STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          12
        
        
          V rámci projektu byla realizována
        
        
          modernizace autobusového nádra-
        
        
          ží, pozemního parkoviště pro osobní
        
        
          automobily, oprava komunikací pro
        
        
          pěší v přilehlém okolí, oprava stano-
        
        
          viště pro taxi a zřízení odstavných
        
        
          ploch pro jízdní kola. Prostorově ne-
        
        
          došlo k žádnému zásahu do stávají-
        
        
          cí struktury, šlo pouze o řešení ploch
        
        
          ve stávajících poměrech. Nová po-
        
        
          doba autobusového nádraží respek-
        
        
          tuje kontext místa ve vztahu k histo-
        
        
          rickému centru města.
        
        
          
            Architektonické řešení
          
        
        
          Nová organizace ploch na řeše-
        
        
          ném území byla z architektonic-
        
        
          kého hlediska především o kvalitě
        
        
          dopravního řešení nového autobu-
        
        
          sového nádraží a tomu odpovída-
        
        
          jícímu použití materiálů, povrchů,
        
        
          a celkové barevnosti řešení. Plo-
        
        
          chy pojížděné autobusy mají jako
        
        
          finální povrch žulové kostky, které
        
        
          jsou použity v celém rozsahu stá-
        
        
          ní autobusů. Příjezdová komunika-
        
        
          ce je řešena asfaltovým povrchem.
        
        
          Stavba nástupní plošiny je
        
        
          umístěna v dolní severní části plo-
        
        
          chy autobusového nádraží a je
        
        
          ukončena zábradelní plnou stě-
        
        
          nou nad níže položeným parkovi-
        
        
          štěm. Plocha hlavního a vedlejšího
        
        
          nástupiště je zastřešena membrá-
        
        
          novou střechou, speciální textil-
        
        
          ní membránou s ocelovou nosnou
        
        
          konstrukcí kotvenou do opěrné
        
        
          stěny a ukončenou zábradelní zdí.
        
        
          Umístění podpor konstrukce neza-
        
        
          sahuje do plochy nástupiště a neo-
        
        
          mezuje pohyb chodců.
        
        
          U doplňkových nástupních stá-
        
        
          ní a zastávky MHD jsou umístěny
        
        
          přístřešky pro cestující i s lavička-
        
        
          mi. Jejich design byl zvolen s ohle-
        
        
          dem na charakter místa a na stá-
        
        
          vající design města. Jedná se
        
        
          o jednoduchou ocelovou konstruk-
        
        
          ci s prosklenou pultovou střechou
        
        
          a prosklenými stěnami. V podob-
        
        
          ném stylu bylo navrženo označe-
        
        
          ní autobusových zastávek, které
        
        
          jsou instalovány v místě výstup-
        
        
          ních a nástupních stání.
        
        
          
            Dispoziční řešení
          
        
        
          Princip návrhu autobusového
        
        
          nádraží spočíval v redukci plo-
        
        
          chy a zároveň zachování stáva-
        
        
          jících provozních kapacit. Zá-
        
        
          sadní změnou oproti původnímu
        
        
          provozu nádraží je minimalizace
        
        
          odstavných stání autobusů. Do-
        
        
          šlo také k redukci počtu odjez-
        
        
          dových stání. Nádraží má nyní
        
        
          nově navrženou točnu a uvolně-
        
        
          ná plocha získala funkci veřej-
        
        
          ného parkoviště pro automobily.
        
        
          Jde o dvě dispozičně i provoz-
        
        
          ně samostatné funkce na oddě-
        
        
          lených plochách – autobusové
        
        
          nádraží i parkoviště mají vlast-
        
        
          ní vjezd a výjezd z Nemocniční
        
        
          ulice. Obě funkce jsou propojeny
        
        
          komunikacemi pro pěší tak, aby
        
        
          byl vyloučen pohyb osob po plo-
        
        
          še nádraží – navržen byl pouze
        
        
          jeden přechod v místě mezi stá-
        
        
          ními. Vzhledem k výškovým po-
        
        
          měrům řešeného prostoru, který
        
        
          je ve spádu, jsou pěší trasy řeše-
        
        
          ny i pro bezbariérový provoz.
        
        
          Dopravně zůstalo autobusové
        
        
          nádraží napojeno z přilehlé Nemoc-
        
        
          niční ulice, která je průtahovým úse-
        
        
          kem silnice II. třídy II/157. Napoje-
        
        
          ní je zachováno dvěma větvemi.
        
        
          První, severní sjezd, slouží obou-
        
        
          směrně pro příjezd a výjezd od au-
        
        
          tobusového nádraží. Druhý, jižněj-
        
        
          ší, slouží též obousměrně k příjezdu
        
        
          a výjezdu od parkoviště. Všechny
        
        
          komunikace na území autobusové-
        
        
          ho nádraží jsou účelovými komuni-
        
        
          kacemi. Vnitřní komunikace nádra-
        
        
          ží byla navržena jako obousměrná
        
        
          v šířce 7m a délce 140m, na kterou
        
        
          navazuje pro otáčení autobusů vrat-
        
        
          ná smyčka, která je navržena s vo-
        
        
          zovkou o šířce 7m a poloměru ob-
        
        
          louku ve vnitřní hraně 8m.
        
        
          Horní (dnes vjezdová) část ná-
        
        
          draží a část dolní plochy byly navr-
        
        
          ženy k úpravě na veřejně přístupné
        
        
          parkoviště pro osobní automobily
        
        
          s kapacitou 107 stání. Komunikační
        
        
          systém parkoviště je jednosměrný.
        
        
          Součástí projektu byla také staveb-
        
        
          ní úprava Nemocniční ulice v délce
        
        
          cca 125m. Ta spočívala ve zřízení
        
        
          nového zastávkového zálivu, samo-
        
        
          statných odbočovacích pruhů pro
        
        
          levé odbočení a úprav dvou stáva-
        
        
          jících přechodů pro chodce.
        
        
          
            Zastřešení
          
        
        
          Zajímavým prvkem zmodernizo-
        
        
          vaného autobusového nádraží je
        
        
          membránové zastřešení nástupiště.
        
        
          To bylo navrženo jako sestava 9
        
        
          polí ve tvaru pultového přístřešku
        
        
          se sklonem cca 7°. Membránové
        
        
          zastřešení slouží pro zakrytí a za-
        
        
          stínění stání pro autobusy a je na-
        
        
          vrženo pro celoroční použití.
        
        
          Membrána je rozdělena na 9
        
        
          polí o celkové ploše 810 m
        
        
          2
        
        
          . Kaž-
        
        
          dé pole je tvořeno pěti cípy, které
        
        
          jsou opatřeny nerezovými kování-
        
        
          mi a liniovým kotvením v příčném
        
        
          směru zespodu na ráhna ocelové
        
        
          konstrukce pomocí eloxované hli-
        
        
          níkové kedr lišty. Spodní prostřed-
        
        
          ní cíp je zatažený k zemi za po-
        
        
          moci kotevního nerezového lana.
        
        
          Hlavní nosnou konstrukci mem-
        
        
          bránového zastřešení tvoří 10 rá-
        
        
          mů svařených z trubek, příhradové
        
        
          V těsné blízkosti historického jádra Českého Krumlova realizovala
        
        
          společnost STRABAG od dubna roku 2018 rekonstrukci dopravního
        
        
          terminálu. Objekt postavený v 60. letech minulého století se
        
        
          v průběhu 13 měsíců výstavby proměnil v moderní prostor, který
        
        
          cestujícím nabízí pohodlí a také větší bezpečnost. Nový terminál
        
        
          nyní nabízí 14 krytých nástupišť, parkoviště s celkovou kapacitou
        
        
          107 stání pro osobní automobily a 32 stání pro kola a jednostopá
        
        
          vozidla. K dispozici je i možnost dobíjení automobilů, moderní
        
        
          informační panely a veřejně přístupná wifi síť.
        
        
          
            PŘESTUPNÍ TERMINÁL
          
        
        
          Český Krumlov