Stavební a investorské noviny - 9 / 2019 - page 6

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
na výstavbu kanalizací, inženýr-
ských sítí apod. To má u nás nyní
velkou podporu. Zároveň se naše
kapacity snažíme doplnit o specia-
lizace, které v našem portfoliu do-
posud chyběly. Nyní kupříkladu
budujeme nové středisko na reali-
zaci prosklených fasád, významně
posilujeme naše technologie v ob-
lasti silničního stavitelství, kde na-
kupujeme novou techniku jak pro
provádění rozsáhlých zemních
prací, tak také pro realizaci asfal-
tových i betonových vozovek.
Hovořil jste o vašich zahra-
ničních a regionálních aktivi-
tách. Je vaše činnost podobně
úspěšná i u našich východních
sousedů na Slovensku?
Děkuji vám za tuto otázku.
Ano, je. A řekl bych, že je vel-
mi úspěšná. Již delší dobu se nám
na Slovensku daří navyšovat náš
tržní podíl. My Slovensko navíc
vnímáme jako náš domácí trh. Dí-
ky mezivládním dohodám zde mů-
žeme používat český jazyk. Sku-
tečně je to trh, na kterém bychom
chtěli fungovat obdobně jako
na trhu v České republice. Vyka-
zujeme zde velmi dobré obchod-
ní výsledky a daří se nám tu zís-
kávat skutečně krásné zakázky.
Nedávno jsme zde například pode-
psali kontrakt na výstavbu dálnice
R2, razíme tu tunel, který je sou-
částí dálničního obchvatu Prešova
a na plný výkon jsme rozběhli prá-
ce na rekonstrukci plavebních ko-
mor vodního díla Gabčíkovo.
Vidíte ve vaší budoucnosti
i úskalí, která mohou negativně
ovlivnit váš rozvoj?
Bohužel, taková úskalí tady
jsou. Co nás z mého pohledu sku-
tečně ohrožuje, je nedostatek tune-
lových staveb u nás. My jsme tune-
lové stavby realizovali vždy, a to
s pomocí vlastních kapacit. Na je-
jich provádění máme tudíž k dis-
pozici speciální tunelářskou tech-
niku a k tomu vyškolené zkušené
pracovní týmy. Bohužel, kvůli za-
nedbané projektové a investorské
přípravě se u nás v nejbližší do-
bě kromě metra žádné tunely sta-
vět nebudou. Projekty se sice roz-
běhly, ale výstavba první tunelové
stavby na našem území by moh-
la být zahájena kolem roku 2023.
Tato situace nás samozřejmě mů-
že personálně oslabit. Nicméně na-
ší snahou je nalézt pro pracovníky
specializované na výstavbu tunelů
adekvátní využití.
Další rezervy vidím i v někte-
rých oblastech naší činnosti. Zmí-
nil jsem kupříkladu naše úspěchy
v regionech v segmentu pozem-
ních staveb. Méně spokojen již
mohu být se strukturou a pokry-
tím regionů v oblasti silničního
stavitelství. Je pravdou, že z cen-
trální úrovně dokážeme kapacit-
ně zajistit zakázky velkého rozsa-
hu na dálnicích a silnicích 1. tříd,
nicméně u řady menších zakázek
v jednotlivých krajích je již ta-
kovýto přístup málo pružný a ne-
konkurenceschopný. Před námi te-
dy stojí úkol vybudovat kapacity
pro výstavbu silnic, ať již se jedná
o obalovny nebo pokládkové čety
v jednotlivých regionech.
V neposlední řadě brzdí náš
rozvoj trvalý nedostatek kvalifiko-
vaných pracovních sil na trhu. Do-
mnívám se, že je tomu tak proto,
že v posledních letech se vlivem
různých mediálních zkratek stala
práce ve stavebnictví méně atrak-
tivní. To je dle mého názoru příči-
nou poklesu zájmu studentů i děl-
níků o náš obor. Naším cílem je
proto získávat a realizovat neja-
traktivnější stavby na trhu tak, aby
nejlepší studenti, technici i dělní-
ci viděli svou největší perspekti-
vu v práci pro Metrostav a chtě-
li s touto prestižní značkou spojit
úspěšnou profesní kariéru.
Na jakých zajímavých stav-
bách pracujete nyní?
V současné době rekonstruu-
jeme kupříkladu budovu bývalé-
ho dopravního podniku v Praze.
Tomuto funkcionalistickému, pa-
mátkově chráněnému prvorepub-
likovém objektu, se zde dříve pře-
zdívalo „Kachlíkárna“, z důvodu
obložení fasády keramickým ob-
kladem. Jedná se skutečně o velmi
náročnou rekonstrukci pro soukro-
mého investora. Ve sdružení jsme
uspěli i v soutěži na výstavbu želez-
ničního koridoru v úseku Soběslav
– Doubí, kde realizujeme přesýpa-
ný tunel. Realizujeme také rekon-
strukci mostu Vysočina na dálnici
D1 v rámci její modernizace, a to
převážně vlastními kapacitami.
Dopravních staveb však ny-
ní provádíme mnohem více. Mo-
hu zmínit výstavbu D11 v úseku
Hradec Králové – Smiřice, pokra-
čujeme ve výstavbě rychlostní ko-
munikace R35 v úseku Opatovice
– Časy, stavíme rychlostní komu-
nikaci R6 v rámci obchvatu Řevni-
čova, nyní jsme na Slovensku čers-
tvě podepsali výstavbu R2 v úseku
Kriváň – Mýtná. Stavíme také ko-
ridorovou železniční stavbu v Praze
v úseku Hlavní nádraží – Hostivař.
V regionech jsme pak dokončili ná-
ročnou rekonstrukci Janáčkova di-
vadla v Brně a postavili jsme také
spoustu aquaparků. Poslední z nich
jsme dokončili v Teplicích. V Brně
jsme podepsali společně s Firestou
Brno výstavbu nové tramvajové tra-
ti, jejíž součástí je i tunel.
V Ostravě jsme vybudova-
li novou budovu integrovaného
záchranného systému a v Čásla-
vi budujeme taktéž centrum inte-
grovaného záchranného systému,
kde je investorem NATO. Vítěz-
ství v této soutěži mě těší dvojná-
sob z důvodu, že jsme v ní uspě-
li proti zahraničním firmám, které
pro NATO staví pravidelně.
Nemohu nezmínit ani naše
stavby pro energetiku. Z nich bych
rád vyjmul zajímavou stavbu s ná-
zvem Přeložka Hořanského ko-
ridoru, kdy se z důvodu rozšíření
těžebního území překládá cca 10
rozsáhlých produktovodů v délce
5km. Další významnou stavbou
v této oblasti bylo odsíření elek-
trárny Mělník. Ze zahraničních
staveb je skutečně fantastickou
stavbou, kterou naši pracovníci re-
alizují v Norsku, výstavba mostu
přes fjord Astfiorden. Zde musely
být nosné části ocelové konstruk-
ce mostu dopraveny do mís-
ta uložení na speciálních remor-
kérech po moři. Svým rozsahem
mimořádnou stavbou je i výstav-
ba obchodního centra s názvem
Mlýnské Nivy v Bratislavě, kde
realizujeme hrubou stavbu centra
v ceně 1,8 mld. Kč.
Jak tedy vidíte nejbližší bu-
doucnost Metrostavu?
Jsem optimistou. Máme vý-
borný zásobník práce, buduje-
me kapacity, zmenšili jsme ob-
jem ztrátových zakázek a jsme
atraktivnějším zaměstnavatelem.
A i když některé indikátory již
ukazují zpomalení růstu průmyslu,
jsme na budoucí výzvy připraveni.
Věřím, že Metrostav bude i na dá-
le pro investory první volbou.
Děkujeme za rozhovor
a srdečné přijetí
Ivo Románek
Výstavba mostu přes fjord Astfiorden, Norsko.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...80
Powered by FlippingBook