STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
5
Již řadu let působí vaše spo-
lečnost v zahraničí. Jak se vám
daří zahraniční aktivity Metro-
stavu rozvíjet a v čem tkví jejich
největší přínosy pro vaši spo-
lečnost?
Hlavním důvodem expanze
do zahraničí byl nedostatek zaká-
zek v ČR a naše snaha o udržení
kapacit. Dlouhá léta jsme budovali
kvalifikované týmy tunelářů a na-
jednou hrozilo, že se rozpadnou
a my přijdeme o odborníky, do je-
jichž výchovy jsme investovali ne-
malé prostředky. Jednou z prvních
příležitostí pro nás byla výstavba
silničního tunelu na Islandu. I když
jsme se při jeho výstavbě potýka-
li s technickými a ekonomický-
mi problémy, stal se odrazovým
můstkem a důležitou referencí pro
naše další aktivity v této zemi ohně
a ledu a vlastně v celé Skandinávii.
Nyní, většinou ve sdružení s míst-
ními firmami, budujeme podzemní
stavby, jakými jsou metro, či sil-
niční a technické tunely. Za velmi
cenné považuji, že nám na těch-
to stavbách vyrůstá zcela nová ge-
nerace mladých manažerů. Ti jsou
díky spolupráci se zahraničními
investory, projektanty i montážní-
ky svědky mnohdy naprosto roz-
dílného přístupu k realizaci díla,
než tomu bývá u nás. Investor ře-
ší problémy v reálném čase, nebo-
jí se rozhodovat, pojem víceprace
resp. claimová agenda je naprosto
běžnou součástí díla a komunikace
s investorem. Smluvní podmínky
jsou vyváženější, na druhou stranu
je vyžadován špičkový výkon a pl-
né nasazení. Myslím, že seznámení
se s tímto prostředím by bylo zají-
mavou zkušeností pro všechny in-
vestorské organice u nás.
Za velmi neutěšený lze po-
važovat stav dopravní infra-
struktury v Praze. V havarijním
stavu jsou desítky mostů, pře-
šlapuje výstavba metra, praž-
ského okruhu i spojení s letiš-
těm Václava Havla. Co by dle
vašeho názoru přispělo k rych-
lejší nápravě tohoto stavu a je
případně vaše společnost při-
pravena kapacitně zajistit dal-
ší klíčové stavby v našem hlav-
ním městě?
Nerad bych situaci hodnotil ve-
skrze negativně. V uplynulém ob-
dobí jsme kupříkladu podepsali
smlouvu na dva úseky geologické-
ho průzkumu metra trasy D, čímž
byla její výstavba fakticky zahá-
jena. Současné vedení města de-
klaruje i snahu o vypsání dalšího
úseku metra v trase Pankrác – Ol-
brachtova. Také vlakové spojení
na letiště je ve fázi zpracování pro-
jektové dokumentace. Projektu-
je se i pokračování tunelu Blanka.
Na druhé straně jsou v Praze pro-
jekty, které takovou podporu ne-
mají a jejich příprava nepostupuje
vpřed tak, jak by mohla. Namátkou
bych jmenoval Radlickou radiá-
lu, zastřešení Spořilovské spojky,
opravu Hlávkova mostu či finální
řešení Libeňského mostu. Za klí-
čové pro urychlení výstavby pova-
žuji precizní plánování stavebních
aktivit, shodu na prioritách a dů-
sledné kontrolování harmonogra-
mu příprav jednotlivých projektů
všemi složkami, které jsou do vý-
stavby zapojeny. Bohužel kvůli za-
nedbané investorské přípravě bude
ještě nějaký rok trvat období, kdy
se v Praze velké infrastrukturní
stavby stavět nebudou. O jak dlou-
hé období půjde, závisí plně na ak-
tivitě současného vedení města.
Dle vašeho názoru by
ke zlepšení dnešní situace po-
mohla odvaha přijmout patřič-
ná politická rozhodnutí…
Určitě ano. Musí zde být přede-
vším politická vůle realizovat ty-
to infrastrukturní projekty. Magist-
rát deklaruje, že na ně má finanční
prostředky. Ale zatím není politic-
ká shoda ve zvolené reprezentaci
hlavního města Prahy. To se odrá-
ží v projektové nepřipravenosti sta-
veb, zpožďování výkupu pozemků
atd. Samozřejmě jsme připrave-
ni podílet se na modernizaci či no-
vé výstavbě dopravních staveb. Ale
dám vám smutný příklad: z okna mé
kanceláře vidím na Libeňský most.
O nutnosti jeho sanace se mluví mi-
nimálně od doby, co pracuji v Me-
trostavu, tedy od roku 2004. Minu-
lý rok byl kvůli havarijnímu stavu
dokonce dočasně uzavřen. Všich-
ni se shodují, že se s ním musí ně-
co udělat. Minulé vedení Prahy se
přiklonilo k výstavbě nového mos-
tu. Současné vedení metropole hla-
sováním dospělo k závěru, že se bu-
de rekonstruovat a původní soutěž
zrušilo. Bohužel následující sou-
těž na projektanta byla také zruše-
na. Aktuálně probíhá tržní konzul-
tace k podmínkám tendru, tak přeji
sobě i Pražanům, aby se podmínky
podařilo nastavit správně a aby v co
nejkratší době proběhla soutěž a za-
hájila se realizace díla.
Co vám udělalo v posledním
období největší radost?
Bezesporu fakt, že se nám pro
nejbližší období podařilo vytvo-
řit největší zásobník práce za po-
sledních 10 let. Daří se nám také
v regionech, kde dosahujeme vý-
borných výsledků v oblasti budová-
ní pozemních staveb. Díky působe-
ní našich regionálních divizí máme
dnes svou činností prakticky pokry-
ty všechny kraje v republice a jejich
aktivity chceme dále rozvíjet. Naší
filozofií je vystupovat prostřednic-
tvím našich oblastních zástupců ja-
ko regionální firma. Jak v manažer-
ských, tak i dělnických profesích
zaměstnáváme pracovníky z regi-
onů se znalostí místního prostře-
dí. Naším cílem je, aby investo-
ři v různých oblastech ČR vnímali
Metrostav jako domácí firmu, kdy
oblastní manažer sedí kupříkla-
du v Ostravě, orientuje se v míst-
ní problematice a případné pro-
blémy, které na stavbě vzniknou,
je připraven s investorem okamži-
tě řešit. Samozřejmě při řešení ná-
ročných investičních záměrů v re-
gionech dokážeme našim oblastním
zastoupením poskytnout veškeré
technologické i personální zázemí
Metrostavu. V tomto ohledu si trou-
fám tvrdit, že jsme špička v oboru.
Rozšiřujete s rozvojem va-
ší činnosti v regionech i vlastní
místní kapacity?
Ano. My velmi podporujeme
rozvoj vlastních kapacit v regio-
nech. Chceme, abychom si práce
HSV v místě dělali sami, abychom
k tomu nepotřebovali subdodáv-
ky. Dbáme na zajištění kvalitního
personálního obsazení staveb, ať
již jde o stavbyvedoucí, mistry či
dělnické profese. Samozřejmě roz-
víjíme i různé stavební specializa-
ce. V některých regionech máme
specializovaná střediska zaměřená
Rekonstrukce Historické budovy Národního muzea.