Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 18

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
18
Stavba Revitalizace území Sokolova je prováděna v rámci programu
zahlazování ekologických škod, financována Ministerstvem financí České
republiky (takzvaných 15 ekomiliard). Celá stavba řeší zejména oživení
výsypek hnědouhelných lomů při jihozápadním okraji města Sokolov.
Nejvýznamnější změnou využití území je umístění přeložky silnice II/210
ve směru od rychlostní komunikace R6 na Kraslice a Královské Poříčí,
Západního obchvatu Sokolova. Tato přeložka je členěna na dvě části.
První, naší firmou realizovaná část sestává z vybudování nové okružní
křižovatky v ulici Chebská, Sokolov, převedení dopravy na novou
komunikaci po západním okraji Sokolova, překonání řeky Ohře a napojení
na ulici Citickou. Základní údaje o stavbě – délka nově budovaných
komunikací 1,202 km, délka mostních objektů 173 bm, objem náspů 40.384 m
3
,
objem odkopů 13.991 m
3
.
REVITALIZACE ÚZEMÍ
SOKOLOV, SVATAVA
Celá stavba je umístěna do prostoru bývalého hně-
douhelného dolu, který byl po vyuhlení zasypán nad-
ložními jíly a jílovci z jiného dolu Sokolovské hnědo-
uhelné pánve. Tento zásyp, tvořící podloží budoucí
stavby, nevykazoval parametry požadované platný-
mi předpisy pro založení, proto byla navržena sana-
ce podloží před vlastní realizací zemních těles a plání.
Byla provedena sanace podloží náspu (cca km
0,700 - 1,100), kde po sejmutí ornice byla zřízena sa-
nační vrstva z lomového kamene netříděného (LKN)
mocnosti 0,5 m, mezery mezi jednotlivými kameny
byly poté prosypány štěrkodrtí 0 - 32 a povrch sa-
nační vrstvy důsledně vyspádován a odvodněn mimo
prostor budoucího náspu SO 101a.
V úseku km 0,020 (od okružní křižovatky v uli-
ci Chebská, Sokolov) - 0,480 je trasa budoucí silnice
vedena v mělkém zářezu. Podložní jíly a jílovce ne-
byly dostatečně únosné pro provedení zemní pláně,
proto byla navržena výměna nevhodných zemin v ak-
tivní zóně a 200 mm pod aktivní zónou ze souvrství
350 mm hrubého drceného kameniva (HDK) 63 - 125
a 350 mm štěrkodrti 0 - 32.
Před mostem přes Ohři přechází trasa silnice na
násep. Z tohoto důvodu zde bylo podloží sanováno
podobným způsobem jako v úseku km 0,700 - 1,100.
S ohledem na svažitost terénu byla sanace provedena
formou několika lavic.
Založení hlavního mostního objektu, kterým je
163 m dlouhý most přes Ohři, je provedeno hlubině.
Piloty jsou vetknuty do uhelné sloje, která se nachá-
zí pod celým korytem řeky Ohře. Zajímavostí je za-
ložení první opěry (na straně Sokolova), zde prochá-
zí piloty navážkou jílu a jílovců, kterými byl původní
důl zasypán a pouze pata pilot je opřena o zbytky ne-
vytěžené uhelné sloje. Celá spodní stavba je průběž-
ně monitorována. K největší deformaci došlo u opěry
č. 1, umístěné na hraně bývalého povrchového dolu,
která poklesla po provedení nosné konstrukce, mos-
tovky a nasypání přechodové oblasti o 17 mm.
Vlastní mostní objekt staticky působící jako spo-
jitý nosník o třech polích, je tvořen ocelovou nosnou
konstrukcí, dvěma plnostěnnými nosníky tvaru I, pro-
měnlivé výšky stojiny a různé tloušťky pásnic, s ná-
běhy spodní pásnice nad pilíři. Železobetonová mos-
tovka je spřažena s ocelovou konstrukcí pomocí trnů
na horní pásnici. Pro bednění železobetonové desky
byla využita ocelová nosná konstrukce, na kterou by-
lo bednění zavěšeno.
Dalším významným stavebním objektem stav-
by je přeložka parovodu DN800. Ten je páteřním na-
paječem tepelné energie města Sokolov a přilehlých
průmyslových oblastí města a dopravuje teplo z Tep-
lárny Tisová. Přeložka řešila jednak uvolnění prosto-
ru trasy silniční komunikace, zpřístupnění Antonín-
ské výsypky pro chodce a cyklisty ze směru Sokolova
a přechod teplovodu přes řeku Ohři. Odstranění paro-
vodu umožní realizaci stavby cyklostezky Slavkov-
ský les, křížící parovod. Stávající přechod parovodu
přes Ohři byl veden po nedaleké Krejcarovo lávce,
která je v havarijním stavu a její vlastník (město So-
kolov) před její vlastní rekonstrukcí požadoval pře-
místění teplovodu na samostatný mostní objekt. Tep-
lovod překonává řeku Ohři nadzemně po ocelové
příhradové lávce – spojitém nosníku o třech polích.
Lávka pro parovod je vedena souběžně se silničním
ST
Í A I
ST S N I Y
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...96
Powered by FlippingBook