Stavební a investorské noviny č. 9 / 2014 - page 35

35
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
CHORVATSKO
V minulých letech byly zahájeny práce na 1. etapě výstavby
nové vodní cesty propojující řeku Sávu s Dunajem. Průplav
Dunaj-Sáva o délce 60km bude do budoucna představovat pro
Chorvatsko strategické spojení, kterým jejich lodě „obeplují“
Srbsko a zkrátí si cestu do střední a západní Evropy. Velký vý-
znam bude mít také pro protipovodňovou ochranu.
POLSKO-BĚLORUSKO-UKRAJINA
V letošním roce bylo vystupňováno úsilí Ukrajiny a Bělo-
ruska o obnovu vodní cesty spojující Černé a Baltské mo-
ře řekou Dněpr, průplavem Dněpr-Bug a řekami Bug a Vis-
la. Dnes je však řeka Bug od běloruských hranic po Varšavu
nesplavná a bude podél ní nutné postavit cca 180km dlou-
hý laterální plavební kanál. V současné době se připra-
vuje zpracování studie proveditelnosti, která bude finan-
covaná z prostředků EU. Předpokládá se, že by mohlo
jít jeden z hlavních projektů integrace Ukrajiny do EU.
ITÁLIE
V severní Itálii probíhají rozsáhlé práce na dokončení vodních
cest, které před desítkami let zanechali dělníci a stroje rozestavě-
né a staveniště bez užitku chátrala. Dnes díky financím z EU Ita-
lové dokončují práci svých předků. Jedná se o vodní cesty mezi-
národního významu v povodí řeky Pád v prostoru mezi Milánem
a Benátkami. Na projekční přípravě těchto vodních cest praco-
vali také čeští inženýři v čele s Ing. Janem Kareisem.
PANAMA
Před 100 lety 15. srpna 1914 proplula americká loď SS Ancon
jako první loď vůbec Panamským průplavem. Panamský prů-
plav o délce 77,1km je doposud největším plavebním dílem
na světě. Avšak po 100 letech je již průplav dnešním lodím
malý, a tak již od roku 2007 po národním referendu, kdy se
pro rozšíření průplavu vyslovilo 76,8% obyvatel, probíhá vý-
stavba třetí řady plavebních komor nové generace. Ty by měly
být dokončeny příští rok (2015) a budou, samozřejmě, největ-
ší na světě: délka 426,72m, šířka 54,86m a hloubka 18,29m.
NIKARAGUA
Zatímco Panama staví třetí řadu nových obřích plavebních ko-
mor, Nikaragua se rozhodla pro výstavbu nového konkurenč-
ního průplavu. Podle dostupných informací by celková délka
nového průplavu (včetně plavební dráhy v jezeře) měla být asi
270km a plavební komory ještě větší než na Panamském prů-
plavu. Stavbu a finance by měli zajistit Číňané a vojenskou
ochranu Rusko. Stavba má být zahájena ještě letos v prosinci
(2014) a dokončena v roce 2019. Tedy během 5 let!
EGYPT
Velkým překvapením bylo zahájení výstavby nového Suez-
ského průplavu dne 5. srpna 2014, které vyhlásil egyptský pre-
zident Abdal Fattáh Sísí. Ihned po slavnostním zahájení se
daly do práce stovky buldozerů, nákladních aut a na 7 500 děl-
níků, aby do 12 měsíců pod dohledem a s pomocí armády vy-
kopali souběžně se stávajícím průplavem novou vodní cestu,
která umožní proplout přes Egypt více a větším námořním lo-
dím, než je možné nyní. Pro porovnání: původní Suezský prů-
plav se stavěl mezi lety 1859 a 1869, tedy 10 let!
Jiří Kotrba, ředitel Strojírny Podzimek
a Tomáš Kolařík, Plavba a vodní cesty o.p. s.
Mapa vodní cesty spojující Černé a Baltské moře / Nová plavební komora Kobrin na průplavu Dněpr-Bug byla uvedena do provozu v roce 2009 / Nová
plavební komora Trišin na průplavu Dněpr-Bug byla uvedena do provozu v roce 2011
Vizualizace plavebních komor na pacifické straně Panamského průplavu / Vizualizace pla-
vebních komor na atlantické straně Panamského průplavu
Výstavba nových plavebních komor probíhá ve dne… / … i v noci
Navržená trasa Nikaragujského průplavu
Americká letadlová loď USS AMERICA proplouvá Suezským průplavem / Stovky buldozerů,
nákladních aut a na 7 500 dělníků zahájilo 5. srpna 2014 výkop nového Suezského průplavu
1...,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34 36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,...88
Powered by FlippingBook