Stavební a investorské noviny - 9 / 2019 - page 20

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
20
SŽDC v současné době investu-
je nemalé prostředky, tak aby do-
šlo ke zlepšení stavu těchto bu-
dov. Plně si totiž uvědomuje, že
jde o styčné body, kde přichází
cestující do styku s dráhou, a že
tyto objekty vytváří první do-
jem z cestování vlakem. Nádraží
je jedním z nejdůležitějších bodů,
kde dochází ke kontaktu s do-
pravním prostředkem – vlakem.
Budova nádraží by tudíž během
přestupů a čekání na vlak měla na-
bídnout cestujícím příjemné záze-
mí, poskytnout jim možnost kou-
pit si jízdenku, občerstvit se či si
koupit tiskoviny. V roce 2017 za-
počalo SŽDC s projekty těchto bu-
dov v různých stupních projektové
dokumentace. Od samého počát-
ku se na těchto pracích podílela ta-
ké projekční, inženýrská a konzul-
tační společnost SAGASTA, s. r. o.
Projekt „Oprava výpravní bu-
dovy v železniční stanici Kolín“
byl jednou z prvních vyprojektova-
ných akcí tohoto ražení a součas-
ně jde o jednu z prvních výprav-
ních budov (dále jen VB), které
se nachází těsně před dokončením
stavebních prací. Budova VB byla
realizována ve dvou etapách, admi-
nistrativní průběžně v jedné etapě.
Finální provoz byl spuštěn na kon-
ci srpna a zkušební provoz koncem
září letošního roku.
Historie
výpravní budovy v Kolíně
Výpravní budova v Kolíně by-
la projektována ve čtyřicátých le-
tech dle tehdy platných standardů.
Funkcionalistická budova nádra-
ží a administrativní budova byly
vybudovány na místě dřívějších
objektů nádraží mezi lety 1937 –
1940 dle projektu arch. Vladimíra
Weisse a arch. Josefa Zemana. Dle
zadání byla budova vyprojektová-
na spíše úsporně s funkcionalistic-
kými prvky. To se však stalo před-
mětem kritiky místních obyvatel.
Zkrášlení budovy pomocí sgrafita
v odbavovací hale ve stylu socia-
listického realismu pochází z pa-
desátých let 20. století, rozměrný
obraz s železniční tématikou pak
z let šedesátých. V uplynulých le-
tech tak logicky vyvstala potře-
ba budovu rekonstruovat, a to jak
z důvodů technických (technická
zastaralost vybavení), tak i potře-
by reagovat na nové skutečnosti
a trendy v dopravě.
Město Kolín ve spolupráci se
SŽDC nyní dokončuje doprav-
ní uzel, který výrazně zefektiv-
ní a zrychlí dopravu cestujících
na Kolínsku pomocí autobusů
a vlaků. Jedná se o rušné nádra-
ží s velkým provozem vlaků i au-
tobusů, které mají svůj nový ter-
minál před nádražím. Tento byl
v nedávné době rekonstruován a je
organicky propojen s nádražní bu-
dovou pomocí zastřešení. V před-
nádražním prostoru je navíc situ-
ováno nové parkoviště P+R, kde
mohou parkovat cestující využíva-
jící nádraží. V rámci úprav předná-
dražního prostoru byl autobusový
terminál přemístěn před výpravní
budovu a parkoviště je situováno
do míst bývalého terminálu. Sou-
částí úprav přednádražního prosto-
ru je také nová cyklo věž.
Rekonstrukce
výpravní budovy Kolín
Rekonstrukce budovy tak logicky
reaguje na novou situaci. S postup-
nou integrací dopravy se postupně
měnily návyky a zvyky cestují-
cích, které bylo zapotřebí zohled-
nit. Vzhledem k tomu, že cestující
nyní mají na přestup cca 5–10 mi-
nut, nezdržují se ve výpravní bu-
dově dlouhou dobu, a využívají ji
pouze k rychlému nákupu jízdenek
a občerstvení. Tomu byla přizpů-
sobena i nabídka komerčních pro-
stor a jejich sortimentu, který musí
umožnit rychlý prodej a konzuma-
ci. Také bylo nutné vyjít vstříc
požadavkům na pohyb hendike-
povaných osob, zajistit zázemí
cyklistům a v neposlední řadě spl-
nit požadavky provozní.
Jednalo se tedy o rekonstrukci
stávající výpravní a administrativ-
ní budovy v železniční stanici Ko-
lín. Budovy nadále slouží svým
původním účelům, avšak byly zre-
konstruovány veškeré technic-
ké sítě i vedení a proběhly drob-
né změny dispozice. Ve výpravní
budově se změny dispozice týka-
ly zejména výpravní haly, kde do-
šlo k úpravám týkajících se po-
kladen, resp. zázemí zaměstnanců
i cestujících a zlepšení služeb ze-
jména v rámci obchodů. Stěžejní
částí stavby tak byla především re-
konstrukce výpravní haly. Admi-
nistrativní budovy a krajní budo-
vy výpravní haly se týkala úprava
všech rozvodů, výměna topení, sí-
tí, oken, střechy, fasády atd.
Objekt byl v původním sta-
vu odpovídajícím době výstavby
z roku 1940. Omítky a keramic-
ké obklady byly znečištěné, lokál-
ně různě měněné a z důvodu stá-
ří a působení povětrnostních vlivů
poškozené. Otvorové výplně, které
nebyly dosud vyměněné, netěsnily
a nacházely se na konci své život-
S rozvojem osobní železniční dopravy v posledních letech přichází ke slovu i rekonstrukce infrastruktury s dopravou spojená.
Ke konci roku 2016 došlo k převodu majetku ČD RSM do majetku Správy železniční dopravní cesty (dále jen SŽDC). S tímto
převodem byly spojeny převážně výpravní budovy, které byly do té doby udržovány v provozuschopném stavu, avšak bez
větších investičních zásahů.
REKONSTRUKCE VÝPRAVNÍ BUDOVY
železniční stanice Kolín a navazující administrativní budovy
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...80
Powered by FlippingBook