STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          20
        
        
          SŽDC v současné době investu-
        
        
          je nemalé prostředky, tak aby do-
        
        
          šlo ke zlepšení stavu těchto bu-
        
        
          dov. Plně si totiž uvědomuje, že
        
        
          jde o styčné body, kde přichází
        
        
          cestující do styku s dráhou, a že
        
        
          tyto objekty vytváří první do-
        
        
          jem z cestování vlakem. Nádraží
        
        
          je jedním z nejdůležitějších bodů,
        
        
          kde dochází ke kontaktu s do-
        
        
          pravním prostředkem – vlakem.
        
        
          Budova nádraží by tudíž během
        
        
          přestupů a čekání na vlak měla na-
        
        
          bídnout cestujícím příjemné záze-
        
        
          mí, poskytnout jim možnost kou-
        
        
          pit si jízdenku, občerstvit se či si
        
        
          koupit tiskoviny. V roce 2017 za-
        
        
          počalo SŽDC s projekty těchto bu-
        
        
          dov v různých stupních projektové
        
        
          dokumentace. Od samého počát-
        
        
          ku se na těchto pracích podílela ta-
        
        
          ké projekční, inženýrská a konzul-
        
        
          tační společnost SAGASTA, s. r. o.
        
        
          Projekt „Oprava výpravní bu-
        
        
          dovy v železniční stanici Kolín“
        
        
          byl jednou z prvních vyprojektova-
        
        
          ných akcí tohoto ražení a součas-
        
        
          ně jde o jednu z prvních výprav-
        
        
          ních budov (dále jen VB), které
        
        
          se nachází těsně před dokončením
        
        
          stavebních prací. Budova VB byla
        
        
          realizována ve dvou etapách, admi-
        
        
          nistrativní průběžně v jedné etapě.
        
        
          Finální provoz byl spuštěn na kon-
        
        
          ci srpna a zkušební provoz koncem
        
        
          září letošního roku.
        
        
          
            Historie
          
        
        
          
            výpravní budovy v Kolíně
          
        
        
          Výpravní budova v Kolíně by-
        
        
          la projektována ve čtyřicátých le-
        
        
          tech dle tehdy platných standardů.
        
        
          Funkcionalistická budova nádra-
        
        
          ží a administrativní budova byly
        
        
          vybudovány na místě dřívějších
        
        
          objektů nádraží mezi lety 1937 –
        
        
          1940 dle projektu arch. Vladimíra
        
        
          Weisse a arch. Josefa Zemana. Dle
        
        
          zadání byla budova vyprojektová-
        
        
          na spíše úsporně s funkcionalistic-
        
        
          kými prvky. To se však stalo před-
        
        
          mětem kritiky místních obyvatel.
        
        
          Zkrášlení budovy pomocí sgrafita
        
        
          v odbavovací hale ve stylu socia-
        
        
          listického realismu pochází z pa-
        
        
          desátých let 20. století, rozměrný
        
        
          obraz s železniční tématikou pak
        
        
          z let šedesátých. V uplynulých le-
        
        
          tech tak logicky vyvstala potře-
        
        
          ba budovu rekonstruovat, a to jak
        
        
          z důvodů technických (technická
        
        
          zastaralost vybavení), tak i potře-
        
        
          by reagovat na nové skutečnosti
        
        
          a trendy v dopravě.
        
        
          Město Kolín ve spolupráci se
        
        
          SŽDC nyní dokončuje doprav-
        
        
          ní uzel, který výrazně zefektiv-
        
        
          ní a zrychlí dopravu cestujících
        
        
          na Kolínsku pomocí autobusů
        
        
          a vlaků. Jedná se o rušné nádra-
        
        
          ží s velkým provozem vlaků i au-
        
        
          tobusů, které mají svůj nový ter-
        
        
          minál před nádražím. Tento byl
        
        
          v nedávné době rekonstruován a je
        
        
          organicky propojen s nádražní bu-
        
        
          dovou pomocí zastřešení. V před-
        
        
          nádražním prostoru je navíc situ-
        
        
          ováno nové parkoviště P+R, kde
        
        
          mohou parkovat cestující využíva-
        
        
          jící nádraží. V rámci úprav předná-
        
        
          dražního prostoru byl autobusový
        
        
          terminál přemístěn před výpravní
        
        
          budovu a parkoviště je situováno
        
        
          do míst bývalého terminálu. Sou-
        
        
          částí úprav přednádražního prosto-
        
        
          ru je také nová cyklo věž.
        
        
          
            Rekonstrukce
          
        
        
          
            výpravní budovy Kolín
          
        
        
          Rekonstrukce budovy tak logicky
        
        
          reaguje na novou situaci. S postup-
        
        
          nou integrací dopravy se postupně
        
        
          měnily návyky a zvyky cestují-
        
        
          cích, které bylo zapotřebí zohled-
        
        
          nit. Vzhledem k tomu, že cestující
        
        
          nyní mají na přestup cca 5–10 mi-
        
        
          nut, nezdržují se ve výpravní bu-
        
        
          dově dlouhou dobu, a využívají ji
        
        
          pouze k rychlému nákupu jízdenek
        
        
          a občerstvení. Tomu byla přizpů-
        
        
          sobena i nabídka komerčních pro-
        
        
          stor a jejich sortimentu, který musí
        
        
          umožnit rychlý prodej a konzuma-
        
        
          ci. Také bylo nutné vyjít vstříc
        
        
          požadavkům na pohyb hendike-
        
        
          povaných osob, zajistit zázemí
        
        
          cyklistům a v neposlední řadě spl-
        
        
          nit požadavky provozní.
        
        
          Jednalo se tedy o rekonstrukci
        
        
          stávající výpravní a administrativ-
        
        
          ní budovy v železniční stanici Ko-
        
        
          lín. Budovy nadále slouží svým
        
        
          původním účelům, avšak byly zre-
        
        
          konstruovány veškeré technic-
        
        
          ké sítě i vedení a proběhly drob-
        
        
          né změny dispozice. Ve výpravní
        
        
          budově se změny dispozice týka-
        
        
          ly zejména výpravní haly, kde do-
        
        
          šlo k úpravám týkajících se po-
        
        
          kladen, resp. zázemí zaměstnanců
        
        
          i cestujících a zlepšení služeb ze-
        
        
          jména v rámci obchodů. Stěžejní
        
        
          částí stavby tak byla především re-
        
        
          konstrukce výpravní haly. Admi-
        
        
          nistrativní budovy a krajní budo-
        
        
          vy výpravní haly se týkala úprava
        
        
          všech rozvodů, výměna topení, sí-
        
        
          tí, oken, střechy, fasády atd.
        
        
          Objekt byl v původním sta-
        
        
          vu odpovídajícím době výstavby
        
        
          z roku 1940. Omítky a keramic-
        
        
          ké obklady byly znečištěné, lokál-
        
        
          ně různě měněné a z důvodu stá-
        
        
          ří a působení povětrnostních vlivů
        
        
          poškozené. Otvorové výplně, které
        
        
          nebyly dosud vyměněné, netěsnily
        
        
          a nacházely se na konci své život-
        
        
          S rozvojem osobní železniční dopravy v posledních letech přichází ke slovu i rekonstrukce infrastruktury s dopravou spojená.
        
        
          Ke konci roku 2016 došlo k převodu majetku ČD RSM do majetku Správy železniční dopravní cesty (dále jen SŽDC). S tímto
        
        
          převodem byly spojeny převážně výpravní budovy, které byly do té doby udržovány v provozuschopném stavu, avšak bez
        
        
          větších investičních zásahů.
        
        
          
            REKONSTRUKCE VÝPRAVNÍ BUDOVY
          
        
        
          železniční stanice Kolín a navazující administrativní budovy