Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 66

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
66
Pracovníci rychle spouštějí
do jámy podstavec soupravy, usta-
vují do roviny a po něm i vlast-
ní soupravu. Vše zvládne mobilní
autojeřáb v zadní části korby. Ty-
to kroky jdou svižně, nejvíc času
zabere ustavení laseru, hlavně ale
proto, protože německý šéfmontér
vysvětluje podrobně všechny as-
pekty a nástrahy této klíčové ope-
race.
Když začíná vrtání pilotního
vrtu, pokukují už pracovníci osád-
ky nenápadně po hodinkách neboť
mezitím nastala doba oběda. Vrtá-
ní (lépe řečeno, spíše kontrolova-
né zatlačování) však probíhá tak
rychle, že během dvaceti minut je
vrtná hlava pilotních tyčí v cílo-
vé jámě. Vlastní vrtání jde až zá-
vratně rychle – časové zdržení
má na svědomí spíše jen důsledná
kontrola přesnosti směru na navá-
děcím monitoru. Šéfmontér se ješ-
tě osobně v cílové jámě přesvěd-
čí, že vrt vyšel tam, kde vyjít měl,
a může se jít na oběd.
Po obědě je do jámy spuště-
na rozšiřovací hlava, která se na-
sadí na konec soutyčí. Rozšiřova-
cí chráničky, které mají již stejný
vnější průměr jako požadovaná ka-
menina, opatřené šnekovým vyna-
šečem, se spouštějí do jámy jeřáb-
kem, což je jediné zdržení oproti
pilotnímu vrtu, kdy se tyče moh-
ly podávat ručně. Vrtání tentokrát
provádí český vrtmistr za přísného
a někdy až temperamentního do-
zoru šéfmontéra. Vynášená zemi-
na (písek) se vzhledem k malé dél-
ce protlaku nechává volně sypat
do jámy. U delších případů by bylo
nutné využít mobilní těžební nádo-
bu a opakovaně ji jeřábkem vytáh-
nout na povrch a vysypat. V cílové
jámě mezitím odebírá jeden z pra-
covníků pilotní tyče a ukládá je ve-
NENÁPADNÝ PŮVAB BEZVÝKOPOVEK
Je parné srpnové ráno a právě v tento den dorazila na firmu zbrusu nová bez-
výkopová technologie z Německa, konkrétně od firmy Bohrtec. Jedná se o stroj
na horizontální vrtání s řiditelným předvrtem typu Bohrtec Kompakt BM400.
Horizontální vrtání není u firmy ničím novým, za dvacet pět let existence zís-
kala dominantní postavení na trhu v oboru HDD (směrového) vrtání a i stro-
jů na horizontální vrtání s předvrtem pracuje na našich stavbách hned několik.
Tato nová technologie však znamená ve vývoji bezvýkopových technologií
další krůček vzhůru. Nebo spíše pořádný krok. Pilotní vrt je totiž plně řiditel-
ný kontinuálně po celou dobu vrtání, navádění je doplněné mobilním počíta-
čem, laserem s vlastním stojanem i velmi názorným displejem. Efektivita ří-
zení předvrtu je navíc umocněna možností vrtat s duálními tyčemi, kdy přenos
kroutícího momentu přebírá vnitřní tyč, ale obrys vrtu vytváří pohyb vnější
stěny, což opět ve výsledku znamená, že vrt lépe drží směr a je možné se tak
pustit i do delších a náročnějších podvrtů.
Název „horizontální vrtání“ ne-
ní úplně přesný, ostatně německý
výraz „Pressbohranlage“ lépe vy-
stihuje skutečnost, že stroj umož-
ňuje protlačování a také rotační vr-
tání. Souprava je oproti dřívějším
typům kompaktnější a také mobil-
nější, tak aby ji bylo možné vel-
mi rychle smontovat ve startova-
cí jámě o průměru 2 metry. Oproti
předchozím výrobkům je také sil-
nější a výkonnější, o přidané hod-
notě dané dokonalou řiditelností
pilotního vrtu již byla řeč v před-
chozím odstavci.
Výrobce tak inzeruje možnost
nasazení na až 120 metrových pro-
tlacích v průřezu DN 200 až 1200.
Samozřejmě v závislosti na půd-
ních podmínkách a dalších okol-
nostech.
Vybavení, které zakoupila
TALPA-RPF, umožňuje vrtat až
padesátimetrové délky v profilech
DN 300 – 400. Přínosné by mělo
být i to, že kontinuální řiditelnost
vrtání umožní aplikaci i na kana-
lizačních sběračích relativně ma-
lých spádů.
V dodávce stroje je i zaškolení
osádky a také šéfmontáž na zavá-
děcím projektu. Pro tyto účely byl
vybrán krátký, jen osmimetrový
protlak, který však povede pod vel-
mi frekventovanou ulicí v Ostravě.
Ideální na úvodní seznámení s no-
vou technologií. Ostatně její před-
ností je právě i to, že je efektivní
i na velmi krátkých délkách, vzhle-
dem k jednoduchosti a rychlosti je-
jí mobilizace. Jedná se o kanalizač-
ní přípojku z kameniny DN 300.
Nejnázornější bude, když se
nyní vrátíme do slunečného srp-
nového rána v Ostravě a popíše-
me sled událostí, tak jak probíhaly:
Bouchnou několikery dveře
a na stavbu odjíždí osobní vůz
s německým šéfmontérem a na-
šimi dvěma pracovníky, další
člen osádky odjíždí nákladním
autem s vlastním jeřábkem, které
pojme všechny součásti techno-
logie. Celkem tedy bude se sou-
pravou pracovat tříčlenná osád-
ka vrtařů.
Osobní vůz je na místě v před-
stihu a než dorazí náklaďák se sou-
pravou, pracovníci již s pomocí
šéfmontéra Klause vytyčí osu pro-
tlaku a směrné body. Řidič náklad-
ního auta zacouvá ke startovací já-
mě, která je tentokrát vzhledem
k příznivým půdním podmínkám
(suché lehce zahlíněné písky) vy-
budována jen v pažících boxech.
Jinak je zapotřebí kompaktnější
konstrukce jámy a nejlépe i žele-
zobetonová opěrná stěna.
1...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,...96
Powered by FlippingBook