STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          6
        
        
          na výstavbu kanalizací, inženýr-
        
        
          ských sítí apod. To má u nás nyní
        
        
          velkou podporu. Zároveň se naše
        
        
          kapacity snažíme doplnit o specia-
        
        
          lizace, které v našem portfoliu do-
        
        
          posud chyběly. Nyní kupříkladu
        
        
          budujeme nové středisko na reali-
        
        
          zaci prosklených fasád, významně
        
        
          posilujeme naše technologie v ob-
        
        
          lasti silničního stavitelství, kde na-
        
        
          kupujeme novou techniku jak pro
        
        
          provádění rozsáhlých zemních
        
        
          prací, tak také pro realizaci asfal-
        
        
          tových i betonových vozovek.
        
        
          Hovořil jste o vašich zahra-
        
        
          ničních a regionálních aktivi-
        
        
          tách. Je vaše činnost podobně
        
        
          úspěšná i u našich východních
        
        
          sousedů na Slovensku?
        
        
          Děkuji vám za tuto otázku.
        
        
          Ano, je. A řekl bych, že je vel-
        
        
          mi úspěšná. Již delší dobu se nám
        
        
          na Slovensku daří navyšovat náš
        
        
          tržní podíl. My Slovensko navíc
        
        
          vnímáme jako náš domácí trh. Dí-
        
        
          ky mezivládním dohodám zde mů-
        
        
          žeme používat český jazyk. Sku-
        
        
          tečně je to trh, na kterém bychom
        
        
          chtěli fungovat obdobně jako
        
        
          na trhu v České republice. Vyka-
        
        
          zujeme zde velmi dobré obchod-
        
        
          ní výsledky a daří se nám tu zís-
        
        
          kávat skutečně krásné zakázky.
        
        
          Nedávno jsme zde například pode-
        
        
          psali kontrakt na výstavbu dálnice
        
        
          R2, razíme tu tunel, který je sou-
        
        
          částí dálničního obchvatu Prešova
        
        
          a na plný výkon jsme rozběhli prá-
        
        
          ce na rekonstrukci plavebních ko-
        
        
          mor vodního díla Gabčíkovo.
        
        
          Vidíte ve vaší budoucnosti
        
        
          i úskalí, která mohou negativně
        
        
          ovlivnit váš rozvoj?
        
        
          Bohužel, taková úskalí tady
        
        
          jsou. Co nás z mého pohledu sku-
        
        
          tečně ohrožuje, je nedostatek tune-
        
        
          lových staveb u nás. My jsme tune-
        
        
          lové stavby realizovali vždy, a to
        
        
          s pomocí vlastních kapacit. Na je-
        
        
          jich provádění máme tudíž k dis-
        
        
          pozici speciální tunelářskou tech-
        
        
          niku a k tomu vyškolené zkušené
        
        
          pracovní týmy. Bohužel, kvůli za-
        
        
          nedbané projektové a investorské
        
        
          přípravě se u nás v nejbližší do-
        
        
          bě kromě metra žádné tunely sta-
        
        
          vět nebudou. Projekty se sice roz-
        
        
          běhly, ale výstavba první tunelové
        
        
          stavby na našem území by moh-
        
        
          la být zahájena kolem roku 2023.
        
        
          Tato situace nás samozřejmě mů-
        
        
          že personálně oslabit. Nicméně na-
        
        
          ší snahou je nalézt pro pracovníky
        
        
          specializované na výstavbu tunelů
        
        
          adekvátní využití.
        
        
          Další rezervy vidím i v někte-
        
        
          rých oblastech naší činnosti. Zmí-
        
        
          nil jsem kupříkladu naše úspěchy
        
        
          v regionech v segmentu pozem-
        
        
          ních staveb. Méně spokojen již
        
        
          mohu být se strukturou a pokry-
        
        
          tím regionů v oblasti silničního
        
        
          stavitelství. Je pravdou, že z cen-
        
        
          trální úrovně dokážeme kapacit-
        
        
          ně zajistit zakázky velkého rozsa-
        
        
          hu na dálnicích a silnicích 1. tříd,
        
        
          nicméně u řady menších zakázek
        
        
          v jednotlivých krajích je již ta-
        
        
          kovýto přístup málo pružný a ne-
        
        
          konkurenceschopný. Před námi te-
        
        
          dy stojí úkol vybudovat kapacity
        
        
          pro výstavbu silnic, ať již se jedná
        
        
          o obalovny nebo pokládkové čety
        
        
          v jednotlivých regionech.
        
        
          V neposlední řadě brzdí náš
        
        
          rozvoj trvalý nedostatek kvalifiko-
        
        
          vaných pracovních sil na trhu. Do-
        
        
          mnívám se, že je tomu tak proto,
        
        
          že v posledních letech se vlivem
        
        
          různých mediálních zkratek stala
        
        
          práce ve stavebnictví méně atrak-
        
        
          tivní. To je dle mého názoru příči-
        
        
          nou poklesu zájmu studentů i děl-
        
        
          níků o náš obor. Naším cílem je
        
        
          proto získávat a realizovat neja-
        
        
          traktivnější stavby na trhu tak, aby
        
        
          nejlepší studenti, technici i dělní-
        
        
          ci viděli svou největší perspekti-
        
        
          vu v práci pro Metrostav a chtě-
        
        
          li s touto prestižní značkou spojit
        
        
          úspěšnou profesní kariéru.
        
        
          Na jakých zajímavých stav-
        
        
          bách pracujete nyní?
        
        
          V současné době rekonstruu-
        
        
          jeme kupříkladu budovu bývalé-
        
        
          ho dopravního podniku v Praze.
        
        
          Tomuto funkcionalistickému, pa-
        
        
          mátkově chráněnému prvorepub-
        
        
          likovém objektu, se zde dříve pře-
        
        
          zdívalo „Kachlíkárna“, z důvodu
        
        
          obložení fasády keramickým ob-
        
        
          kladem. Jedná se skutečně o velmi
        
        
          náročnou rekonstrukci pro soukro-
        
        
          mého investora. Ve sdružení jsme
        
        
          uspěli i v soutěži na výstavbu želez-
        
        
          ničního koridoru v úseku Soběslav
        
        
          – Doubí, kde realizujeme přesýpa-
        
        
          ný tunel. Realizujeme také rekon-
        
        
          strukci mostu Vysočina na dálnici
        
        
          D1 v rámci její modernizace, a to
        
        
          převážně vlastními kapacitami.
        
        
          Dopravních staveb však ny-
        
        
          ní provádíme mnohem více. Mo-
        
        
          hu zmínit výstavbu D11 v úseku
        
        
          Hradec Králové – Smiřice, pokra-
        
        
          čujeme ve výstavbě rychlostní ko-
        
        
          munikace R35 v úseku Opatovice
        
        
          – Časy, stavíme rychlostní komu-
        
        
          nikaci R6 v rámci obchvatu Řevni-
        
        
          čova, nyní jsme na Slovensku čers-
        
        
          tvě podepsali výstavbu R2 v úseku
        
        
          Kriváň – Mýtná. Stavíme také ko-
        
        
          ridorovou železniční stavbu v Praze
        
        
          v úseku Hlavní nádraží – Hostivař.
        
        
          V regionech jsme pak dokončili ná-
        
        
          ročnou rekonstrukci Janáčkova di-
        
        
          vadla v Brně a postavili jsme také
        
        
          spoustu aquaparků. Poslední z nich
        
        
          jsme dokončili v Teplicích. V Brně
        
        
          jsme podepsali společně s Firestou
        
        
          Brno výstavbu nové tramvajové tra-
        
        
          ti, jejíž součástí je i tunel.
        
        
          V Ostravě jsme vybudova-
        
        
          li novou budovu integrovaného
        
        
          záchranného systému a v Čásla-
        
        
          vi budujeme taktéž centrum inte-
        
        
          grovaného záchranného systému,
        
        
          kde je investorem NATO. Vítěz-
        
        
          ství v této soutěži mě těší dvojná-
        
        
          sob z důvodu, že jsme v ní uspě-
        
        
          li proti zahraničním firmám, které
        
        
          pro NATO staví pravidelně.
        
        
          Nemohu nezmínit ani naše
        
        
          stavby pro energetiku. Z nich bych
        
        
          rád vyjmul zajímavou stavbu s ná-
        
        
          zvem Přeložka Hořanského ko-
        
        
          ridoru, kdy se z důvodu rozšíření
        
        
          těžebního území překládá cca 10
        
        
          rozsáhlých produktovodů v délce
        
        
          5km. Další významnou stavbou
        
        
          v této oblasti bylo odsíření elek-
        
        
          trárny Mělník. Ze zahraničních
        
        
          staveb je skutečně fantastickou
        
        
          stavbou, kterou naši pracovníci re-
        
        
          alizují v Norsku, výstavba mostu
        
        
          přes fjord Astfiorden. Zde musely
        
        
          být nosné části ocelové konstruk-
        
        
          ce mostu dopraveny do mís-
        
        
          ta uložení na speciálních remor-
        
        
          kérech po moři. Svým rozsahem
        
        
          mimořádnou stavbou je i výstav-
        
        
          ba obchodního centra s názvem
        
        
          Mlýnské Nivy v Bratislavě, kde
        
        
          realizujeme hrubou stavbu centra
        
        
          v ceně 1,8 mld. Kč.
        
        
          Jak tedy vidíte nejbližší bu-
        
        
          doucnost Metrostavu?
        
        
          Jsem optimistou. Máme vý-
        
        
          borný zásobník práce, buduje-
        
        
          me kapacity, zmenšili jsme ob-
        
        
          jem ztrátových zakázek a jsme
        
        
          atraktivnějším zaměstnavatelem.
        
        
          A i když některé indikátory již
        
        
          ukazují zpomalení růstu průmyslu,
        
        
          jsme na budoucí výzvy připraveni.
        
        
          Věřím, že Metrostav bude i na dá-
        
        
          le pro investory první volbou.
        
        
          
            Děkujeme za rozhovor
          
        
        
          
            a srdečné přijetí
          
        
        
          
            Ivo Románek
          
        
        
          
            Výstavba mostu přes fjord Astfiorden, Norsko.