Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 9

9
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
SUDOP PRAHA, a.s.
Olšanská 1a, 130 80 Praha 3,
tel.: 267 094 111, 267 094 305
fax: 224 230 316
e-mail:
využití pro cestující (parkování, obcho-
dy, půjčovny kol, nabíjecí stojany pro
elektromobily a další).
V poslední době se hodně hovo-
ří o budování vysokorychlostních
železnic. Mohly by tyto tratě v bu-
doucnu konkurovat například letec-
ké dopravě, popřípadě v jakém ho-
rizontu a v jakých úsecích?
Vysokorychlostní tratě, neboli rych-
lá spojení, jsou tématem, o kterém
se v posledních letech poměrně často
mluví. Bohužel se podle mého názo-
ru pracuje méně, než je potřebné. My-
slím, že jsou zbytečné neustálé disku-
ze, zda vysokorychlostní tratě v České
republice potřebujeme, či ne. Toto po-
litické rozhodnutí za nás udělala Ev-
ropská unie nařízením Evropského par-
lamentu a rady EU 1315/2013 ze dne
11. 12. 2013 o hlavních směrech Unie
pro rozvoj transevropské dopravní sítě
Samozřejmě, že v rámci tohoto na-
řízení budeme diskutovat o technickém
řešení, rychlostech či podrobném vede-
ní trasy a zaústění do železničních uz-
lů. Nicméně základní směry rychlých
tratí v České republice jsou dány, včet-
ně požadavku na termín jejich zpro-
voznění, tj. rok 2030 pro základní síť
a 2050 pro globální síť. VRT v ČR jsou
již součástí několika důležitých kon-
cepčních dokumentů, jako např. Poli-
tika územního rozvoje, Dopravní po-
litika ČR pro období 2014 až 2020
s výhledem do roku 2050 nebo Do-
pravní sektorové strategie, 2. fáze.
Myslím, že je nutné urychleně za-
dat studie proveditelnosti úseku Praha
– Brno a Praha – Lovosice – Drážďany.
Zároveň je stejně nutné rychle zajistit
územní ochranu těchto tratí. V někte-
rých úsecích pouze úpravou stávají-
cích územně plánovacích dokumenta-
cí, v některých úsecích bude nutné
vložit plánované trasy do zásad územ-
ního rozvoje a poté přepracovat územ-
ní plány jednotlivých obcí. V místech,
kde jsou koridory již územně chráně-
ny, je potřeba neustále důsledně kon-
trolovat a vyžadovat ochranu úze-
mí. Nepovedeným příkladem územní
ochrany může být úsek Praha – Bene-
šov, který je v územně financovaných
dokumentacích dlouhodobě zanesen,
ale územní ochrana není respektová-
na. Před patnácti lety jsme zpracova-
li územně technickou studii, ve které
byla celá trasa Praha – Benešov ve-
dena povrchově. V územně technické
studii z roku 2014 je možný průchod
územím pouze pomocí soustavy tune-
lových staveb v celkové délce tune-
lů 11km. Dopad na investiční nákla-
dy a tím i na efektivitu projektu jsou
zřejmé. Náklady na zpracování studií
příležitostí a územně plánovacích do-
kumentací jsou ve vztahu k navýšení
stavebních nákladů zcela bezvýznam-
né. V případě, že urychleně nedojde
k intenzivnímu a zrychlenému procesu
přípravy vysokorychlostních tratí, jsem
přesvědčen, že první stavební povolení
na některý ucelený úsek nezískáme dří-
ve než v roce 2035.
V závěru listopadu se uskuteční
20. výroční konference „Železnice“,
kterou pořádáte. Co přinese nového
a jaká budou témata?
Dne 25. listopadu 2015 se uskuteč-
ní 20. ročník konference „Železnice
2015“. Stejně jako všechny předcho-
zí ročníky je organizátorem konferen-
ce SŽDC, s. o. a SUDOP PRAHA a. s.
a tradičně se koná v Praze, v hotelu Ol-
šanka. Vzhledem ke kulatému výročí
jsme se rozhodli zavést jednu novinku,
a to je nominace a ocenění osobnosti
železniční infrastruktury. Odborná ko-
mise již pracuje a opravdu se na tuto
společenskou událost těším a doufám,
že se stane tradiční součástí naší kon-
ference.
Pro zajímavost uvádím některé
přednášky, které by měly dát představu
o budoucím směřování železnice v ČR:
- Investice SŽDC v rámci OPD I,
vstup do období OPD II a CEF
- Rozpočet SFDI a financování do-
pravní infrastruktury
- Příprava staveb v programovém ob-
dobí 2014 – 2020 u Stavební správy
západ
- Studie proveditelnosti železničních
staveb v roce 2015
- Železniční infrastruktura pro ná-
kladní dopravu
- Dvacet let přípravy VRT v České
republice
Které významné projekty Vaše spo-
lečnost realizovala v uplynulém ob-
dobí a které z nich získaly ocenění
odborné veřejnosti?
Aby naše projekty mohly být oceněny,
musí být již realizovány, a tak nastá-
vá poměrně velká časová prodleva me-
zi odevzdáním projektové dokumenta-
ce a oceněním. Již v průběhu realizace
stavby se ukazuje, jak kvalitně byla pro-
jektová dokumentace zpracována, a po-
kud se stavba povede i zhotoviteli, bývá
z toho nominace do některé ze soutě-
ží. V soutěži Dopravní stavba roku, kte-
rou považujeme za nejprestižnější, jsme
v letošním roce získali pět ocenění:
- Průjezd uzlem Plzeň ve směru III.
TŽK
- Rekonstrukce R 110 kV a T 110 kV
trakční měnírny Pečky
- Zvýšení bezpečnosti v traťovém
úseku Číčenice – Volary
- Lávka „Černý Kříž“ přes studenou
Vltavu
- Silnice II/231 v Plzni, Plaská –
Na Roudné – Chrástecká, 1. Etapa
Tato ocenění jsou pro nás závazkem
k další práci do budoucna.
Děkujeme za rozhovor
a srdečné přijetí
Ivo Románek
Silnice II/231 v Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká, 1. etapa
Silniční most přes Berounku, v pozadí Masarykův most
Rekonstrukce R 110 kV a T 110 kV trakční měnírny Pečky
Mapa plánovaných tratí VRT
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...96
Powered by FlippingBook