STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
V uplynulém období do mé-
dií pronikly informace, že se
Metrostavu ekonomicky daří
a postupně zlepšuje své hospo-
dářské výsledky. Zajímalo nás,
zdali to tak vidí i obchodní ředi-
tel Metrostavu, pan Ing. Karel
Volf, MBA. Ten v úvodu našeho
setkání k této otázce říká:
„Ano, daří se nám. Přesto bych
viděl značný prostor pro zlepšení.
Důvodem je zejména to, že plán
zisku v roce 2018 jsme splnili pou-
ze na 60% i přes skutečnost, že se
nám výrazně podařilo zvýšit obrat.
Jinými slovy, naše rentabilita se
zmenšila. S tím určitě nemohu být
spokojen. Bohužel, největší měrou
se na snížení ziskovosti podílejí
zakázky podepsané v letech 2016
a 2017. Co mne naopak těší, jsou
predikce výsledků zakázek kontra-
hovaných v roce 2018 a 2019. Ty
se jeví jako velmi dobré.“
V úvodu jste hovořil o dosa-
žení vyšších výkonů vaší spo-
lečnosti…
Ano. V roce 2018 jsme dosáh-
li tržeb 21 500 mil. Kč, což před-
stavuje navýšení o 10% ve srovná-
ní s předchozím rokem. Provozní
výsledek hospodaření byl vytvo-
řen ve výši 212 mil. Kč, celkový
výsledek hospodaření před zda-
něním činil 469 mil. Kč. Zajíma-
vostí, ale hlavně důkazem legisla-
tivní a projektové nepřipravenosti,
je skutečnost, že dopravní stavby,
včetně metra, pro nás v našich vý-
konech nepředstavovaly hlavní
část výrobního programu, jako to-
mu bylo v minulosti. Předstihly je
a největší podíl na výsledcích měly
občanské stavby a jako třetí v po-
dílu na hospodaření figuruje prů-
myslová výstavba.
Těchto výsledků jsme dosáh-
li především proto, že se nám po-
dařilo udržet a rozvíjet vlastní ka-
pacity. I když stěžejním místem
našeho podnikání zůstává Praha
a nejbližší okolí, pozitivně se pro-
jevuje činnost našich regionálních
zastoupení. Nárůst výkonů očeká-
váme i v letošním roce.
Rád bych se s vámi vrá-
til ke dvěma dnes již dokonče-
ným stavbám. První z nich je
rekonstrukce Národního mu-
zea v Praze a druhá pak vý-
stavba železničních tunelů
v Ejpovicích. V čem jsou pro na-
še stavebnictví i další působení
Metrostavu na trhu tyto stavby
zásadní?
Rekonstrukce Historické budo-
vy Národního muzea byla skutečně
výjimečným projektem nejen svým
rozsahem, ale i charakterem zakáz-
ky. Je to kulturní památka v cent-
ru hlavního města a práce na je-
jí obnově představovaly odevzdat
v krátkém čase velký rozsah spe-
cifických prací. Velké uznání za-
sluhuje tým divize 9 vedený Janem
Kučerou, který na této přísně sledo-
vané stavbě zvládl koordinaci mno-
ha profesí. K tomu se musel potýkat
se šibeničními lhůtami, kdy termín
dokončení hlavního objemu pra-
cí byl nepřekročitelně dán předpo-
kládaným otevřením hlavní budovy
ke stému výročí vzniku republiky.
Navíc vzhledem k námitkám neú-
spěšných účastníků soutěže se ter-
mín zahájení realizace projektu ne-
ustále posouval. Přesto se podařilo
včas předat veřejnosti úchvatné dí-
lo. Naši práci ocenily tisíce lidí,
kteří neváhali stát hodinové fron-
ty, aby si zrekonstruované Muze-
um mohli prohlédnout.
Stavebně naprosto odlišným
projektem, který dokládá tech-
nologické i personální možnosti
Metrostavu, je náš podíl na reali-
zaci Modernizace železniční tra-
ti v úseku Rokycany – Plzeň. Zde
jsme byli postaveni před úkol vy-
budovat dva jednokolejné želez-
niční tunely, z nichž každý měl
délku 4150m. Mě nejvíce potěši-
lo, že pro jejich výstavbu navrhla
naše divize 5 ražbu s pomocí tech-
nologie TBM o velkém průmě-
ru (10m) hlavy razicího štítu, a že
se nám tuto technologii při reali-
zaci akce podařilo úspěšně zvlád-
nout. Jen pro zajímavost bych rád
zmínil, že razicí štíty technologie
TBM používané při výstavbě met-
ra mají průměr „pouhých“ 6m, což
jen dále dokresluje unikátnost raž-
by železničních tunelů u Ejpovic.
Dalším neocenitelným přínosem
akce jsou získané zkušenosti osá-
dek razicího stroje, které si vedle
poznatků z výstavby metra muse-
ly při výstavbě tunelů poradit na-
příklad s nečekanými přítoky vo-
dy či neobvyklou tvrdostí horniny.
A i když se dnes tunely u Ejpovic
s délkou 4150 metrů staly nejdel-
šími železničními tunely v ČR, pro
mě je důležitý fakt, že jejich vý-
stavba přinesla veřejnosti zkrácení
cestovní doby, zvýšení bezpečnos-
ti a jízdního komfortu. Pro nás je to
vedle využití vlastních kapacit ně-
kolika divizí také zásadní referen-
ce pro budoucí podobné projekty.
V současné době Česká ná-
rodní banka zvyšuje úrokové
sazby, což vede ke zdražování
úvěrů, hypoték apod. Neobává-
te se z těchto důvodů poklesu
investic a tím i výkonů vaší spo-
lečnosti?
Zatím pokles nepociťujeme.
Poptávka po bytových stavbách je
stále vysoká. Co mne nejvíce tě-
ší je, že jsme investory oslovováni
již v rané fázi projektu. Společně
pak spolupracujeme na jeho pří-
pravě. Výsledkem je pak na jedné
straně úspora nákladů pro investo-
ra a na druhé straně odladěná pro-
jektová dokumentace, podle které
se nám dobře staví.
Stavební společnost Metrostav a. s. patří dlouhodobě mezi klíčové stavební společnosti. Působí na trzích u nás doma i v zahraničí.
V posledních letech se stal Metrostav největší stavební firmou v České republice a své postavení potvrdil i v loňském roce.
Pracovníci společnosti realizují rozhodující stavební zakázky napříč stavebními obory, ať se již jedná o dopravní stavby, tunely,
pozemní stavby, průmyslové stavby, stavby pro energetiku, inženýrská díla či náročné rekonstrukce.
STAVÍME VÍCE ZAJÍMAVÝCH ZAKÁZEK
u nás doma i v zahraničí
Říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny obchodní ředitel Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA.
Tunely Ejpovice.