STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
25
Únavové zkoušky
Zkouška čtyřbodovým ohybem
simuluje cyklické zatížení vozov-
ky v laboratorních podmínkách.
Jako zkušební těleso se používá
trámec, na který působí cyklické
zatížení lisu a měří se počet cyk-
lů potřebný k porušení zkušební-
ho tělesa. Mechanické zkoušky
čtyřbodovým ohybem a únavo-
vým zatěžováním potvrzují, že
CompoGrid oddaluje šíření trh-
lin systémem. Zkušební vzorky,
jak je znázorněno na
obr. 4
, byly
Asfaltová vrstva 4 cm (frakce 13 mm)
Asfaltová vrstva 6 cm (frakce 20 mm)
Spojovací postĜik
Podkladní asfaltová vrstva 8 cm
CompoGrid 100
Kamenivo 15 cm a v
Č
tší
Spojovací postĜik
Emulze PKR-T (modifikovaná, obsah bitumenu
60 %) 1,3 l/m
2
Podkladní vrstva
Obr. 3 – Umístění CompoGridu v návrhu vozovky.
Tabulka 1: Výsledky únavového testu
*bod ohybu 1 – vznik mikrotrhlin, bod ohybu 2 – vznik makrotrhlin
Obr. 6 – Vývrty s CG100.
Obr. 4 – Asfaltový trámec se zářezem.
Počet cyklů do
bodu ohybu 1
Počet cyklů do
bodu ohybu 2
Nevyztužený systém (NR)
425
1 200
Systém vyztužený
CompoGridem (CR)
583
4700
Výztužný faktor (CR/NR)
1,37
3,92
Obr. 5 – Trámce
po 4-bodovém ohybu.
SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s. r. o.
Sokolovská 106, 570 01 Litomyšl
tel.: +420 606 613 656
připraveny s hlubokým zářezem
uprostřed trámce pro rychlé vy-
volání šíření trhlin. Hloubka záře-
zu byla přes 90 % tloušťky spod-
ní vrstvy.
Únavové zkoušky byly pro-
váděny za podmínek „regulace
napětí při 600μm a 5Hz zatížení
při 10° C.“ V momentě, kdy trh-
lina fyzicky dosáhla zabudova-
né výztuže, došlo k zabránění je-
jího průchodu. Vzorky vyztužené
CompoGridem měly delší prů-
měrnou životnost než vzorky bez
výztuže. Praskliny nejprve vzni-
kají zespodu vzorku při pomalém
počátečním namáhání do bodu
ohybu 1 (v tomto bodě se poprvé
začínají vytvářet mikrotrhliny).
Před praskáním na povrchu vzor-
ku v bodě ohybu 2 (v tomto bodě
se poprvé začínají vytvářet mak-
rotrhliny) došlo k mírnému časo-
vému zpoždění. V
tabulce 1
je
zobrazeno porovnání počtu cyk-
lů únavového testu u vyztuženého
a nevyztuženého systému. Com-
poGrid prodlužuje životnost sys-
tému 1,37x v bodě ohybu 1, kde
dochází ke vzniku mikrotrhlin,
ale v bodě ohybu 2, kde vznikají
makrotrhliny CompoGrid prodlu-
žuje životnost 3,92x.
Grid zpomaluje průnik trhlin a má
dostatečnou přilnavost i při ulože-
ní na podkladovou vrstvu.
Závěr
Pro projekt byla použita sklo-
vláknitá mříž s těžkou geotextilií
ADFORS GlasGrid CG (Compo-
Grid) se 100kN/m pevností v ta-
hu a protažením mříže do 3%.
Tento typ doporučuje SG AD-
FORS pro konstrukce s trhlinami,
kde je vyžadováno uzavření po-
vrchu proti průniku vody. Výrob-
ková řada ADFORS GlasGrid CG
je vhodná pro použití na frézova-
ný povrch. Díky textilii s hmot-
ností 130 g/m
2
a nasákavostí min
0,9 kg/m
2
zbytkového asfaltu fun-
guje tato geomříž jako SAMI
membrána – asfaltová mezivrst-
va pro přenášení vodorovných
napětí, která je prováděna z dů-
vodu omezení kopírování trhlin
do obrusné vrstvy a pronikání po-
vrchové vody do podkladních
vrstev konstrukce vozovky.
Ing. Milan Zahálka,
Product Manager GlasGrid EU,
SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o.
Spojení vrstev
Vizuálně bylo zkontrolováno něko-
lik vývrtů o průměru 200mm ode-
braných v testovací sekci v Nasu
v Japonsku. CompoGrid (CG100)
byl uložen přímo na povrch me-
chanicky stabilizované podkladní
vrstvy.
Obr. 6
ukazuje silné spo-
jení vrstev mezi CG100 a asfalto-
vou vrstvou, což je velice důležité
pro celou konstrukci. Tento vý-
zkum prokázal, že systém Compo-