43
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Stavba
Zhotovitel stavby: „
Sdružení Vlachov – Rájec
“ ve složení
Eurovia CS
(vedoucí sdružení),
Strabag
,
IDS-Inženýrské dopravní stavby Olomouc
a
D.I.S. Brno
.
Investorem stavby:
ŘSD ČR, Správa Olomouc
Generální projektant realizační dokumentace:
Dopravoprojekt Brno a. s.
Stavba byla zahájena na podzim roku 2011 přípravou území a v ná-
sledujícím roce započaly zemní práce, přeložky inženýrských sítí a spod-
ní stavba mostů.
Při realizaci hřebíkovaného svahu došlo ve dvou případech v hor-
ní části hřebíkovaného svahu (zvětralá hornina) k vysunutí horninové-
ho klínu o objemu 4–5m
3
. K vyjíždění klínů došlo vlivem úklonu vrs-
tev horniny pod úhlem cca 45° směrem do zářezu. Jako sanační prvek
byla použita kotvená opěrná zeď s následnou úpravou dimenzí hřebíků
ve spodních etážích hřebíkovaného svahu.
Síla vodního živlu způsobila erozi svahu silnice III/31523 Vlachov
– Slavoňov vedoucí podél Slavoňovského potoka. V létě téměř vyschlý
potůček dokázal při zvýšeném průtoku (Q
100
=20m
3
/s) podemlít svah při-
lehlého silničního tělesa tak, že bylo nutné upravit celé koryto potoka
v délce 85m. Jako materiál bylo pro svahy použito kamenivo do hmot-
nosti 200kg a nad 500kg pro kamenné prahy ve dně potoka.
Závěr
Stavba „Silnice I/44 Vlachov – Rájec“ byla zprovozněná 31. 7. 2014.
Po stavbě „Silnice I/44 Postřelmov – obchvat“ je druhou zprovozněnou
stavbou ze souboru 9 staveb tahu I/44 v úseku Mohelnice – Petrov nad
Desnou. Zbývající stavby jsou ve stavu přípravy.
Přínos stavby „Silnice I/44 Vlachov – Rájec“ je ve snížení dopravní
nehodovosti, úsporách času a pohonných hmot provozu ve směru Mohel-
nice – Šumperk a zlepšení životního prostředí v průtahu Vlachov a Zvole.
Ing.Pavel Müller, hlavní inženýr projektu
foto ©2014 Dopravoprojekt Brno a 2013 Zeměměřictví Jeseník
DOPRAVOPROJEKT BRNO
Kounicova 271/13, 602 00 Brno,
projektový a inženýrský institut pro dopravní a ekologické stavby
44
44
! "# $ %
& %' !( ) * # +% ,- ./ ,0112
1
1,3
4%5
!
! "# $ %
& %' !( ) * # +% ,- ./ ,0112
1
1,3
4%5