Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 26

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
26
V roce 2004 byl most zařa-
zen do stavebního stavu V - špat-
ný. V roce 2010 byla jeho celková
oprava, zařazena do 2. úseku mo-
dernizace dálnice D1. Pravidel-
né prohlídky neodhalí vnitřní zá-
vady, které jsou zjištěny náhodně
nebo až při jejich značném roz-
voji. Při hlavní mostní prohlíd-
ce v roce 2014 byla zjištěna ko-
roze kabelů předpětí a to zejména
u krajních nosníků mostu. Násled-
ný diagnostický průzkum potvrdil
zásadní korozní úbytky na části
kabelů. Statický výpočet proká-
zal, že únosnost nosníků je pod-
statně snížena. Most byl zařazen
do stavebního stavu VII – havarij-
ní, což si vynutilo omezení provo-
zu na jeho povrchu.
Tyto skutečnosti byly zjištěny
v souběhu s přípravou výstavby
úseku 3, Modernizace dálnice D1,
která konstrukci zatíží svedením
dopravy do čtyř pruhů na jeden
most. Zachování průjezdnosti bylo
a je zásadní, protože v tomto místě
neexistuje objízdná trasa. ŘSD te-
dy muselo provést opatření vedou-
cí k zajištění bezpečného užívání.
Nosníky typu I73 jsou sesta-
vovány ze tří samostatných vý-
robních dílů (korálků) vzájemně
spojených v kontaktní spáře, kte-
rou procházejí jen předpínací ka-
bely. Korozí předpínací výztuže
a z toho plynoucí ztrátou předpí-
nací síly jsou nejvíce ohroženy
právě tyto spáry, kde klesá tlako-
vá rezerva a může dojít k otvírání
této spáry až ztrátě stability kon-
strukce.
Na základě provedeného static-
kého přepočtu mostu a vyhodnocení
stavu nosné konstrukce bylo rozhod-
nuto, že je nezbytné most podepřít
v místě všech spár mezi jednotlivý-
mi díly nosné konstrukce, a to vždy
po obou stranách této spáry.
Pod každým mostem bylo te-
dy zapotřebí vybudovat 9 podpůr-
ných míst. Jedno z těchto míst se
nachází nad podcházející komu-
nikací. Bylo navrženo 8 stěno-
vých věží přes celou šířku mos-
tu a dále jedno překlenovací pole
nad silnicí II/109. ŘSD původně
předpokládalo využití inventární-
ho materiálu PIŽMO z jejího ma-
jetku. Po provedení předběžného
soupisu potřebného materiálu se
ukázalo, že ŘSD nemá dostatečné
množství materiálu pro podepření
mostu, a proto byla zpracována za-
dávací dokumentace na podepření
mostu s tím, že bude využit mate-
riál, který zajistí zhotovitel pode-
pření.
Zadání podpůrné konstrukce
bylo navrženo tak, aby byla schop-
na přenést veškeré stálé i nahodilé
zatížení na mostě i v případě úpl-
ného kolapsu spár mezi jednotli-
vými díly nosníků. Po realizaci po-
depření musí být možné na mostě
zachovat provoz i v případě, že by
k popsané ztrátě stability původ-
ní konstrukce došlo. To je nezbyt-
né pro plynulé provádění 3. úseku
modernizace dálnice D1.
HAVARIJNÍ PODEPŘENÍ MOSTU D1-035 NA DÁLNICI D1
DÁLNIČNÍ MOST ZVANÝ „MALÉ HVĚZDONICE“ PŘEKLENUJE D1 PŘES SILNICI II/109 A ZATRUBNĚNÉ KORYTO DRAHAN-
SKÉHO POTOKA. Z POHLEDU ŘIDIČE TOMUTO KŘÍŽENÍ DOMINUJE NEDALEKÝ MOTOREST NAHÁČ. MOST JE TŘÍPOLOVÝ,
Z PREFABRIKÁTŮ I73. JEHO KONSTRUKCE TRPÍ TYPICKÝMI ZÁVADAMI OBJEKTŮ POCHÁZEJÍCÍCH ZE SEDMDESÁTÝCH LET.
DO NOSNÉ KONSTRUKCE ZATÉKÁ A JEJÍ STAV SE ZHORŠUJE.
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...96
Powered by FlippingBook