STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
52
VÝVOJ TECHNOLOGIE PRO
VRTÁNÍ VE SKALNÍM MASIVU
Skalní masiv představoval velký pro-
blém, který byl zapříčiněn hlavně tím,
že při jeho vrtání docházelo po krát-
ké době k poškození vrtných korunek
a ke ztrátě schopnosti vrtat. Takže ač-
koli se někomu jednou za čas podařilo
skálu provrtat, nebylo toto vrtání říze-
né a také nebylo předvídatelné. Proto
se vývoj nejprve zaměřil na zdokonale-
ní vrtného nářadí, konstruktéři se sna-
žili aplikovat znalosti z oblasti nafto-
vých vrtů.
ŘEŠENÍ PRO VELKÉ
VRTNÉ SOUPRAVY
Prvním solidním řešením dodnes hoj-
ně užívaným byl tzv. mudmotor, jehož
systém byl převzat ze svislého vrtá-
ní. Podstatou je vrtná hlavice se třemi
valivými dláty na čele. Krouticí mo-
ment vzniká těsně za touto hlavicí,
kde je uložen motor poháněný výpla-
chem proudícím do vrtné hlavice. Tě-
leso mudmotoru, které je až šest me-
trů dlouhé, je mírně zakřivené, proto
umožňuje směrování vrtu. Pokud vrt-
né tyče včetně mudmotoru rotují, pak
je vrtán otvor v přímém směru. Pokud
zastavíme rotaci soutyčí, pak rotují
pouze valivá dláta a díky zakřivení těla
mudmotoru je vrt směřován do křivky.
Změna směru však probíhá velmi po-
malu a tím se značně prodlužují mini-
mální délky vrtů.
Pro zajištění dostatečného krouticí-
ho momentu je potřebný velký objem
protékajícího výplachu, což omezuje
použití mudmotoru pouze u velkých
vrtných souprav s výplachovými čerpa-
dly s minimálním průtokem 300 l/min,
raději však 500 l/min. Vzhledem
k těmto dvěma podmínkám a k ceně to-
hoto vybavení jsou náklady na prove-
dení vrtů ve skále velmi vysoké. Pro-
to se využití omezuje na vrty v délkách
sta a více metrů, zde mudmotor přiná-
ší spolehlivou realizaci vrtů i ve velmi
tvrdých horninách.
SYSTÉM TYČE V TYČI
Konstruktéři proto museli najít řeše-
ní pro levnější zdolání krátkých vrtů
ve skále, řešení, které by vtáhlo do děje
malé a střední vrtné soupravy, tedy ře-
šení, které by zlevnilo provedení vrtů.
Prvním krokem bylo využití pneuma-
Terrain
®
tyčemi a posledním je JT re-
žim pro klasické vrtání s klasický-
mi tyčemi. Další předností je i to, že
se u strojů Ditch Witch
®
All Terrain
®
nemusí vytahovat vnitřní tyč pro kla-
sické vrtání jako u konkurenčních ty-
pů. Zjednodušení prací přináší i použi-
tý automatický systém samopodávání
a spojování vrtných tyčí, který funguje
také velmi účelně. Rychlé a jednodu-
ché spojování vrtných tyčí usnadňuje
i údržbu strojů, neboť je zde použit jen
jeden, kuželovitý, závit.
V současné době se řešení duálních
tyčí rozhodli využít i ostatní výrobci
vrtných souprav, a tak se dále rozšíři-
lo toto řešení.
DITCH WITCH
®
JT30 ALL TERRAIN
®
V roce 2013 se i firma TALPA-RPF
rozhodla doplnit řadu svých strojů
a rozšířit svou nabídku o provádění
vrtů ve skalním prostředí. Po zvážení
potřeb českého trhu vybrala a zakou-
pila soupravu Ditch Witch
®
JT30 All
Terrain
®
.
Souprava Ditch Witch
®
JT30 All
Terrain
®
pochází ze série strojů All
Terrain
®
, jak už její název napoví-
dá. Jedná se o relativně malou soupra-
vu, která díky systému duálních tyčí
v sobě pojí schopnost pracovat v chy-
bějícím segmentu krátkých vrtů s re-
lativně nízkými provozními náklady.
To zajišťuje hlavně motor Cummins
QSB4.5 TIER 4i se svou nízkou spo-
třebou. I přes ni se však tento motor řa-
dí mezi jedny z nejsilnějších motorů,
díky čemuž je schopen zajistit dostatek
energie pro všechny pracovní opera-
ce, které musí provést. Robustní kotev-
ní systém, který používá stejný toči-
vý moment jako vrtačky dvojnásobné
velikosti, zajišťuje stroji Ditch Witch
®
JT30 All Terrain
®
schopnost udržet se
v jakémkoli terénu, kterému je vysta-
ven. Stabilitu stroje při vrtání také zvy-
šuje jeho dvoukloubově nastavitelný
úhel vrtání, který zajišťuje nalezení po-
STROJ DITCH WITCH
®
JT30 ALL TERRAIN
®
se osvědčil pro vrtání ve skalním masivu
Valivá dláta
Vrtná souprava Ditch Witch
®
JT30 All Terrain
®
– pohled z boku
S potřebou kvalitně vytvořených inženýrských sítí bez většího zásahu do
okolí se stále častěji sahá po možnosti realizace projektů pomocí tech-
nologie řízeného horizontálního vrtání (HDD). Tato technologie se po celé
roky vyvíjí a přichází se stále lepšími, efektivnějšími a kvalitnějšími stroji,
které si dokáží poradit s téměř jakýmkoliv problémem.
Na počátku devadesátých let, kdy se tato technologie dostala i do Evro-
py, bylo využití strojů pro HDD poměrně malé. Neměly potřebný výkon
a jejich konstrukční řešení taktéž nebylo dokonalé, proto se velmi často
stávalo, že stroje nebyly schopny provést úkon, který po nich projektanti
požadovali. Jak však léta plynula, nezastavitelný pokrok se dotkl i tech-
nologie řízeného horizontálního vrtání a stroje začaly nabízet větší mož-
nosti. Po tomto údobí zdokonalování a s vrtnými výplachy nového tisíci-
letí si už stroje poradily s téměř kompletní sestavou půdních podmínek
až na skalní masiv, který donedávna představoval riziko.
tických kladiv na čele vrtného souty-
čí. Systém však není vhodný pro vrtání
v zeminách a nedá se použít pro dlou-
hé vrty.
Nové řešení se objevilo s nápadem
na využití duálních vrtných tyčí, tedy
systému tyče v tyči. Stejně jako u mud-
motoru je rozpojování horniny prová-
děno valivými dláty, krouticí moment
je však vytvářen hydromotorem na vrt-
né soupravě a k valivým dlátům je při-
váděn vnitřním soutyčím. Vymístěním
zdroje krouticího momentu na vrt-
nou soupravu bylo dosaženo i zkráce-
ní těla vrtného nástroje na 130 cm, což
ve srovnání s dlouhým mudmotorem
při použití stejného triku se zakřivením
nástroje zvyšuje řiditelnost vrtného ná-
stroje. Systém už není náchylný na mě-
nící se půdní podmínky od zemin až
po skalní horniny a nedělají mu problé-
my i vrty kolem sta metrů, tak jak tomu
bylo u pneumatických kladiv.
STROJE DITCH WITCH
®
Americká společnost Ditch Witch
®
ja-
ko první přišla na trh se stroji, které vy-
užívají systému tyče v tyči a jsou tedy
vhodné pro vrtání ve skalním masivu.
Jedná se o sérii All Terrain
®
, která se
specializuje na vrtání ve skalnatém
podloží a ve velmi tvrdých horninách.
Všechny stroje série All Terrain
®
jsou charakteristické dvoutrubko-
vým vrtacím systémem a je u nich
možné použití množství příslušen-
ství, které usnadňuje práci. Vysoký
točivý moment a široký rozsah vrta-
cí rychlosti zvyšuje produktivitu prá-
ce a zajišťuje vrtání bez nepříjemných
komplikací. Mezi jejich další výho-
dy patří jednoduché, rychlé a efektiv-
ní spojování vnitřních tyčí díky auto-
matickému kmitavému pohybu. Stroje
série All Terrain
®
disponují třemi pou-
žitelnými režimy vrtání. Prvním je AT
režim pro vrtání ve skalnatých a ex-
trémních podmínkách, druhým je AT
DIRT režim pro klasické vrtání s All