STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
a stavební stav mostní konstrukce
a výměnu železničního svršku, za-
bezpečovacího, sdělovacího a sil-
noproudého zařízení a trakčního
vedení.
Na základě předběžných prů-
zkumů stavu zdiva a statického
přepočtu budou zcela nahrazeny
konstrukce 9 cihelných kleneb a 5
kamenných kleneb. Toto bude ješ-
tě upřesněno doplňujícím podrob-
ný průzkumem, který v současné
době probíhá.
Nahrazeny budou buď původ-
ními kameny z odbouraných částí
stávajícího zdiva nebo materiálo-
vou replikou se zachováním vzhle-
du stávajícího zdiva v maximál-
ní míře.
Nové mostní konstrukce jsou
v rámci rekonstrukce Negrelliho
viaduktu navrženy pouze dvě, přes
ul. 1. Pluku a ul. Křižíkova, a na-
hrazují ty stávající konstrukce, kte-
ré z dnešního hlediska již technic-
ky a provozně nevyhovují.
Ing. Wangler se ptáme, zda-
li si příprava projektové do-
kumentace vyžádala úzkou
spolupráci s památkáři. Paní
Wangler ihned souhlasně poky-
vuje hlavou, když říká:
Bezesporu ano. Negrelliho
viadukt je nemovitou kulturní pa-
mátkou. Veškeré opravy a udržo-
vací práce tudíž musely být od-
souhlaseny orgány památkové
péče. Záměr rekonstrukce s ni-
mi byl od počátku konzultován,
ať již se jednalo o řešení detailů
říms, odvodnění, trakčních stožá-
rů nebo zábradlí. Pro tyto potřeby
bylo zpracováno architektonické
řešení stavby, které bylo památká-
řům předloženo pro získání jejich
souhlasu s rekonstrukcí. Klad-
li si řadu podmínek na konečný
vzhled mostu, které byly zahrnu-
ty do projektové dokumentace.
Nicméně spolupráce s nimi byla
korektní a výsledný návrh svěd-
čí o tom, že měli pochopení pro
prvořadou funkci mostu – pře-
vedení vlakové dopravy a s tím
spojené požadavky na nové čás-
ti mostu – nasazenou desku a řím-
sy. Návrh sjednoceného vzhledu
zábradlí (buď ocelové členěné ze
svislých a vodorovných prvků ne-
bo plná kamenná zídka) byl také
výsledkem řady jednání, kdy pro
rozhodnutí o vzhledu poslouži-
la vizualizace návrhu zpracovaná
našimi „sudopskými“ kolegy ar-
chitekty.
Na jakých dalších projek-
tech pracuje středisko mostů
SUDOP PRAHA nyní, nám odpo-
věděla Ing. Wangler:
Díky získaným zkušenostem
z předchozích let se naše projekč-
ní a inženýrská firma může uchá-
zet o významné zakázky z oblas-
ti dopravních staveb a řadu z nich
v současné době zpracovává na-
še středisko mostů nebo se na nich
podílí. Za všechny můžeme jme-
novat kupříkladu železniční most
pod Vyšehradem, který je součás-
tí rekonstrukce trati Praha Hlav-
ní nádraží – Praha Smíchov, ná-
vrh rekonstrukce Hlávkova mostu
v Praze, návrh rekonstrukce že-
lezničního mostu v Červené nad
Vltavou nebo nové dálniční mos-
ty na úseku D3 Hodějovice – Tře-
bonín II. Ze staveb v realizaci
můžeme uvést například sanaci
Nuselského mostu v Praze, kte-
rá se provádí podle naší realizační
dokumentace, velkou rekonstrukci
Hvězdonického mostu na dálnici
D1 nebo železniční mosty na stav-
bách železničního uzlu Plzeň.
Ing. Wangler dále doplňuje:
Pracovali jsme kupříkladu i pro
správu Národního parku Šumava,
pro kterou jsme vyprojektovali dvě
lávky pro pěší přes řeku Vydru,
novou lávku pro pěší z naší „díl-
ny“ budou mít v Radotíně a předa-
li jsme také kompletní projektovou
dokumentaci dálnice D35 v úseku
Do jaké míry se po dokonče-
ní rekonstrukce změní technic-
ké a provozní parametry mostu
nám dále přibližuje Ing. Martinek
Cílem stavby je zajistit plně-
ní závazných parametrů moderni-
zované trati. Jedná se především
o prostorovou průchodnost GC,
traťovou třídu zatížení D4, úpra-
vy geometrických parametrů ko-
leje odstraňující lokální omezení
rychlosti, zajištění dostatečné ka-
pacity dráhy, dodržení hygienic-
kých limitů hluku a vibrací, a na-
hrazení nevyhovujících konstrukcí
a zařízení. Dnešní traťová rychlost
se vzhledem k poloze mostu mezi
staničními obvody výrazně nezvý-
ší. Co se změní výrazně, je kapaci-
ta trati díky novému zabezpečova-
címu a sdělovacímu zařízení.
Jaké další traťové úseky na-
váží na Negrelliho viadukt v bu-
doucnu, to již byla další otázka,
která mířila na Ing. Wangler…
„Rekonstrukce Negrelliho via-
duktu“ naváže na již zrekonstruo-
vaný úsek 1. koridoru Praha Bube-
neč – Děčín hl. n. a připravovanou
stavbu „Modernizace trati Pra-
ha – Kladno s připojením na leti-
ště Ruzyně, I. etapa“, které kromě
zvýšení kvality cestování a zkráce-
ní jízdních dob přinesou také zvý-
šení kvality života kolem těchto
rušných tratí v podobě realizova-
ných protihlukových opatření.
Po dostavbě rychlodráhy Pra-
ha – Kladno se v dopravní špičce
předpokládá u linek na Kladno in-
terval 15 minut, předpokládaný in-
terval na Kralupy nad Vltavou je
30 minut a interval na letiště 10
minut. Celkem tak lze v doprav-
ní špičce v TÚ Praha Masaryko-
vo nádraží – Praha Bubny předpo-
kládat až 14 párů vlaků za hodinu.
Hořice – Sadová pro stavební po-
volení. Obsahem této dokumen-
tace jsou také projekty celkem 14
dálničních mostů, které jsou sou-
částí tohoto úseku.
Na závěr našeho setkání
Ing. Wangler dodává…
Naše středisko mostů má ny-
ní 21 pracovníků. Ideální stav je
z mého pohledu 25 - 30 pracovní-
ků. Těší mě však, že jsou mezi ná-
mi již i zástupci mladší generace
mostařů přibližně s pěti lety praxe.
To nám umožňuje realizovat nej-
širší spektrum mostních projektů
od dálničních či železničních mos-
tů, přes lávky pro pěší či náročné
návrhy sanací či rekonstrukcí mos-
tů. Pevně proto věřím, že rekon-
strukce Negrelliho viaduktu dle
našeho návrhu bude úspěšná a prá-
ci našeho střediska bude vyhledá-
vat stále širší okruh investorů.
Děkujeme za rozhovor
a srdečně přijetí
Ivo Románek
Návrh nového stavu – kamenné klenby
SUDOP PRAHA, a. s.
Olšanská 1a, 130 80 Praha 3
tel.: 267 094 111, 267 094 305
fax: 224 230 316
e-mail: