Stavební a investorské noviny - 9 / 2017 - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
Negrelliho viadukt spojuje Ma-
sarykovo nádraží v Praze přes os-
trov Štvanici s Bubny. Málokdo
však již ví, že je historicky prvním
pražským železničním mostem
přes Vltavu a v současné době dru-
hým vůbec nejstarším pražským
mostem (po Karlově mostu) přes
Vltavu. A kdy se začala psát his-
torie Negrelliho viaduktu? Klíčo-
vým okamžikem byl rok 1842, kdy
tehdejší ředitelství státních drah
rozhodlo o jeho výstavbě. Viadukt
se měl stát později součástí projek-
tu Severní státní dráhy Olomouc–
Praha–Drážďany. Samotné staveb-
ní práce na realizaci mostu byly
zahájeny na jaře roku 1846 a trva-
ly do roku 1849. Do provozu byl
most slavnostně uveden 1. 6. 1850.
Po svém dokončení měl 87 kamen-
ných oblouků, z toho 8 žulových
segmentových oblouků nad rame-
ny řeky o rozponu 25,29 m, jeden
pískovcový segmentový oblouk
o rozponu 11,30 m, dva průcho-
dy pro pěší nad dnešní Sokolov-
skou ulicí a 76 pískovcových půl-
kruhových oblouků o rozpětí 6,39
až 10,75 m.
Toto úžasné mostní dílo by
nemohlo vzniknout bez nadše-
ní i umu inženýrů, techniků a sta-
vitelů své doby. Na jejich práci
nyní úspěšně navazuje projekč-
ní středisko mostů společnos-
ti SUDOP PRAHA a. s., v jehož
ateliérech se rodil koncept sou-
časné obnovy Negrelliho viaduk-
tu. Zajímalo nás, co projektu před-
cházelo a v čem spočívala jeho
náročnost. Spojili jsme se proto
s vedoucí střediska mostů společ-
nosti SUDOP PRAHA a. s., paní
Ing. Danou Wangler a vedoucím
projektantem téhož střediska, pa-
nem Ing. Tomášem Martinkem
a požádali jsme je o rozhovor.
Ing. Wangler na naši úvod-
ní otázku, kdy se na jejich stře-
disku poprvé objevil požadavek
na projekt rekonstrukce Ne-
grelliho viaduktu, říká:
„První informace o zamýšle-
né rekonstrukci Negrelliho via-
duktu se k nám dostaly v letech
2006-7, kdy byla vypsána soutěž
na přípravnou dokumentaci rekon-
strukce. Tu jsme zpracovali a poz-
ději, konkrétně v roce 2013, jsme
provedli také její aktualizaci. Jis-
tě nemusím dodávat, že záměr
byl jak technicky, tak i legislativ-
ně velmi náročný. Následně jsme
se v roce 2014 dostali k projektu
stavby jako celku. Zde bych ráda
vyzvedla, že projekt jsme provedli
v naprosto rekordním čase. Smlou-
vu o dílo jsme podepsali v březnu
a v prosinci jsme zástupci investo-
ra předali čistopis dokumentace.
Nasazení lidí bylo u nás v tomto
inkriminovaném období enormní.
Projekt je financován z evropské-
ho kohezního fondu CEF.“
Na historii Negrelliho viaduk-
tu, jsme se zeptali pana Ing. To-
máše Martinka. Ten se zamýšlí
a záhy vysvětluje:
Negrelliho viadukt bude psát svou novou historii
S PODPISEM MOSTAŘŮ ZE SUDOPU PRAHA
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze započala, vlaky na Negrelliho viaduktu vystřídali dělníci, Negrelliho viadukt projde
náročnou rekonstrukcí za 1,5 mld. Kč. Oprava více než jeden kilometr dlouhého památkově chráněného mostu bude trvat déle než
dva roky. Tak to jsou jen některé z titulků renomovaných novin a informačních serverů z června letošního roku. A jak v krátkosti
charakterizovat toto důležité, dodnes funkční mostní dílo?
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...92
Powered by FlippingBook