Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 74

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
74
cího zařízení je provedeno ze zdroje
elektronického SZZ, napájeného z no-
vé trafostanice Český Těšín – osobní
nádraží (22/0,4kV), umístěné taktéž
v 1. NP nové technologické budovy.
Trafostanice bude napájena z trakční
měnírny Český Těšín v režimu 1. kate-
gorie napájení, kde jsou zajištěny dva
nezávislé přívody.
Ovládací a indikační prvky jsou
umístěny na zálohovaném jednot-
ném obslužném pracovišti (JOP) v no-
vé dopravní kanceláři (DK), která je
umístěna v 2. NP technologické budo-
vy. DK je vybavena pracovišti pro dva
výpravčí, operátora železniční dopra-
vy, záložním pracovištěm a doplněno
deskou nouzových obsluh. Elektronic-
ké SZZ bude připraveno na přepojení
na dálkové ovládání z centrálního dis-
pečerského pracoviště (CDP) Přerov.
V přízemí stávající výpravní budo-
vy je zřízeno v místnosti venkovního
výpravčího nezálohované pracoviště
JOP se zobrazováním aktuálního sta-
vu řízení vlakové dopravy bez mož-
nosti ovládání.
Úprava technologie spádoviště při-
nesla vzhledem ke konfiguraci a pro-
vázanosti se SZZ poměrně velké obtíže
do technického řešení SZZ. Po doho-
dě projektanta, provozovatele, inves-
Obr. 8 – Dokončovací práce na montáži trakčního vedení
Obr. 9 – Stávající reléové
zabezpečovací zařízení
tora a dodavatele technologie byla
zvolena náhrada stávajícího zařízení
novou technologií v reléovém prove-
dení. Nezabezpečený posun povolo-
vaný na St. 1 je udělován pomocí cel-
kem šesti režimů pomocných stavědel,
které dovolují posun v různých ob-
lastech spádoviště, rozpouštění a po-
sun na spojovací kolej do frýdeckého
přednádraží. Místnosti DK a SÚ byly
v rámci stavební části adaptovány. Vy-
budována byla nová SÚ v objektu tra-
fostanice nákladového nádraží, upra-
veno napájení a dodán nový ovládací
pult. Venkovní prvky byly vyměně-
ny, dodány byly nové kolejové obvody
a doplněny počítače náprav.
Výhybky jsou v rámci stavebních
objektů železničního svršku osazová-
ny dle typu čelisťovými závěry, sníma-
či polohy jazyků a rozřezanými nebo
nerozřezanými přestavníky. Celkově je
počítáno se zabezpečením cca 90 vý-
měnových jednotek.
V kolejišti, mi-
mo spádoviště a části kolejiště, kde
jsou zřizovány počítače náprav, bu-
dou kolejové obvody (KO) se signál-
ní frekvencí 275 Hz. V hlavních a ob-
jízdných kolejích budou KO dodatečně
kódovány pro zajištění přenosu kódu
národního vlakového zabezpečovače
LS. V obvodu spádoviště jsou stávají-
cí sériové kolejové obvody se signál-
ní frekvencí 50 Hz nahrazeny kole-
jovými obvody se signální frekvencí
75Hz určenými pro provoz na spádo-
višti. V méně pojížděných částech ko-
lejiště jsou osazovány počítače náprav.
Osazována jsou nová světelná vjez-
dová, odjezdová, cestová, seřaďovací,
spádovištní, opakovací spádovištní ná-
věstidla a samostatná předvěst ze smě-
ru Frýdek-Místek.
Úrovňová křížení kolejiště místní-
ho (frýdeckého) nádraží a pozemních
komunikací budou vybavena novým
přejezdovým zabezpečovacím zaříze-
ním (PZZ). Technologie PZS je umís-
těna ve zděných RD.
Traťové zabezpečovací zařízení
(TZZ) mezistaničního úseku Třinec –
Český Těšín bude navázáno na nově
vybudované SZZ. Výstroj elektronic-
kých autobloků ve směru Český Těšín
– Chotěbuz, Chotěbuz – Louky n. O.,
Chotěbuz - Albrechtice, Český Těšín –
Louky n. O. a Český Těšín - Albrech-
tice bude soustředěna ve stavědlové
ústředně odbočky Chotěbuz.
SDĚLOVACÍ ZAŘÍZENÍ
Mimo vlastního sdělovacího zaříze-
ní je předmětem této profese realiza-
ce provizorní i definitivní místní ka-
belizace, dálkového kabelu, traťového
kabelu a diagnostického kabelu; zříze-
ní rozhlasového zařízení, informačního
zařízení a hodin; přenosového systé-
mu; úprava spojovacího uzlu; přenese-
ní elektrodipečerského spoje; požární
a zabezpečovací signalizace a úprava
radiostanic.
SILNOPROUDÁ TECHNOLOGIE
Silnoproudá technologie zahrnu-
je technologii transformačních stanic
22/04 kV na osobním nádraží (1. NP
nové technologické budovy) a náklad-
ním nádraží (rekonstruované prostory
budovy Stavědla č. 1) a technologii no-
vé trakční měnírny pro napájení trakč-
ního vedení trakční proudové soustavy
DC 3kV/IT, napájení systému 22 kV
a napájení v síti 6kV.
V rámci silnoproudé technologie
vzniká nové zařízení dispečerské řídi-
cí techniky. Pro zajištění místního říze-
ní, kontroly a automatizačních funkcí
v jednotlivých technologických čás-
tech měnírny bude nasazen místní ří-
dicí systém.
Od roku 1869, kdy byla železnič-
ní stanice zprovozněna, bylo provede-
no množství menších i větších úprav.
Právě probíhající stavba patří k těm
nejrozsáhlejším. Největším přínosem
stavby je zvýšení rychlosti a kapacity
provozu, zavedení nejnovějších prvků
v řízení, zabezpečení a napájení dráhy
a vlastního trakčního vedení
Zhotovitel stavby, stejně tak i in-
vestor a další účastníci výstavby se po-
týkají s přemírou obtíží, které tento typ
staveb vždy přináší. Součástí projekto-
vého řešení je kompletní škála profesí
železničního stavitelství v úzké a složi-
té koordinaci a především v návaznos-
ti na dosavadní části staveb a zařízení,
které zůstávají i po stavbě zachovány.
Výkopové práce komplikují nepřed-
pokládané staré konstrukce a hustá síť
funkčních i opuštěných inženýrských
vedení. Aktuální fáze stavby, kdy se
práce posunuly do prostoru nástupišť,
prověřuje schopnosti pracovníků do-
pravy a trpělivost cestujících.
Stavba „Optimalizace trati Bystři-
ce nad Olší - Český Těšín, 2. část - žst.
Český Těšín“ je těsně před dokonče-
ním. Realizační tým dokázal za mimo-
řádných okolností nejen realizovat dílo
v souladu s projektovou dokumentací,
ale s použitím vlastních schopností, do-
vedností a know-how doplnit tuto pro-
jektovou dokumentaci o další přidané
hodnoty, které mají nemalý vliv na kva-
litu, trvanlivost a celkovou hodnotu díla.
Ing. Petr Jemelka (
hlavní inženýr projektu
MORAVIA CONSULT Olomouc a.s.
Obr. 11 – Vnější prvky nového přejezdového zabezpečovacího
zařízení úrovňového křížení v km 137,781 frýdeckého nádraží
Obr. 10 – Nové elektronické
zabezpečovací zařízení
MORAVIA CONSULT Olomouc a.s.
Legionářská 1085/8
779 00 Olomouc
tel.: 585 570 444, fax: 585 570 412
e-mail:
1...,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73 75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,...96
Powered by FlippingBook