Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 72

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
72
PŘÍPRAVA STAVBY
Veřejná soutěž na zpracování projek-
tové dokumentace pro stavební povo-
lení a výběr zhotovitele byla vyhláše-
na v červenci 2011 v době nelehkých
ekonomicko-společenských okolnos-
tí. Klikatá historie přípravy stavby při-
řkla akci oficiální název „Optimalizace
trati Bystřice nad Olší - Český Těšín,
2. část - žst. Český Těšín“. Projektan-
ti převzali od zadavatele jako stěžejní
podklad dokumentaci pro územní roz-
hodnutí. V průběhu projektových pra-
cí se ukázalo, že šest let, které uplynuly
od vydání územního rozhodnutí, je do-
statečně dlouhá doba na to, aby dosud
navržené projektové řešení věcně i mo-
rálně zastaralo. Projektový tým ve spo-
lupráci se specialisty investora během
několika měsíců zásadně měnil dílčí
části stavby. V rychlém sledu vznika-
ly a vyhodnocovaly se až tři projektové
stupně těchto dílčích částí. Snaha byla
korunována v dubnu 2013 vydáním do-
plňujícího územního rozhodnutím, kte-
ré pokrývá mimo jiné především stavbu
dvou nových objektů – technologické
budovy a trakční měnírny. V obou pří-
padech předchozí řešení uvažovalo pro
tyto účely rekonstruovat stávající budo-
vy, což se ukázalo v aktuálním pohledu
jako řešení nedostačující a neefektiv-
ní. Celkové náklady pro realizaci stav-
by byly jasně dané. O tolik potřebném
navýšení nákladů se v oněch časech ne-
připouštěla žádná diskuze. I za těch-
to okolností se podařilo projektantům
a architektům připravit a obhájit tyto
zásadní změny v projektovém řešení.
REKONSTRUKCE ŽELEZNIČNÍ STANICE
ČESKÝ TĚŠÍN PŘED DOKONČENÍM
Významná stavba III. tranzitního železničního koridoru byla zahá-
jena v lednu 2014. Stavebnímu shonu předcházela náročná pří-
prava pod taktovkou generálního projektanta stavby – společnosti
MORAVIA CONSULT Olomouc a.s. a v úzké součinnosti se zástup-
ci zadavatele – Správy železniční dopravní cesty, státní organizace.
Navzdory složitostem v přípravě
stavby a průtahům územního a staveb-
ního řízení vydala vláda České republi-
ky v lednu 2013 usnesení a uložila di-
rektivně ministru dopravy nejpozději
do konce února zahájit zadávací řízení
na veřejnou zakázku – realizaci stavby.
S vypětím všech sil se podařilo projekto-
vému a přípravnému týmu udržet vazbu
mezi stále zcela neuzavřenou projekto-
vou dokumentací a zadávací dokumen-
tací a předložit tak rovné a jasné pod-
mínky pro výběr zhotovitele. Průběh
zadávacího řízení odpovídal charak-
teru doby - plný nervozity a nekoneč-
ných sérií doplňujících dotazů uchazečů.
Po mnoha peripetiích byla v lednu 2014
zahájena stavba v čele se sdružením spo-
lečností Subterra a.s. a Metrostav a.s.
KONCEPCE STAVBY
Investiční akce zahrnuje rekonstrukci
cca 3km kolejí železničního koridoru
včetně dílčích staveb a zařízení nezbyt-
ných pro provoz dráhy a pro odbavení
cestujících. Součástí stavby jsou však,
v souladu se zadáním, i kabelové trasy
a drobné technologické objekty na tra-
tích navazujících na tuto uzlovou že-
lezniční stanici. Výsledně se stavba
rozprostírá na 5 katastrálních územích.
Stavba je rozdělena na 68 provoz-
ních souborů v profesích zabezpečova-
cí, sdělovací a silnoproudé technologie
a 106 stavebních objektů železničního
svršku a spodku, nástupišť se zastřeše-
ním, mostů, opěrných zdí, protihluko-
vých opatření, rekonstrukcí a novosta-
veb pozemních objektů vč. zpevněných
ploch, přípojek a oplocení; dále kabe-
lovodu, trakčního vedení, energetic-
kých zařízení, silnoproudých rozvodů
a přeložek sítí drážních i mimodráž-
ních. Před zahájením vlastní realizace
proběhly rozsáhlé demolice a demon-
táže nevyhovujících zařízení a staveb
ve všech výše uvedených odvětvích.
Hlavní kolejiště osobního a náklad-
ního nádraží zůstává bez zásadních
koncepčních změn. Dopravní technolo-
gie předpokládá odbavení vlaků osobní
dopravy směr Frýdek-Místek na koleji
č. 8 u nástupiště č. 1, při křižování vla-
ků pak i na koleji č. 6 u nástupiště č. 2.
Na tuto kolej mohou jet vlaky od Frýd-
ku-Místku za účelem přestupu hrana-
-hrana na vlaky osobní dopravy směr
Bohumín. Nástupiště č. 2 zůstává pro
odbavení vlaků hlavní trati směr Bohu-
mín, u dálkových vlaků osobní dopravy
i směr Havířov, nástupiště č. 3 je určeno
pro vlaky hlavní trati opačného směru.
Čtvrté nástupiště je pro končící osobní
vlaky od Havířova, případně Bohumí-
na. Hlavní průjezdné koleje č. 100, 101,
102 jsou určeny pro průjezdy vlaků, ko-
lej č. 100 přednostně pro nákladní vla-
ky. Vlaky osobní dopravy se budou po
rekonstrukci pohybovat rychlostmi 120
– 160 km/hod, vlaky nákladní dopravy
rychlostí do 100 km/hod.
KOLEJOVÉ ŘEŠENÍ, NÁSTUPIŠTĚ
Železniční svršek v hlavních kole-
jích je navržen z kolejnic 60E2, praž-
ce betonové, pružné bezpodkladnicové
upevnění. V ostatních kolejích je uva-
žován především regenerovaný mate-
riál získaný ze stavby. Koleje budou
svařeny do bezstykové koleje.
Úkolem projektanta železničního
spodku bylo posoudit únosnost zem-
ní pláně a navrhnout optimální složení
konstrukce železničního spodku. Na zá-
kladě poznatků z geotechnických prů-
zkumů je navržena v celém rozsahu
v hlavních i v předjízdných kolejích
úprava podloží směsným pojivem při
záběru zemní frézy 500 mm doplněné
konstrukční vrstvou štěrkodrti. Odvod-
Obr. 1 – Nástupiště č. 3 a 4 po dokončení, nástupiště č. 1 a 2 v realizaci
Obr. 2 – Bohumínské zhlaví těsně před dokončením v perspektivě s histo-
rickým jádrem města. Vlevo je patrná výhybka č.28, která zaúsťuje jedno-
kolejnou regionální trať směr hranice ČR/PL.
nění je realizováno systémem trativodů.
Návrh takového systému činil projek-
tantům, jak to již obvykle v případě sta-
ničních kolejí bývá, značné obtíže z hle-
diska nutnosti navázání na dosavadní
větve a z hlediska výškového řešení vy-
ústění do kanalizace nebo vodoteče.
Nástupiště jsou prováděny běž-
ným způsobem z prefabrikovaných ná-
stupištních bloků. V projektové doku-
mentaci byla však z úsporných důvodů
uvažována sanace a nadbetonování
stávajících nástupištních zídek. Po od-
krytí rubových stran stávajících zídek
a objektivním zhodnocení dosavadní-
ho stavu bylo investorem rozhodnuto
provést zídky standardní konstrukcí.
V konci nástupišť je realizován slu-
žební přechod tvořený pryžovými pa-
nely. Výška nástupní hrany je 550mm
nad temenem kolejnice. Délka nástup-
ní hrany u hlavních kolejí je navrže-
na 350m, u předjízdných kolejí 190m.
Plochy nástupišť jsou zadlážděny zám-
kovou dlažbou. Samozřejmostí jsou
vodící linie a hmatové prvky pro nevi-
domé a slabozraké. Bezbariérový pří-
stup na nástupiště bude zajištěn pomo-
cí výtahů z podchodu. Na nástupištích
budou osazeny nové prvky mobiliáře.
Řešení zastřešení nástupišť dozna-
lo v průběhu projektové přípravy znač-
ných změn. Původně uvažovaná sana-
ce stávající železobetonové konstrukce
byla následně, po uplynutí několika
let a novém přehodnocení statikem,
vyhodnocena jako technicky nereál-
ná. Nově navržená a právě realizova-
ná ocelová konstrukce splňuje veškeré
požadavky na kvalitu a trvanlivost díla.
Délkou bylo stávající zastřešení velmi
komfortní. Nová konstrukce bude vý-
razně kratší, což může vnímat cestující
veřejnost s nelibostí.
MOSTNÍ OBJEKTY
Do stavby je zařazeno v rámci této pro-
fese celkem 13 stavebních objektů, mi-
mo mosty, propustky a opěrné zdi ob-
sahuje tato kapitola také návěstní lávky
a krakorce.
1...,62,63,64,65,66,67,68,69,70,71 73,74,75,76,77,78,79,80,81,82,...96
Powered by FlippingBook