STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          5
        
        
          Již řadu let působí vaše spo-
        
        
          lečnost v zahraničí. Jak se vám
        
        
          daří zahraniční aktivity Metro-
        
        
          stavu rozvíjet a v čem tkví jejich
        
        
          největší přínosy pro vaši spo-
        
        
          lečnost?
        
        
          Hlavním důvodem expanze
        
        
          do zahraničí byl nedostatek zaká-
        
        
          zek v ČR a naše snaha o udržení
        
        
          kapacit. Dlouhá léta jsme budovali
        
        
          kvalifikované týmy tunelářů a na-
        
        
          jednou hrozilo, že se rozpadnou
        
        
          a my přijdeme o odborníky, do je-
        
        
          jichž výchovy jsme investovali ne-
        
        
          malé prostředky. Jednou z prvních
        
        
          příležitostí pro nás byla výstavba
        
        
          silničního tunelu na Islandu. I když
        
        
          jsme se při jeho výstavbě potýka-
        
        
          li s technickými a ekonomický-
        
        
          mi problémy, stal se odrazovým
        
        
          můstkem a důležitou referencí pro
        
        
          naše další aktivity v této zemi ohně
        
        
          a ledu a vlastně v celé Skandinávii.
        
        
          Nyní, většinou ve sdružení s míst-
        
        
          ními firmami, budujeme podzemní
        
        
          stavby, jakými jsou metro, či sil-
        
        
          niční a technické tunely. Za velmi
        
        
          cenné považuji, že nám na těch-
        
        
          to stavbách vyrůstá zcela nová ge-
        
        
          nerace mladých manažerů. Ti jsou
        
        
          díky spolupráci se zahraničními
        
        
          investory, projektanty i montážní-
        
        
          ky svědky mnohdy naprosto roz-
        
        
          dílného přístupu k realizaci díla,
        
        
          než tomu bývá u nás. Investor ře-
        
        
          ší problémy v reálném čase, nebo-
        
        
          jí se rozhodovat, pojem víceprace
        
        
          resp. claimová agenda je naprosto
        
        
          běžnou součástí díla a komunikace
        
        
          s investorem. Smluvní podmínky
        
        
          jsou vyváženější, na druhou stranu
        
        
          je vyžadován špičkový výkon a pl-
        
        
          né nasazení. Myslím, že seznámení
        
        
          se s tímto prostředím by bylo zají-
        
        
          mavou zkušeností pro všechny in-
        
        
          vestorské organice u nás.
        
        
          Za velmi neutěšený lze po-
        
        
          važovat stav dopravní infra-
        
        
          struktury v Praze. V havarijním
        
        
          stavu jsou desítky mostů, pře-
        
        
          šlapuje výstavba metra, praž-
        
        
          ského okruhu i spojení s letiš-
        
        
          těm Václava Havla. Co by dle
        
        
          vašeho názoru přispělo k rych-
        
        
          lejší nápravě tohoto stavu a je
        
        
          případně vaše společnost při-
        
        
          pravena kapacitně zajistit dal-
        
        
          ší klíčové stavby v našem hlav-
        
        
          ním městě?
        
        
          Nerad bych situaci hodnotil ve-
        
        
          skrze negativně. V uplynulém ob-
        
        
          dobí jsme kupříkladu podepsali
        
        
          smlouvu na dva úseky geologické-
        
        
          ho průzkumu metra trasy D, čímž
        
        
          byla její výstavba fakticky zahá-
        
        
          jena. Současné vedení města de-
        
        
          klaruje i snahu o vypsání dalšího
        
        
          úseku metra v trase Pankrác – Ol-
        
        
          brachtova. Také vlakové spojení
        
        
          na letiště je ve fázi zpracování pro-
        
        
          jektové dokumentace. Projektu-
        
        
          je se i pokračování tunelu Blanka.
        
        
          Na druhé straně jsou v Praze pro-
        
        
          jekty, které takovou podporu ne-
        
        
          mají a jejich příprava nepostupuje
        
        
          vpřed tak, jak by mohla. Namátkou
        
        
          bych jmenoval Radlickou radiá-
        
        
          lu, zastřešení Spořilovské spojky,
        
        
          opravu Hlávkova mostu či finální
        
        
          řešení Libeňského mostu. Za klí-
        
        
          čové pro urychlení výstavby pova-
        
        
          žuji precizní plánování stavebních
        
        
          aktivit, shodu na prioritách a dů-
        
        
          sledné kontrolování harmonogra-
        
        
          mu příprav jednotlivých projektů
        
        
          všemi složkami, které jsou do vý-
        
        
          stavby zapojeny. Bohužel kvůli za-
        
        
          nedbané investorské přípravě bude
        
        
          ještě nějaký rok trvat období, kdy
        
        
          se v Praze velké infrastrukturní
        
        
          stavby stavět nebudou. O jak dlou-
        
        
          hé období půjde, závisí plně na ak-
        
        
          tivitě současného vedení města.
        
        
          Dle vašeho názoru by
        
        
          ke zlepšení dnešní situace po-
        
        
          mohla odvaha přijmout patřič-
        
        
          ná politická rozhodnutí…
        
        
          Určitě ano. Musí zde být přede-
        
        
          vším politická vůle realizovat ty-
        
        
          to infrastrukturní projekty. Magist-
        
        
          rát deklaruje, že na ně má finanční
        
        
          prostředky. Ale zatím není politic-
        
        
          ká shoda ve zvolené reprezentaci
        
        
          hlavního města Prahy. To se odrá-
        
        
          ží v projektové nepřipravenosti sta-
        
        
          veb, zpožďování výkupu pozemků
        
        
          atd. Samozřejmě jsme připrave-
        
        
          ni podílet se na modernizaci či no-
        
        
          vé výstavbě dopravních staveb. Ale
        
        
          dám vám smutný příklad: z okna mé
        
        
          kanceláře vidím na Libeňský most.
        
        
          O nutnosti jeho sanace se mluví mi-
        
        
          nimálně od doby, co pracuji v Me-
        
        
          trostavu, tedy od roku 2004. Minu-
        
        
          lý rok byl kvůli havarijnímu stavu
        
        
          dokonce dočasně uzavřen. Všich-
        
        
          ni se shodují, že se s ním musí ně-
        
        
          co udělat. Minulé vedení Prahy se
        
        
          přiklonilo k výstavbě nového mos-
        
        
          tu. Současné vedení metropole hla-
        
        
          sováním dospělo k závěru, že se bu-
        
        
          de rekonstruovat a původní soutěž
        
        
          zrušilo. Bohužel následující sou-
        
        
          těž na projektanta byla také zruše-
        
        
          na. Aktuálně probíhá tržní konzul-
        
        
          tace k podmínkám tendru, tak přeji
        
        
          sobě i Pražanům, aby se podmínky
        
        
          podařilo nastavit správně a aby v co
        
        
          nejkratší době proběhla soutěž a za-
        
        
          hájila se realizace díla.
        
        
          Co vám udělalo v posledním
        
        
          období největší radost?
        
        
          Bezesporu fakt, že se nám pro
        
        
          nejbližší období podařilo vytvo-
        
        
          řit největší zásobník práce za po-
        
        
          sledních 10 let. Daří se nám také
        
        
          v regionech, kde dosahujeme vý-
        
        
          borných výsledků v oblasti budová-
        
        
          ní pozemních staveb. Díky působe-
        
        
          ní našich regionálních divizí máme
        
        
          dnes svou činností prakticky pokry-
        
        
          ty všechny kraje v republice a jejich
        
        
          aktivity chceme dále rozvíjet. Naší
        
        
          filozofií je vystupovat prostřednic-
        
        
          tvím našich oblastních zástupců ja-
        
        
          ko regionální firma. Jak v manažer-
        
        
          ských, tak i dělnických profesích
        
        
          zaměstnáváme pracovníky z regi-
        
        
          onů se znalostí místního prostře-
        
        
          dí. Naším cílem je, aby investo-
        
        
          ři v různých oblastech ČR vnímali
        
        
          Metrostav jako domácí firmu, kdy
        
        
          oblastní manažer sedí kupříkla-
        
        
          du v Ostravě, orientuje se v míst-
        
        
          ní problematice a případné pro-
        
        
          blémy, které na stavbě vzniknou,
        
        
          je připraven s investorem okamži-
        
        
          tě řešit. Samozřejmě při řešení ná-
        
        
          ročných investičních záměrů v re-
        
        
          gionech dokážeme našim oblastním
        
        
          zastoupením poskytnout veškeré
        
        
          technologické i personální zázemí
        
        
          Metrostavu. V tomto ohledu si trou-
        
        
          fám tvrdit, že jsme špička v oboru.
        
        
          Rozšiřujete s rozvojem va-
        
        
          ší činnosti v regionech i vlastní
        
        
          místní kapacity?
        
        
          Ano. My velmi podporujeme
        
        
          rozvoj vlastních kapacit v regio-
        
        
          nech. Chceme, abychom si práce
        
        
          HSV v místě dělali sami, abychom
        
        
          k tomu nepotřebovali subdodáv-
        
        
          ky. Dbáme na zajištění kvalitního
        
        
          personálního obsazení staveb, ať
        
        
          již jde o stavbyvedoucí, mistry či
        
        
          dělnické profese. Samozřejmě roz-
        
        
          víjíme i různé stavební specializa-
        
        
          ce. V některých regionech máme
        
        
          specializovaná střediska zaměřená
        
        
          
            Rekonstrukce Historické budovy Národního muzea.