Stavební a investorské noviny č. 9 / 2014 - page 34

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
34
VODNÍ CESTY VE SVĚTĚ JSOU V MÓDĚ
V čísle 5/14 jste si mohli přečíst článek o připravovaných nebo realizovaných vodních cestách v Česku.
Nyní se zaměříme na zahraničí, kde se buduje celá řada zajímavých stabeb. Několik příkladů za všechny:
NĚMECKO
O našem severním sousedovi se říká, že je velice eko-
logický a že klade velký důraz na železniční dopra-
vu včetně výstavby vysokorychlostních železnic.
Ale proč Němci nemají snahu, tak jako ČR, prosa-
zovat stavbu nových vodních cest? - Protože již mají
síť vodních cest dokončenou! Německo se ale v sou-
časné době věnuje masivní modernizaci svých takřka
5 000km mezinárodních vodních cest. Největší stav-
bou poslední doby na německých vodních cestách byl
1km dlouhý průplavní most u Magdeburku propoju-
jící vodní cesty Mittleland Kanal a Elbe-Havel-Kanal
mimoúrovňově nad řekou Labe.
Druhou nejzajímavější realizací, která stále pro-
bíhá, je výstavba nového lodního zdvihadla Nieder-
finow na vodní cestě propojující námořní přístav
Štětín a Oderskou vodní cestu s Berlínem a západo-
evropskou sítí vodních cest - a po labské vodní ces-
tě i s Českou republikou. Pro představu, o jak vel-
kou stavbu se jedná, několik údajů o stavbě: celková
výška 54,55m, šířka 46,40m, délka 133m, beton
a železobeton asi 65000m
3
, betonářská ocel 8900 t,
přesuny zeminy asi 400000m
3
, ocelové štětovnice
40000m
2
, váha vany lodního výtahu naplněná vo-
dou okolo 9800 t. Nové lodní zdvihadlo má umožnit
přepravu kontejnerů a zkapalněného zemního plynu
LNG moderními říčními plavidly.
FRANCIE
Také Francie v posledních letech významně moderni-
zuje své mezinárodní vodní cesty. A aby zvýšila vý-
znam své vodocestní dopravní infrastruktury, zahájila
před více než 10 lety přípravu výstavby nové 105km
dlouhé vodní cesty Seina-severní Evropa, která má
propojit vodní cesty pařížské aglomerace s evropskou
sítí vodních cest.
Dalším vodocestným projektem připravovaným
ve Francii je průplav Saôna-Mosela o délce asi
180km. Tento průplav se má stát důležitým prostřed-
kem pro odlehčení severo-jižního dopravního korido-
ru po roce 2025 a jeho hlavním významem bude pro-
pojení evropské sítě vodních cest se Středozemním
mořem (přístav Marseille).
Průplavní most Magdeburk
Stav výstavby nového lodního zdvihadla Niederfinow v květnu 2014
Schéma souběhu trasy vodní cesty Seina–severní Evropa s přetíženou dálnicí A1 / Vizualizace průmyslové zóny Marquion na vodní cestě Seina-severní Evropa
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...88
Powered by FlippingBook