Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 14

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
14
Dopravní stavby potřebují
DLOUHODOBÉ DODRŽOVÁNÍ
JEDNOTNÉ STRATEGIE
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny
Ing. Jan Spevák, GŘ společnosti ŽPSV a. s.
Vaše společnost je tradičním výrobcem
železničních pražců a dalšího betonářské-
ho zboží. Jak se jí dařilo překonávat poměrně
vleklou krizi ve stavebnictví?
K tomu Vám mohu říci jediné. Je to naštěs-
tí za námi. Domnívám se, že krizi jsme překona-
li nejlépe, jak jsme jen mohli. Hledání cesty, jak
ji přežít, vyžadovalo vzájemné pochopení vede-
ní firmy, zaměstnanců i odborů. Lidé nám věřili,
že úsporná opatření nezavádíme samoúčelně a že
jednou bude líp. Šlo zároveň i o očistný proces.
Našli jsme rezervy v nákladech, rozsáhlými úspo-
rami však byla bohužel zasažena i údržba a inves-
tice, což byla negativa úsporných opatření. Krize
pro nás znamenala obrovský zlom v dosahova-
ném objemu produkce. Výpadek ve výrobě praž-
ců byl takřka fatální. Na pokrytí potřeb trhu nám
stačily pouze dvě linky provozované v omeze-
ném režimu. Zrušili jsme výrobu pražců v Nových
Hradech, a zavedli jsme tam alternativní výrobu.
Propustili jsme řadu lidí. Z původních 600 pracov-
níků nám jich zbylo pouze 380. Všechna tato opat-
ření nám však umožnila jediné. Přežít. Věřili jsme
tomu, že tento stav nemůže trvat věčně. I v tomto
období jsme se proto snažili připravit na oživení
stavebnictví a vyvíjeli jsme nové výrobky.
Podařilo se Vám v tomto období udržet
kompletní výrobní program?
Výrobní program samozřejmě zůstal. Výrazně
se však omezilo množství vyráběných produktů.
Reagovali jsme na sebemenší potřebu zákazníků.
Nicméně zcela vytížit výrobní kapacity jsme ne-
měli šanci.
Vaše společnost je známá svým inovačním
úsilím. Jakým směrem bylo orientováno v po-
sledním období?
Na inovaci jsme mysleli již v období krize
a postupně jsme přicházeli s novými výrobky a ře-
šeními. Zcela zásadní v naší dosavadní historii by-
lo rozhodnutí o pořízení nové technologie na vý-
robu příčných železničních pražců. Vypsali jsme
výběrové řízení a linku jsme skutečně zakoupili
a zprovoznili. Podařilo se nám na ni získat i dota-
ci z MPO ČR. Linka může vyrábět pražce pro vy-
sokorychlostní tratě a v rámci jejich nových mož-
ností jsme vyvinuli pražec, který umožňuje použití
u vysokorychlostních tratí s rychlostí až 350km/h.
Linka byla slavnostně spuštěna 11. 6. 2015. V sou-
časné době se již instalují na ní vyrobené pražce
do zkušebních úseků SŽDC. Byl to za poslední lé-
ta zcela jistě největší inovační počin v naší spo-
lečnosti. Linka je umístěna na závodu v Uherském
Ostrohu. Investiční náklady na její pořízení čini-
ly 150 mil. Kč. Obsahem investice je nejen vlastní
linka, ale také supermoderní mísící jádro a veške-
rá logistika, která s výrobou pražců souvisí. Po-
kud se týká inovace výrobků, tak i zde jsme přišli
s celou řadou novinek . Řešili jsme především pro-
blematiku konstrukcí pro nástupiště, protihluková
opatření a dláždění kolejí. Většinou naše novin-
ky prezentujeme na odborné akci Czech Rail Days
v Ostravě. Tyto inovativní výrobky mají vždy vel-
ký ohlas u našich obchodních partnerů. Jedno z ře-
šení, což je nízká protihluková stěna, získalo cenu
poroty v soutěži Dopravní stavba roku. Jednalo se
o konkrétní aplikaci v obci Tetčice. Dále jsme vy-
Realizace dopravních staveb
vyžaduje nasazení mnoha moderních
technologií, pokrokových pracovních
postupů i výrobků.
Výraznou měrou jsou při jejich
výstavbě zastoupeny betonové
produkty. Ty se staly neodmyslitelnou
součástí řady konstrukcí, komunikací
i samotných železničních tratí.
Mezi největší výrobce betonářského
zboží na českém stavebním trhu
patří společnost ŽPSV a. s. se sídlem
v Uherském Ostrohu. V jejím výrobním
sortimentu dnes naleznete vedle
nejznámějších produktů, kterými
jsou železniční a tramvajové pražce,
také prefabrikovaná železniční
nástupiště, protihlukové stěny, dlažby,
systémy odvodnění, prefabrikované
nosné skelety, mostní nosníky
nebo přesýpané mostní a tunelové
konstrukce.
O aktuálním dění ve společnosti
jsme v uplynulém období hovořili
s jejím generálním ředitelem panem
Ing. Janem Spevákem.
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...96
Powered by FlippingBook