Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 73

73
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Nejvýraznějším objektem z hlediska
významu i rozsahu prací je podchod pro
cestující i pěší. Jedná se o mostní kon-
strukci o jednom otvoru převádějící 7 ko-
lejí. Původní konstrukce podchodu byla
v roce 1995 napojena na nové výstupy
na obou stranách tratě a původně želez-
niční podchod začal sloužit i jako pěší
spojnice dvou částí města. V rámci stav-
by je navržena nová konstrukce původ-
ní části podchodu zabezpečující přístup
cestujících na nová ostrovní nástupiště
i se zajištěním přístupu osob s omezenou
pohyblivostí pomocí výtahů.
Technicky a esteticky zajímavé
jsou rekonstrukce silničních podjez-
dů v ulicích Viaduktová a Masarykovy
sady. V základu se jedná o standardní
sanaci stávajícího mostního objektu se
zachováním konstrukce opěr i mostov-
ky. Přidaná hodnota spočívá v nových
rozšířených římsách pro vedení kabe-
lových tras, multikanálů a uchycení
konstrukce protihlukové stěny.
PROTIHLUKOVÁ OPATŘENÍ
Návrh protihlukových opatření byl při
jeho schvalování předmětem konstruk-
tivní i vášnivé diskuze mezi zástupci
zpracovatelů akustické studie, investo-
ra a dotčených orgánů na straně jedné
a zástupců správy města a jeho obyva-
tel na straně druhé. Linie dráhy tvoří při-
rozenou historickou hranici jádra města
(dnes již vyhlášenou zaměstskou památ-
kovou zónu), tudíž k řešení problemati-
ky bylo přistupováno s velkým respek-
tem. Výsledný koncept není v rozporu
s platnou legislativu a zohledňuje i zá-
jmy města. Řešení spočívá v kombina-
ci výstavby protihlukových stěn a tzv.
individuální protihlukové ochrany, te-
dy výměny oken ve vybraných domech,
popř. patrech za okna s vyšší hodnotou
zvukové neprůzvučnosti.
Protihlukové stěny tvoří výrazný
pohledový prvek v ulicích přiléhají-
cích k dráze. Hlavní plochy protihlu-
kové stěny jsou tvořeny panely jed-
nostranně nebo oboustranně akusticky
pohltivými s členitým rustikálním po-
vrchem (proti grafitti). Jsou vystřídané
menšími plochami výklenků s panely
kontrastního uspořádání. Materiálem
protihlukových stěn je beton, na mos-
tech je konstrukce prosklená.
KABELOVOD
Nejméně viditelnou, o to více ne-
zbytnou, součástí stavby je systém
Obr. 3 – Architektonická koncepce (Ing. Arch Milan Obenaus)
– kabelovod integrován do nové římsy mostního objektu, návaznost protihlukových stěn
kabelovodu, který umožňuje sdru-
žené vedení kabelových tras (pro
zabezpečovací zařízení, sdělovací
zařízení a rozvody NN) a jejich ná-
slednou údržbu a výměnu. Ve stísně-
ných podmínkách železniční stanice
je návrh a realizace technicky znač-
ně obtížná z důvodu prostorové koor-
dinace s ostatními stavbami. Vzniká
tak vždy unikátní systém se spoustou
atypicky řešených míst a detailů tra-
sy. Konstrukce kabelovodu je tvoře-
na plastovými multikanály vedenými
po téměř celé délce stavby - v kole-
jišti, běžném terénu, pod komunika-
cemi, zpevněnými plochami, v ná-
stupištích, přes římsy mostů apod.
Nezbytnou součástí kabelovodu jsou
plastové nebo železobetonové komo-
ry a drobné mostní konstrukce přes
vodoteče.
TECHNOLOGICKÁ BUDOVA
Urbanistické začlenění novostav-
by technologického objektu vychá-
zí ze stávajícího stavu v území. Nově
navržený technologický objekt je tří-
podlažní nepodsklepený. Dispoziční
a architektonické řešení vychází z po-
žadavků investora a prostorových ná-
roků na jednotlivé technologie zabez-
pečovacího zařízení, kójí pro trafa,
rozvodny VN, rozvodny NN, techno-
logie DŘT a technologie slaboproudu.
Na tyto technologické provozy nava-
zují obslužné místnosti (dílna, sklad,
úklidové místnosti atd). Dále objekt
slouží jako zázemí zaměstnanců, které
je tvořené šatnami, umývárnami a so-
ciální zařízením.
Architektonické řešení objektu
zpracoval Ing. Arch. Petr Skoumal.
TRAKČNÍ MĚNÍRNA
Nová trakční měnírna je umístěna
na volném prostranství, v oploceném
areálu stávající měnírny. Ta je během
stavby stále v provozu. Po zprovozně-
ní nové měnírny bude stávající vyřaze-
na z provozu, demontována a zbourá-
na. Objekt trakční měnírny
je přízemní,
částečně podsklepená budova, zděná, se
sedlovou střechou. Štítový blok je tvoře-
ný 3 trafokobkami. Střední část – tech-
nologická místnost - je celá podskle-
pena. Suterén je využit jako kabelový
prostor. Nepodsklepená část, navazují-
cí na technologickou místnost, obsahuje
tlumivky a dále místnost pro sdělovací
zařízení a dálkovou řídicí techniku, kan-
celář pro občasnou obsluhu, sociální za-
řízení, šatnu a vstupní chodbu.
Architektonické řešení objektu
zpracoval Ing. Arch. Milan Obenaus.
Obr. 4 – Protihlukové stěny
– barevné a konstrukční řešení
TRAKČNÍ VEDENÍ
V železniční stanici Český Těšín je
prováděna rekonstrukce trakčního ve-
dení zahrnující výstavbu nových trakč-
ních podpěr a montáž nových vodičů.
Nové trakční vedení je navrženo po-
dle vzorové sestavy „J“ pro elektrizaci
železničních tratí stejnosměrnou prou-
dovou soustavou DC 3 kV/IT. Sesta-
va trolejového vedení je doplněna zesi-
lovacím vedením. Situování trakčních
podpěr v celé stanici je převážně vně
kolejí, v oblasti osobního nádraží jsou
podpěry situovány do prostoru nástupi-
ště č. 1, 3 a 4. Trakční podpěry budou
v rámci stavby využity pro upevnění
svítidel venkovního osvětlení.
ZABEZPEČOVACÍ ZAŘÍZENÍ
V novém stavu bude budováno stanič-
ní zabezpečovací zařízení (SZZ) 3. ka-
tegorie v provedení elektronické sta-
vědlo. SZZ na odbočce Chotěbuz bude
součástí SZZ Český Těšín se zaříze-
ním umístěným ve stavědlové ústředně
(SÚ) na odbočce Chotěbuz a ovláda-
ným z Českého Těšína. Součástí nově
budovaného SZZ je i diagnostika sys-
tému. Pracoviště soustředěné údržby
bude zřízeno v Českém Těšíně. SZZ
zajistí všechny zabezpečené vlakové
a posunové cesty v dohodnutém rozsa-
hu daném dopravní technologií a kole-
jovým řešením železniční stanice.
Technologie elektronického SZZ
je umístěna ve SÚ, napájení v míst-
nosti zdrojů a pracoviště soustředěné
údržby v místnosti diagnostiky, kte-
ré jsou zřízeny v 1. NP nové techno-
logické budovy. Základní, náhradní
a nouzové napájení staničního, tra-
ťového a přejezdového zabezpečova-
Obr. 6 – Novostavba technologické budovy
– pohled z ulice
Obr. 5 – Protihluková stěna
– římsa mostu ul. Viaduktová
Obr. 7 – Novostavba trakční měnírny, za ní stojící
původní objekt čeká na odpojení a demolici
1...,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,...96
Powered by FlippingBook