR kódu v závěru článku.
REKMA-Tr
ading, spol. s r.o.
Mendlova 3298/11, 690 03 Břeclav
tel./fax: +420 519 323 981
e-mail:
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA
TECHNOLOGIE REZONANČNÍHO DRCENÍ
• Vysoká frekvence úderu (44 Hz)
• Hranatý tvar polámaných částic zvyšuje stabilitu
• Žádné poškození podkladu
• Maximální tloušťka betonu až 65 cm
• Nízká amplituda úderu (20 mm)
• Jednoduché odstranění armování
• Rychlost až 6000 m
2
za směnu
RENOVACE VOZOVKY ZA POUŽITÍ REZONANČNÍHO DRCENÍ
– KROK ZA KROKEM
1. odfrézování existujícího asfalto-betonového (AB) krytu (pokud je)
2. instalace/oprava drenáže
3. rozdrcení betonové vozovky rezonančním kladivem
4. zhutnění podrcené vozovky
5. AB/CB kryt – zhotovení nové vozovky
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...88
Powered by FlippingBook