STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
42
Silnice I/44 Vlachov - Rájec
Stavba „Silnice I/44 Vlachov – Rájec“ je součástí souvislého tahu 9 staveb silnice I/44 v úseku Mohelnice – Petrov nad
Desnou, související s budováním silničního tahu rychlostní silnice R 35 v úseku Hradec Králové – Mohelnice, která spolu
s dálnicí D 11 představuje alternativní „severní trasu“ spojující Čechy s Moravou, zejména její severní částí.
Silnice I/44 tvoří na trase Mohelnice – Zábřeh na Moravě – Šumperk
– Jeseník – Mikulovice – státní hranice s Polskem důležitou komunikač-
ní osu celého regionu ve směru jih – sever. Je prakticky jedinou vhod-
nou komunikací, umožňující spojení bývalých okresních měst Šumperka
a Jeseníku s krajský městem Olomoucí. Silnice I/44 umožňuje navíc pří-
stup do rekreačně významné centrální oblasti Jeseníků.
Ze souboru 9 staveb tahu I/44 v úseku Mohelnice – Petrov nad Desnou
je dosud zprovozněná jediná stavba „Silnice I/44 Postřelmov – obchvat“
realizována v kategorii R 22,5/100 (zprovoznění r. 2004).
Stávající silnice I/44 byla v úseku Vlachov – Rájec vedena intravilá-
nem obcí Vlachov a Zvole v nepřehledných směrových obloucích, s ne-
vyhovujícím šířkovým uspořádáním Působením dopravy bylo podél sil-
nice I/44 nevyhovující životní prostředí (hluk, exhalace) a byla ohrožena
bezpečnost chodců a cyklistů.
Předmětem stavby je přeložka stávající silnice I/44 v km 5,141.125
až km 8,030 (S22,5/100, délky 2888,875m) průběžného staničení pře-
ložky silnice I/44 souvislého souboru 9 staveb se začátkem staničení
na stávajícím obchvatu Mohelnice. Začátek stavby Vlachov – Rájec je
v km 5,141.125 u obce Vlachov, na stávající silnici I/44 je realizováno
připojení dvoupruhovou komunikací.
Trasa stavby Vlachov – Rájec je vedena západně od obce Vlachov
přes Slavoňovský potok, silnici III/31523 do Slavoňova, dále přes po-
tok z Vlachova dolu a polní cestu, přes Vranovský potok a dále v ob-
chvatu obce Zvole, přes Zvolský potok a místní komunikaci. Konec trasy
v km 8,030 je v prostoru výhledové MÚK Zvole ve tvaru malé okruž-
ní křižovatky s půldiamantem a půlosmičkou. V rámci stavby Vlachov –
Rájec se realizovala pouze větev Zvole – Mohelnice navazující dvoupru-
hovou komunikací na stavbu „Silnice I/44, Rájec – obchvat“ (S11,5/80),
která byla zprovozněná v roce 2008.
Technická data
Hlavní trasa: délka 2889m, kategorie S 22,5/100, plocha vozovek 64 980 m
2
,
počet stavebních objektů 76
Mostní objekty: počet celkem 4, plocha mostů: 2 077 m
2
Mimoúrovňové křižovatky: počet 1, délka větví 187m
Protihlukové stěny: počet 3, délka stěn 690m
Protihlukové valy: počet 3, délka valů 355m
Zárubní zdi: počet 2, délka zdí 568m
Gabionové stěny: počet 2, délka stěn 150m
Clona proti oslnění: délka 2551m
Val proti oslnění: délka 59m
Přeložky ostatních komunikací: počet objektů 11, délka: 3 797m
Náklady na hlavní trasu stavby „Silnice I/44 Vlachov – Rájec“ tvoři-
ly asi 56% celkových nákladů stavby, z toho náklady na zemní práce by-
ly 33% z celkových nákladů stavby. Tuto vysokou finanční a stavební
náročnost tvoří skalní zářez délky 460m, hloubky 14,20m. Ochrana zá-
řezového svahu je zajištěna zárubními zdmi vlevo (výšky 1,3m – 6,6m)
a vpravo (výšky 1,3m – 5,6m). Pro kamenný obklad zárubních zdí byl
použitý kámen ze stejného lomu jako pro dvě navazující gabionové stě-
ny a tím došlo ke sladění barevného působení zdí a stěn podél trasy I/44.