STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          4
        
        
          V uplynulém období do mé-
        
        
          dií pronikly informace, že se
        
        
          Metrostavu ekonomicky daří
        
        
          a postupně zlepšuje své hospo-
        
        
          dářské výsledky. Zajímalo nás,
        
        
          zdali to tak vidí i obchodní ředi-
        
        
          tel Metrostavu, pan Ing. Karel
        
        
          Volf, MBA. Ten v úvodu našeho
        
        
          setkání k této otázce říká:
        
        
          „Ano, daří se nám. Přesto bych
        
        
          viděl značný prostor pro zlepšení.
        
        
          Důvodem je zejména to, že plán
        
        
          zisku v roce 2018 jsme splnili pou-
        
        
          ze na 60% i přes skutečnost, že se
        
        
          nám výrazně podařilo zvýšit obrat.
        
        
          Jinými slovy, naše rentabilita se
        
        
          zmenšila. S tím určitě nemohu být
        
        
          spokojen. Bohužel, největší měrou
        
        
          se na snížení ziskovosti podílejí
        
        
          zakázky podepsané v letech 2016
        
        
          a 2017. Co mne naopak těší, jsou
        
        
          predikce výsledků zakázek kontra-
        
        
          hovaných v roce 2018 a 2019. Ty
        
        
          se jeví jako velmi dobré.“
        
        
          V úvodu jste hovořil o dosa-
        
        
          žení vyšších výkonů vaší spo-
        
        
          lečnosti…
        
        
          Ano. V roce 2018 jsme dosáh-
        
        
          li tržeb 21 500 mil. Kč, což před-
        
        
          stavuje navýšení o 10% ve srovná-
        
        
          ní s předchozím rokem. Provozní
        
        
          výsledek hospodaření byl vytvo-
        
        
          řen ve výši 212 mil. Kč, celkový
        
        
          výsledek hospodaření před zda-
        
        
          něním činil 469 mil. Kč. Zajíma-
        
        
          vostí, ale hlavně důkazem legisla-
        
        
          tivní a projektové nepřipravenosti,
        
        
          je skutečnost, že dopravní stavby,
        
        
          včetně metra, pro nás v našich vý-
        
        
          konech nepředstavovaly hlavní
        
        
          část výrobního programu, jako to-
        
        
          mu bylo v minulosti. Předstihly je
        
        
          a největší podíl na výsledcích měly
        
        
          občanské stavby a jako třetí v po-
        
        
          dílu na hospodaření figuruje prů-
        
        
          myslová výstavba.
        
        
          Těchto výsledků jsme dosáh-
        
        
          li především proto, že se nám po-
        
        
          dařilo udržet a rozvíjet vlastní ka-
        
        
          pacity. I když stěžejním místem
        
        
          našeho podnikání zůstává Praha
        
        
          a nejbližší okolí, pozitivně se pro-
        
        
          jevuje činnost našich regionálních
        
        
          zastoupení. Nárůst výkonů očeká-
        
        
          váme i v letošním roce.
        
        
          Rád bych se s vámi vrá-
        
        
          til ke dvěma dnes již dokonče-
        
        
          ným stavbám. První z nich je
        
        
          rekonstrukce Národního mu-
        
        
          zea v Praze a druhá pak vý-
        
        
          stavba železničních tunelů
        
        
          v Ejpovicích. V čem jsou pro na-
        
        
          še stavebnictví i další působení
        
        
          Metrostavu na trhu tyto stavby
        
        
          zásadní?
        
        
          Rekonstrukce Historické budo-
        
        
          vy Národního muzea byla skutečně
        
        
          výjimečným projektem nejen svým
        
        
          rozsahem, ale i charakterem zakáz-
        
        
          ky. Je to kulturní památka v cent-
        
        
          ru hlavního města a práce na je-
        
        
          jí obnově představovaly odevzdat
        
        
          v krátkém čase velký rozsah spe-
        
        
          cifických prací. Velké uznání za-
        
        
          sluhuje tým divize 9 vedený Janem
        
        
          Kučerou, který na této přísně sledo-
        
        
          vané stavbě zvládl koordinaci mno-
        
        
          ha profesí. K tomu se musel potýkat
        
        
          se šibeničními lhůtami, kdy termín
        
        
          dokončení hlavního objemu pra-
        
        
          cí byl nepřekročitelně dán předpo-
        
        
          kládaným otevřením hlavní budovy
        
        
          ke stému výročí vzniku republiky.
        
        
          Navíc vzhledem k námitkám neú-
        
        
          spěšných účastníků soutěže se ter-
        
        
          mín zahájení realizace projektu ne-
        
        
          ustále posouval. Přesto se podařilo
        
        
          včas předat veřejnosti úchvatné dí-
        
        
          lo. Naši práci ocenily tisíce lidí,
        
        
          kteří neváhali stát hodinové fron-
        
        
          ty, aby si zrekonstruované Muze-
        
        
          um mohli prohlédnout.
        
        
          Stavebně naprosto odlišným
        
        
          projektem, který dokládá tech-
        
        
          nologické i personální možnosti
        
        
          Metrostavu, je náš podíl na reali-
        
        
          zaci Modernizace železniční tra-
        
        
          ti v úseku Rokycany – Plzeň. Zde
        
        
          jsme byli postaveni před úkol vy-
        
        
          budovat dva jednokolejné želez-
        
        
          niční tunely, z nichž každý měl
        
        
          délku 4150m. Mě nejvíce potěši-
        
        
          lo, že pro jejich výstavbu navrhla
        
        
          naše divize 5 ražbu s pomocí tech-
        
        
          nologie TBM o velkém průmě-
        
        
          ru (10m) hlavy razicího štítu, a že
        
        
          se nám tuto technologii při reali-
        
        
          zaci akce podařilo úspěšně zvlád-
        
        
          nout. Jen pro zajímavost bych rád
        
        
          zmínil, že razicí štíty technologie
        
        
          TBM používané při výstavbě met-
        
        
          ra mají průměr „pouhých“ 6m, což
        
        
          jen dále dokresluje unikátnost raž-
        
        
          by železničních tunelů u Ejpovic.
        
        
          Dalším neocenitelným přínosem
        
        
          akce jsou získané zkušenosti osá-
        
        
          dek razicího stroje, které si vedle
        
        
          poznatků z výstavby metra muse-
        
        
          ly při výstavbě tunelů poradit na-
        
        
          příklad s nečekanými přítoky vo-
        
        
          dy či neobvyklou tvrdostí horniny.
        
        
          A i když se dnes tunely u Ejpovic
        
        
          s délkou 4150 metrů staly nejdel-
        
        
          šími železničními tunely v ČR, pro
        
        
          mě je důležitý fakt, že jejich vý-
        
        
          stavba přinesla veřejnosti zkrácení
        
        
          cestovní doby, zvýšení bezpečnos-
        
        
          ti a jízdního komfortu. Pro nás je to
        
        
          vedle využití vlastních kapacit ně-
        
        
          kolika divizí také zásadní referen-
        
        
          ce pro budoucí podobné projekty.
        
        
          V současné době Česká ná-
        
        
          rodní banka zvyšuje úrokové
        
        
          sazby, což vede ke zdražování
        
        
          úvěrů, hypoték apod. Neobává-
        
        
          te se z těchto důvodů poklesu
        
        
          investic a tím i výkonů vaší spo-
        
        
          lečnosti?
        
        
          Zatím pokles nepociťujeme.
        
        
          Poptávka po bytových stavbách je
        
        
          stále vysoká. Co mne nejvíce tě-
        
        
          ší je, že jsme investory oslovováni
        
        
          již v rané fázi projektu. Společně
        
        
          pak spolupracujeme na jeho pří-
        
        
          pravě. Výsledkem je pak na jedné
        
        
          straně úspora nákladů pro investo-
        
        
          ra a na druhé straně odladěná pro-
        
        
          jektová dokumentace, podle které
        
        
          se nám dobře staví.
        
        
          Stavební společnost Metrostav a. s. patří dlouhodobě mezi klíčové stavební společnosti. Působí na trzích u nás doma i v zahraničí.
        
        
          V posledních letech se stal Metrostav největší stavební firmou v České republice a své postavení potvrdil i v loňském roce.
        
        
          Pracovníci společnosti realizují rozhodující stavební zakázky napříč stavebními obory, ať se již jedná o dopravní stavby, tunely,
        
        
          pozemní stavby, průmyslové stavby, stavby pro energetiku, inženýrská díla či náročné rekonstrukce.
        
        
          
            STAVÍME VÍCE ZAJÍMAVÝCH ZAKÁZEK
          
        
        
          u nás doma i v zahraničí
        
        
          
            Říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny obchodní ředitel Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA.
          
        
        
          
            Tunely Ejpovice.