STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
8
Nosná ocelová konstrukce mostu
je tvořena dvěma nosnými trámy,
vyztuženými parabolickými ob-
louky s radiálně skloněnými dia-
gonálami a se zavětrováním ve vr-
cholu oblouku. Jedná se o tzv.
Langerův trám. Délka nosné kon-
strukce je 39m, vzepětí oblouku
8,68m, výška je 9,76m. Nivele-
ta trati se uprostřed mostu nachází
ve vrcholovém oblouku, a proto je
zde střechovitý podélný spád mos-
tovky. Montážně je most v podél-
ném směru dělený na 3 dílce trámu
a 2 dílce oblouku.
Šířka mostu je 17,11m, vzdá-
lenost hlavních nosníků je 9,15m.
Montážně je příčně dělený most
na 4 dílce. Hlavní nosníky, dia-
gonály jsou svařované tvaru I, ob-
louky svařované obdélníkové uza-
vřené. Z vnější strany hlavních
nosníků je přivařená konzola, která
slouží pro pěší a cyklisty. Atypic-
ké zábradlí navazuje na zábradlí
na stávající rampě v předpolí mos-
tu. (Navrhovaná rychlost na mos-
tě je 45 km/h). Mostovka chodníku
a vany kolejového lože je ortotrop-
ní s podélnými výztuhami pode-
přená příčníky. Odvodnění mos-
tovek je řešeno příčným spádem,
viz příčný řez. Na mostovce v mís-
tě vany kolejového lože je použitá
bezešvá izolace a mostovka chod-
níku je opatřena přímopochozí
izolací na bázi epoxidů se vsypem
křemičitého písku.
Půdorysně je most šikmý,
šikmost je 67,5 stupně. Příční-
ky, které podepírají mostovku,
jsou natočené dle šikmosti mos-
tu, jsou umístěné po cca 1,8m.
Je zde patrné i vodorovné ztu-
žení ve vrcholu oblouku. Nosná
konstrukce je na opěrách uložena
prostřednictvím hrncových loži-
sek. Na koncích nosné konstruk-
ce jsou navrženy ocelové mostní
závěry s jednoduchým těsněním
spáry.
Dokumentace
Pro nosnou konstrukci bylo nut-
né zpracování realizační doku-
mentace. Pro analýzu vnitřních sil,
modální a stabilitní analýzu byl
vytvořen výpočetní 3D desko-pru-
tový model v programu Scia Engi-
neer (ukázka vlevo dole).
Pro návrh a zjištění napětí ně-
kterých detailů v různých fázích
výstavby a provozu mostu bylo
nutné vytvořit 3D deskové mode-
ly. U některých detailů nás zajímal
podrobnější průběh a rozkmit na-
pětí, a proto jsme využili programu
Idea Statica (ukázka vpravo dole).
Nedílnou součástí dokumenta-
ce ocelové konstrukce je i výrobní
dokumentace a pro tento účel po-
užíváme program Advance Steel,
který nám pomáhá dodržet správ-
nou geometrii, návaznosti jed-
notlivých dílců a rychlejší tvor-
bu VD.
Výroba a montáž
Výroba ocelové konstrukce probí-
hala v mostárně společnosti Fires-
ta-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.,
na středisku ocelových konstrukcí.
Jednotlivé etapy výroby a montá-
že se odvíjely od technologického
postupu výstavby mostu. Použi-
tý materiál na nosnou konstrukci
je ocel S355NL, pro vedlejší kon-
strukce ocel S235JR, S235JRH.
Celková hmotnost konstrukce je
cca 350 tun.
Jednotlivé dílce byla vyrobe-
ny v mostárně Fiersty a následo-
vala jejich přejímka před nátěrem.
Protikorozní ochrana všech díl-
ců ocelové konstrukce byla pro-
váděná v lakovacím a tryskacím
boxu. Nátěry ocelové konstrukce
byly prováděny ochranným nátě-
rovým systémem HEMPEL sys-
tém I A dle TKP, celková tloušťka
PKO 330 μm.
Na stavbě byly dílce pomocí
mobilního jeřábu uložené na pře-
dem připravenou výsuvnou drá-
hu, která sloužila i jako montážní
rošt během svařování jednotlivých
dílců.
V průběhu letošního roku měla společnost Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. možnost spolupracovat na mostním objektu, který
je součástí akce „Prodloužení tramvajové trati na Borská pole“. V rámci tohoto objektu byl vybudován nový šikmý jednopólový most,
který bude sloužit k převedení dvoukolejné tramvajové trati, pěších a cyklistů přes čtyř pruhovou směrově rozdělenou silnici I/27.
Most se nachází v intravilánu města Plzeň – Borská pole a nahradil původní lávku pro pěší.
Prodloužení tramvajové trati na Borská Pole, Plzeň
SO 201 TRAMVAJOVÝ MOST PŘES I/27