Stavební a investorské noviny - 9 / 2020 - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
Získání zakázky pro nás bylo ob-
rovskou výzvou. Byla to jedineč-
ná příležitost, jak navázat na tak
významné konstruktéry a stava-
ře jakými byli Alois Negrelli, bra-
tři Kleinovi, Vojtěch Lanna či Jan
Perner. Byli jsme si vědomi, že re-
alizace stavby, v samotném centru
naší metropole, s velmi omezeným
přístupem na stavbu, bude velice
technicky komplikovaná a časo-
vě náročná. Bylo také zřejmé, že
všichni účastníci stavby, a to jak ze
strany projektanta, investora, ale
především my, jako zhotovitelé,
budeme muset prokázat své odbor-
né znalosti a zkušenosti ke zdárné-
mu provedení stavby. V tuto chví-
li je stavba těsně před dokončením
a my věříme, že jsme toto nelehké
zadání, jakým rekonstrukce takto
výjimečné kulturní památky beze-
sporu je, splnili a podařilo se nám
ji přeměnit v moderní a komfortní
železniční dopravní cestu a repre-
zentativní součást hlavního města.
Stavba, jejímž objednatelem je
Správa železnic, státní organizace,
byla realizována sdružením firem
HOCHTIEF CZ, STRABAG Rail
a. s. a AVERS spol. s r. o.
Rekonstrukce Negrelliho via-
duktu je součástí rozsáhlého pro-
gramu modernizace železniční
trati Praha – Kladno, který umož-
ňuje následně realizovat navazující
úsek Bubny – Výstaviště a rovněž
zahrnuje nově plánované železnič-
ní spojení centra hlavního města
s mezinárodním Letištěm Václava
Havla Praha.
Projekt řeší odstranění nevyho-
vujícího stavu historických most-
ních objektů památkově chráněné-
ho viaduktu a zajištění závazných
parametrů modernizované trati.
Součástí stavby kromě mostních
objektů je i objekt železničního
svršku, spodku, kabelovodu, trakč-
ního vedení, zabezpečovacího za-
řízení, přeložky a ochrany inže-
nýrských sítí, pozemní stavební
objekty a pozemní komunikace.
Součástí stavby bylo i odstraně-
ní nežádoucích vestaveb a přísta-
veb, geotechnický, pyrotechnický,
restaurátorský a stavebně – tech-
nický průzkum. V rámci rekon-
strukce došlo ke sjednocení mnoha
částí a prvků jako jsou tvary říms,
zábradlí, odstíny zábradlí, zdicích
prvků atd. Celý viadukt měří cca
1,4 km a tvoří jej 15 mostních ob-
jektů (99 mostních oblouků a 105
otvorů) a všechny práce probíhaly
pod dohledem památkářů.
Dne 25. 4. 2017 bylo investorem
předáno a zhotovitelem převzato
staveniště a nepřetržitá výluka by-
la zahájena 4. 7. 2017. Od této doby
probíhaly práce spočívající v opra-
vách nosných i nenosných kon-
strukcí mostních objektů vykazují-
cích místy velkou lokální degradaci
vlivem zatékání vody a působení
klimatických změn a v opravách po-
škozené a nefunkční hydroizolace.
V rámci realizace prací na jed-
notlivých mostních objektech se
prováděly výkopové práce pro ob-
nažení konstrukce spodní stav-
by, injektáže podzákladí a spod-
ní stavby, podskružení konstrukce
kleneb, bourání stávajících říms,
vytěžení stávajícího zásypu kle-
neb, obnažení kleneb a poprsních
zídek, sanace kamenných a cihel-
ných částí spodní stavby a nosné
konstrukce zvenku i zevnitř – vý-
měny, zřízení izolace rubu kleneb
a poprsních zídek včetně prvků
uzemnění, zřízení úložného prahu,
Rekonstrukce Negrelliho
viaduktu je stavbou, s níž
máme od prvních okamžiků
spojený pocit obrovského
respektu a zodpovědnosti
vůči našim stavbařským
předkům, kteří se podíleli na
projektování a výstavbě takto
architektonicky a technicky
unikátního mostního díla.
Výsledek jejich práce sloužil
svému účelu bez větších
zásahů a rekonstrukcí více
než 160 let.
REKONSTRUKCE NEGRELLIHO VIADUKTU
Montáž trakčního vedení na mostě přes Vltavu
Montáž trakčního vedení v části rozvětvení Negrelliho viaduktu
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...68
Powered by FlippingBook