STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          8
        
        
          Nosná ocelová konstrukce mostu
        
        
          je tvořena dvěma nosnými trámy,
        
        
          vyztuženými parabolickými ob-
        
        
          louky s radiálně skloněnými dia-
        
        
          gonálami a se zavětrováním ve vr-
        
        
          cholu oblouku. Jedná se o tzv.
        
        
          Langerův trám. Délka nosné kon-
        
        
          strukce je 39m, vzepětí oblouku
        
        
          8,68m, výška je 9,76m. Nivele-
        
        
          ta trati se uprostřed mostu nachází
        
        
          ve vrcholovém oblouku, a proto je
        
        
          zde střechovitý podélný spád mos-
        
        
          tovky. Montážně je most v podél-
        
        
          ném směru dělený na 3 dílce trámu
        
        
          a 2 dílce oblouku.
        
        
          Šířka mostu je 17,11m, vzdá-
        
        
          lenost hlavních nosníků je 9,15m.
        
        
          Montážně je příčně dělený most
        
        
          na 4 dílce. Hlavní nosníky, dia-
        
        
          gonály jsou svařované tvaru I, ob-
        
        
          louky svařované obdélníkové uza-
        
        
          vřené. Z vnější strany hlavních
        
        
          nosníků je přivařená konzola, která
        
        
          slouží pro pěší a cyklisty. Atypic-
        
        
          ké zábradlí navazuje na zábradlí
        
        
          na stávající rampě v předpolí mos-
        
        
          tu. (Navrhovaná rychlost na mos-
        
        
          tě je 45 km/h). Mostovka chodníku
        
        
          a vany kolejového lože je ortotrop-
        
        
          ní s podélnými výztuhami pode-
        
        
          přená příčníky. Odvodnění mos-
        
        
          tovek je řešeno příčným spádem,
        
        
          viz příčný řez. Na mostovce v mís-
        
        
          tě vany kolejového lože je použitá
        
        
          bezešvá izolace a mostovka chod-
        
        
          níku je opatřena přímopochozí
        
        
          izolací na bázi epoxidů se vsypem
        
        
          křemičitého písku.
        
        
          Půdorysně je most šikmý,
        
        
          šikmost je 67,5 stupně. Příční-
        
        
          ky, které podepírají mostovku,
        
        
          jsou natočené dle šikmosti mos-
        
        
          tu, jsou umístěné po cca 1,8m.
        
        
          Je zde patrné i vodorovné ztu-
        
        
          žení ve vrcholu oblouku. Nosná
        
        
          konstrukce je na opěrách uložena
        
        
          prostřednictvím hrncových loži-
        
        
          sek. Na koncích nosné konstruk-
        
        
          ce jsou navrženy ocelové mostní
        
        
          závěry s jednoduchým těsněním
        
        
          spáry.
        
        
          
            Dokumentace
          
        
        
          Pro nosnou konstrukci bylo nut-
        
        
          né zpracování realizační doku-
        
        
          mentace. Pro analýzu vnitřních sil,
        
        
          modální a stabilitní analýzu byl
        
        
          vytvořen výpočetní 3D desko-pru-
        
        
          tový model v programu Scia Engi-
        
        
          neer (ukázka vlevo dole).
        
        
          Pro návrh a zjištění napětí ně-
        
        
          kterých detailů v různých fázích
        
        
          výstavby a provozu mostu bylo
        
        
          nutné vytvořit 3D deskové mode-
        
        
          ly. U některých detailů nás zajímal
        
        
          podrobnější průběh a rozkmit na-
        
        
          pětí, a proto jsme využili programu
        
        
          Idea Statica (ukázka vpravo dole).
        
        
          Nedílnou součástí dokumenta-
        
        
          ce ocelové konstrukce je i výrobní
        
        
          dokumentace a pro tento účel po-
        
        
          užíváme program Advance Steel,
        
        
          který nám pomáhá dodržet správ-
        
        
          nou geometrii, návaznosti jed-
        
        
          notlivých dílců a rychlejší tvor-
        
        
          bu VD.
        
        
          
            Výroba a montáž
          
        
        
          Výroba ocelové konstrukce probí-
        
        
          hala v mostárně společnosti Fires-
        
        
          ta-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.,
        
        
          na středisku ocelových konstrukcí.
        
        
          Jednotlivé etapy výroby a montá-
        
        
          že se odvíjely od technologického
        
        
          postupu výstavby mostu. Použi-
        
        
          tý materiál na nosnou konstrukci
        
        
          je ocel S355NL, pro vedlejší kon-
        
        
          strukce ocel S235JR, S235JRH.
        
        
          Celková hmotnost konstrukce je
        
        
          cca 350 tun.
        
        
          Jednotlivé dílce byla vyrobe-
        
        
          ny v mostárně Fiersty a následo-
        
        
          vala jejich přejímka před nátěrem.
        
        
          Protikorozní ochrana všech díl-
        
        
          ců ocelové konstrukce byla pro-
        
        
          váděná v lakovacím a tryskacím
        
        
          boxu. Nátěry ocelové konstrukce
        
        
          byly prováděny ochranným nátě-
        
        
          rovým systémem HEMPEL sys-
        
        
          tém I A dle TKP, celková tloušťka
        
        
          PKO 330 μm.
        
        
          Na stavbě byly dílce pomocí
        
        
          mobilního jeřábu uložené na pře-
        
        
          dem připravenou výsuvnou drá-
        
        
          hu, která sloužila i jako montážní
        
        
          rošt během svařování jednotlivých
        
        
          dílců.
        
        
          V průběhu letošního roku měla společnost Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. možnost spolupracovat na mostním objektu, který
        
        
          je součástí akce „Prodloužení tramvajové trati na Borská pole“. V rámci tohoto objektu byl vybudován nový šikmý jednopólový most,
        
        
          který bude sloužit k převedení dvoukolejné tramvajové trati, pěších a cyklistů přes čtyř pruhovou směrově rozdělenou silnici I/27.
        
        
          Most se nachází v intravilánu města Plzeň – Borská pole a nahradil původní lávku pro pěší.
        
        
          Prodloužení tramvajové trati na Borská Pole, Plzeň
        
        
          
            SO 201 TRAMVAJOVÝ MOST PŘES I/27