STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
10
Fáze plánování
Německo přijalo strategický pří-
stup pro plánování obnovy želez-
niční infrastruktury. Na horizont
cca 5 let vždy vyhlásí projekt ob-
novy vybrané trati. V harmonogra-
mu se sladí postupná obnova trak-
ce, kolejí, ZZ, nástupišť, přejezdů
a mostů ve sledu, aby bylo možné
připravit výluky. Nastaví se zde te-
dy časová okna na přípravu, ukotví
výluky a termín uvedení do provo-
zu (vše se odvíjí od plánovaných
výluk, které jsou sice velmi krát-
ké, ale stanovené v dostatečném
předstihu). Celý proces přípra-
vy je tedy ohraničen tímto doku-
mentem a úzkostlivě se dbá na je-
ho dodržování. Z tohoto důvodu
zde existuje celkem 9 plánova-
cích fází (LPH, Leistungsphasen),
které postihují celý cyklus přípra-
vy a stavby a jednoznačně je člení
mezi jednotlivé účastníky. Hlavní-
mi rozdíly je oddělení Územního
řízení profesního a civilního a více
fází na soutěž stavby a její dozoro-
vání. Dále realizační dokumentaci
od projektanta kontroluje několik
„Prüferů“ (kontrolorů) – interních
i externích.
Digitální plánování na DB
V digitální komunikaci s oko-
lím využívá DB pro různé oblas-
ti různé nástroje. Správcem všech
těchto systémů a databází je DB
a svým partnerům (projektantům,
zhotovitelům, dozorům) přiděluje
vzdálené přístupy.
Náklady, čas:
Veškerá cenová a časová hledis-
ka projektu i stavby jsou sledová-
na ve cloudovém SW DB ITWo.
Jedná se o rozpočtářsko – harmo-
nogramový program, který ob-
sahuje veškeré cenové základny
a popisy prací. V praxi to probí-
há tak, že projektant dostane pří-
stup na přidělenou zakázku a se-
píše podle fáze projektu výkaz
výměr z přednastavených položek.
Již cca 2 roky se SUDOP PRAHA, a. s. účastní projektových prací
v Německu pro investora Deutsche Bahn (DB Netz a DB Station and
Services). Tento hlavní investor na německých drahách převzal
všeobecnou iniciativu spojenou s BIM a již nyní většinu projektů takto
vypisuje. Jelikož proces zavádění BIM je velmi složitý, především
na celkové pochopení a přijetí nového konceptu plánování od všech
účastníků (projektanti, investor a jeho složky, orgány státní správy
apod), nejedná se nyní o plnohodnotný BIM, ale spíše o pokročilou
3D – koordinaci. Přesto se (i na malých projektech) všichni účastníci
tento systém učí a postupně jej pojímají za vlastní.
ZKUŠENOSTI S BIM
na zakázkách pro Deutsche Bahn
Model cílového stavu
Vzorové řešení