Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 8

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
8
Krize ve stavebnictví u nás byla způ-
sobena omezením investic do doprav-
ní infrastruktury. Projektové firmy
jsou v procesu přípravy a budování do-
pravních staveb hned na samém počát-
ku, a proto byl dopad omezení inves-
tic na naší společnost téměř okamžitý.
V letech 2010 a 2011 jsme museli ra-
zantně omezit všechny náklady. Do-
šlo k propouštění zaměstnanců a zasta-
vení investic. Povedlo se však udržet
všechny profese a tým nejlepších a nej-
zkušenějších projektantů. Naštěstí již
v roce 2012 si Správa železniční do-
pravní cesty uvědomila problém se za-
nedbáním přípravy staveb a jeho do-
pad na čerpání evropských prostředků
z OPD I a došlo k restartování projek-
tové činnosti. V posledních dvou letech
PRÁCE NA PŘÍPRAVĚ
VYSOKORYCHLOSTNÍCH TRATÍ
V ČR
JE NUTNÉ ZINTENZIVNIT
ROZVOJ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY JE VYSOCE ODBORNOU A SPECIALIZOVANOU ČINNOSTÍ.
NA POČÁTKU KAŽDÉHO INVESTIČNÍHO ZÁMĚRU STOJÍ NÁVRHY KONCEPCÍ DOPRAVY, ZÁSAHY
DO ÚZEMÍ, PŘEDBĚŽNÉ STUDIE PROVEDITELNOSTI, ÚZEMNĚ TECHNICKÉ STUDIE, STUDIE
VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ EIA, GEOTECHNICKÉ PRŮZKUMY A RŮZNÉ STUPNĚ PROJEKTOVÉ
DOKUMENTACE. VE FÁZI VÝSTAVBY PROJEKTU MUSÍ BÝT DOKONČENA REALIZAČNÍ DOKUMENTACE,
PROJEKT JE NUTNÉ ODBORNĚ ŘÍDIT A DOZOROVAT.
JIŽVÍCENEŽ60LET JE INVESTORŮMVTOMTOOHLEDUOPOROU JEDNAZNEJVĚTŠÍCHPROJEKTOVÝCH
A INŽENÝRSKÝCH SPOLEČNOSTÍ V ČR, SUDOP PRAHA A.S. TA SE ZABÝVÁ KOMPLEXNÍM ŘEŠENÍM
PROBLEMATIKY DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY, ZEJMÉNA ŽELEZNIČNÍCH STAVEB, SILNIČNÍCH
A DÁLNIČNÍCH STAVEB I SYSTÉMŮ MĚSTSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY. NÁM SE V UPLYNULÉM OBDOBÍ
PODAŘILO SPOJIT S GENERÁLNÍM ŘEDITELEM SPOLEČNOSTI SUDOP PRAHA A. S., ING. TOMÁŠEM
SLAVÍČKEM, KTERÉHO JSME POŽÁDALI O ROZHOVOR. TEN V NÁVAZNOSTI NA NAŠI PRVNÍ OTÁZKU,
CO ZPŮSOBILO VLEKLOU KRIZI VE STAVEBNICTVÍ A JAKÉ DOPADY MĚLA NA ČINNOST SUDOP PRAHA,
V ÚVODU VYSVĚTLUJE:
ŘÍKÁ V ROZHOVORU PRO STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
ING. TOMÁŠ SLAVÍČEK, GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI SUDOP PRAHA A.S.
se stejným způsobem probudilo i Ředi-
telství silnic a dálnic a další zadavatelé
v oboru dopravního stavitelství. Od ro-
ku 2012 tedy SUDOP PRAHA a. s. po-
zvolna zvyšuje počet svých zaměstnan-
ců, investuje do projektových nástrojů
a má dobrou naplněnost zakázkami.
Přispěly k tomu i prostředky čer-
pané z OPD I a jak se Vám je daři-
lo využít?
Jak jsem zmínil v předchozí odpově-
di, hlavním důvodem opětovného na-
startování přípravy bylo zjištění, že
není dostatek projektů připravených
pro čerpání evropských financí. Bo-
hužel v mnoha případech se však 2 až
3 léta útlumu dohnat nedala, a tak by-
la narychlo zahájena příprava menších
a jednodušších projektů s cílem jejich
realizace do konce období OPD I, te-
dy do konce roku 2015. Nastal ohrom-
ný závod s časem a myslím si, že i díky
abnormálnímu nasazení našich pracov-
níků jsme dokázali, zejména na želez-
nici, velké množství evropských pro-
středků zachránit.
Nyní je již v běhu OPD II pro plánova-
cí období 2014 – 2020. Je dle Vaše-
ho názoru projektová a legislativní
příprava staveb na takové úrovni, že
se podaří tyto prostředky vyčerpat?
Co pro to dělá Vaše organizace?
Období OPD II běží již více než rok
a půl a je faktem, že prioritou investo-
rů, dodavatelů a projektantů je čerpá-
ní prostředků z dobíhajícího progra-
mu OPD I. Nicméně příprava projektů
vhodných pro spolufinancování v ob-
dobí OPD II je zahájena. Jedná se ze-
jména o projekty na síti evropských
dopravních koridorů, které svým roz-
sahem a dopadem do stávající infra-
struktury nebude jednoduché projednat
a zajistit všechna potřebná povole-
ní a souhlasy pro zahájení stavby. Po-
dle mého názoru nebude možné vel-
kou část těchto projektů včas připravit
bez důkladné změny legislativy a pra-
videl pro posuzování a schvalování
projektů. Například není možné, aby
z celkového času na přípravu staveb
se 1/3 věnovala zpracování projekto-
vé dokumentace a 2/3 času probíhalo
připomínkování, posuzování a schva-
lování projektu. Naše společnost pro-
střednictvím profesních organizací
(ACRI, CACE) na tato možná úska-
lí průběžně upozorňuje a vyjadřuje se
k návrhům novelizací zákonů.
Před jakými úkoly stojí naše želez-
nice na území České republiky v ce-
lostátní dopravě a jak vidíte budo-
vání příměstské železniční dopravy
ve velkých městech?
Budoucnost železnice v ČR vidím vel-
mi optimisticky. Rozvoj zažívá ze-
jména příměstská doprava velkých sí-
delních útvarů a také dálková osobní
přeprava. Zejména v příměstské do-
pravě jsou však ještě velké rezervy. Je
nutné dokončit projekty příměstských
a městských úseků, které jsou na hra-
nici kapacitních možností. Na větši-
ně těchto projektů, ať už v pražském,
brněnském, ostravském nebo hradec-
ko-pardubickém regionu se pracu-
je. Důležitým prvkem je také kvalita
a vybavenost nástupních a výstupních
míst. Výpravní budovy jsou z důvo-
du mnoha let trvajícího převodu z ČD
na SŽDC ve špatném stavu a potřebují
komplexní revitalizaci. Věřím, že pře-
vod bude ke konci letošního roku do-
končen a výpravní budovy se postup-
ně stanou důstojným multimodálním
přepravním místem s širokou možností
Průjezd uzlem Plzeň ve směru III. TŽK
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...96
Powered by FlippingBook