Stavební a investorské noviny - 9 / 2019 - page 12

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
12
V rámci projektu byla realizována
modernizace autobusového nádra-
ží, pozemního parkoviště pro osobní
automobily, oprava komunikací pro
pěší v přilehlém okolí, oprava stano-
viště pro taxi a zřízení odstavných
ploch pro jízdní kola. Prostorově ne-
došlo k žádnému zásahu do stávají-
cí struktury, šlo pouze o řešení ploch
ve stávajících poměrech. Nová po-
doba autobusového nádraží respek-
tuje kontext místa ve vztahu k histo-
rickému centru města.
Architektonické řešení
Nová organizace ploch na řeše-
ném území byla z architektonic-
kého hlediska především o kvalitě
dopravního řešení nového autobu-
sového nádraží a tomu odpovída-
jícímu použití materiálů, povrchů,
a celkové barevnosti řešení. Plo-
chy pojížděné autobusy mají jako
finální povrch žulové kostky, které
jsou použity v celém rozsahu stá-
ní autobusů. Příjezdová komunika-
ce je řešena asfaltovým povrchem.
Stavba nástupní plošiny je
umístěna v dolní severní části plo-
chy autobusového nádraží a je
ukončena zábradelní plnou stě-
nou nad níže položeným parkovi-
štěm. Plocha hlavního a vedlejšího
nástupiště je zastřešena membrá-
novou střechou, speciální textil-
ní membránou s ocelovou nosnou
konstrukcí kotvenou do opěrné
stěny a ukončenou zábradelní zdí.
Umístění podpor konstrukce neza-
sahuje do plochy nástupiště a neo-
mezuje pohyb chodců.
U doplňkových nástupních stá-
ní a zastávky MHD jsou umístěny
přístřešky pro cestující i s lavička-
mi. Jejich design byl zvolen s ohle-
dem na charakter místa a na stá-
vající design města. Jedná se
o jednoduchou ocelovou konstruk-
ci s prosklenou pultovou střechou
a prosklenými stěnami. V podob-
ném stylu bylo navrženo označe-
ní autobusových zastávek, které
jsou instalovány v místě výstup-
ních a nástupních stání.
Dispoziční řešení
Princip návrhu autobusového
nádraží spočíval v redukci plo-
chy a zároveň zachování stáva-
jících provozních kapacit. Zá-
sadní změnou oproti původnímu
provozu nádraží je minimalizace
odstavných stání autobusů. Do-
šlo také k redukci počtu odjez-
dových stání. Nádraží má nyní
nově navrženou točnu a uvolně-
ná plocha získala funkci veřej-
ného parkoviště pro automobily.
Jde o dvě dispozičně i provoz-
ně samostatné funkce na oddě-
lených plochách – autobusové
nádraží i parkoviště mají vlast-
ní vjezd a výjezd z Nemocniční
ulice. Obě funkce jsou propojeny
komunikacemi pro pěší tak, aby
byl vyloučen pohyb osob po plo-
še nádraží – navržen byl pouze
jeden přechod v místě mezi stá-
ními. Vzhledem k výškovým po-
měrům řešeného prostoru, který
je ve spádu, jsou pěší trasy řeše-
ny i pro bezbariérový provoz.
Dopravně zůstalo autobusové
nádraží napojeno z přilehlé Nemoc-
niční ulice, která je průtahovým úse-
kem silnice II. třídy II/157. Napoje-
ní je zachováno dvěma větvemi.
První, severní sjezd, slouží obou-
směrně pro příjezd a výjezd od au-
tobusového nádraží. Druhý, jižněj-
ší, slouží též obousměrně k příjezdu
a výjezdu od parkoviště. Všechny
komunikace na území autobusové-
ho nádraží jsou účelovými komuni-
kacemi. Vnitřní komunikace nádra-
ží byla navržena jako obousměrná
v šířce 7m a délce 140m, na kterou
navazuje pro otáčení autobusů vrat-
ná smyčka, která je navržena s vo-
zovkou o šířce 7m a poloměru ob-
louku ve vnitřní hraně 8m.
Horní (dnes vjezdová) část ná-
draží a část dolní plochy byly navr-
ženy k úpravě na veřejně přístupné
parkoviště pro osobní automobily
s kapacitou 107 stání. Komunikační
systém parkoviště je jednosměrný.
Součástí projektu byla také staveb-
ní úprava Nemocniční ulice v délce
cca 125m. Ta spočívala ve zřízení
nového zastávkového zálivu, samo-
statných odbočovacích pruhů pro
levé odbočení a úprav dvou stáva-
jících přechodů pro chodce.
Zastřešení
Zajímavým prvkem zmodernizo-
vaného autobusového nádraží je
membránové zastřešení nástupiště.
To bylo navrženo jako sestava 9
polí ve tvaru pultového přístřešku
se sklonem cca 7°. Membránové
zastřešení slouží pro zakrytí a za-
stínění stání pro autobusy a je na-
vrženo pro celoroční použití.
Membrána je rozdělena na 9
polí o celkové ploše 810 m
2
. Kaž-
dé pole je tvořeno pěti cípy, které
jsou opatřeny nerezovými kování-
mi a liniovým kotvením v příčném
směru zespodu na ráhna ocelové
konstrukce pomocí eloxované hli-
níkové kedr lišty. Spodní prostřed-
ní cíp je zatažený k zemi za po-
moci kotevního nerezového lana.
Hlavní nosnou konstrukci mem-
bránového zastřešení tvoří 10 rá-
mů svařených z trubek, příhradové
V těsné blízkosti historického jádra Českého Krumlova realizovala
společnost STRABAG od dubna roku 2018 rekonstrukci dopravního
terminálu. Objekt postavený v 60. letech minulého století se
v průběhu 13 měsíců výstavby proměnil v moderní prostor, který
cestujícím nabízí pohodlí a také větší bezpečnost. Nový terminál
nyní nabízí 14 krytých nástupišť, parkoviště s celkovou kapacitou
107 stání pro osobní automobily a 32 stání pro kola a jednostopá
vozidla. K dispozici je i možnost dobíjení automobilů, moderní
informační panely a veřejně přístupná wifi síť.
PŘESTUPNÍ TERMINÁL
Český Krumlov
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...80
Powered by FlippingBook