STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          10
        
        
          
            Fáze plánování
          
        
        
          Německo přijalo strategický pří-
        
        
          stup pro plánování obnovy želez-
        
        
          niční infrastruktury. Na horizont
        
        
          cca 5 let vždy vyhlásí projekt ob-
        
        
          novy vybrané trati. V harmonogra-
        
        
          mu se sladí postupná obnova trak-
        
        
          ce, kolejí, ZZ, nástupišť, přejezdů
        
        
          a mostů ve sledu, aby bylo možné
        
        
          připravit výluky. Nastaví se zde te-
        
        
          dy časová okna na přípravu, ukotví
        
        
          výluky a termín uvedení do provo-
        
        
          zu (vše se odvíjí od plánovaných
        
        
          výluk, které jsou sice velmi krát-
        
        
          ké, ale stanovené v dostatečném
        
        
          předstihu). Celý proces přípra-
        
        
          vy je tedy ohraničen tímto doku-
        
        
          mentem a úzkostlivě se dbá na je-
        
        
          ho dodržování. Z tohoto důvodu
        
        
          zde existuje celkem 9  plánova-
        
        
          cích fází (LPH, Leistungsphasen),
        
        
          které postihují celý cyklus přípra-
        
        
          vy a stavby a jednoznačně je člení
        
        
          mezi jednotlivé účastníky. Hlavní-
        
        
          mi rozdíly je oddělení Územního
        
        
          řízení profesního a civilního a více
        
        
          fází na soutěž stavby a její dozoro-
        
        
          vání. Dále realizační dokumentaci
        
        
          od projektanta kontroluje několik
        
        
          „Prüferů“ (kontrolorů) – interních
        
        
          i externích.
        
        
          
            Digitální plánování na DB
          
        
        
          V digitální komunikaci s oko-
        
        
          lím využívá DB pro různé oblas-
        
        
          ti různé nástroje. Správcem všech
        
        
          těchto systémů a databází je DB
        
        
          a svým partnerům (projektantům,
        
        
          zhotovitelům, dozorům) přiděluje
        
        
          vzdálené přístupy.
        
        
          
            Náklady, čas:
          
        
        
          Veškerá cenová a časová hledis-
        
        
          ka projektu i stavby jsou sledová-
        
        
          na ve cloudovém SW DB ITWo.
        
        
          Jedná se o rozpočtářsko – harmo-
        
        
          nogramový program, který ob-
        
        
          sahuje veškeré cenové základny
        
        
          a popisy prací. V praxi to probí-
        
        
          há tak, že projektant dostane pří-
        
        
          stup na přidělenou zakázku a se-
        
        
          píše podle fáze projektu výkaz
        
        
          výměr z přednastavených položek.
        
        
          Již cca 2 roky se SUDOP PRAHA, a. s. účastní projektových prací
        
        
          v Německu pro investora Deutsche Bahn (DB Netz a DB Station and
        
        
          Services). Tento hlavní investor na německých drahách převzal
        
        
          všeobecnou iniciativu spojenou s BIM a již nyní většinu projektů takto
        
        
          vypisuje. Jelikož proces zavádění BIM je velmi složitý, především
        
        
          na celkové pochopení a přijetí nového konceptu plánování od všech
        
        
          účastníků (projektanti, investor a jeho složky, orgány státní správy
        
        
          apod), nejedná se nyní o plnohodnotný BIM, ale spíše o pokročilou
        
        
          3D – koordinaci.  Přesto se (i na malých projektech) všichni účastníci
        
        
          tento systém učí a postupně jej pojímají za vlastní.
        
        
          
            ZKUŠENOSTI S BIM
          
        
        
          na zakázkách pro Deutsche Bahn
        
        
          
            Model cílového stavu
          
        
        
          
            Vzorové řešení