Stavební a investorské noviny - 9 / 2020 - page 8

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
8
Vraňansko-hořínský plavební ka-
nál spojuje Vraňany s Mělníkem
a umožňuje nákladním lodím obe-
plout nebezpečné peřeje před sou-
tokem Vltavy s Labem. Desetiki-
lometrový průplav je pozoruhodný
i tím, že šlo svého času o jedno
z největších technických děl v celé
habsburské monarchii. Výjimečné
postavení má tento kanál vystave-
ný na počátku 20. století i pro spo-
lečnost COLAS CZ, která se po-
dílí na jeho celkové rekonstrukci.
Firma, která si za čtvrtstoletí půso-
bení na českém trhu vydobyla re-
nomé v oboru silničního stavitel-
ství, tu loni ve sdružení s firmou
FIRESTA – Fišer získala zakázku
na jednu z etap rekonstrukce ka-
nálu a dokládá tak, že zvládá ne-
jen stavby na pozemních komu-
nikacích či na železnici, ale také
na vodních cestách.
COLAS CZ se u Mělníka po-
dílí na zabezpečení podjezdných
výšek v jednom z úseků tohoto
unikátního průplavu, který se Ře-
ditelství vodních cest ČR rozhod-
lo zrekonstruovat. Jde o soubor
stavebních objektů, v němž mi-
mo jiné figurují také dva mosty
– kompletní přemostění ve Vrbně
(na silnici III/24635) a hospodář-
ský most v Zelčíně. Úkolem by-
lo skloubit nejnovější mostařskou
technologii s tvaroslovím, které
by nenarušilo historickou hodno-
tu plavebního kanálu. Výsledkem
Na plavebním kanále u Mělníka
VYROSTLY NOVÉ MOSTY
Firma COLAS CZ se podílí na
celkové rekonstrukci unikátní
vltavské vodní cesty
Most ve Vrbně – genius loci v kombinaci s moderní mostařinou.
Vizualizace Ředitelství vodních cest ČR
Podjezdná výška vrbenského mostu bude sedm metrů.
Foto COLAS CZ
Také v Zelčíně stavaři nejprve připravili opěrné stěny pro výsun ocelové konstrukce. Foto COLAS CZ
je zdvižená nivelita vrbenské-
ho mostu i příjezdových komu-
nikací: zatímco původní ocelo-
vou konstrukci dělilo od hladiny
4,5 metru, nový most má pod-
jezdnou výšku 7 metrů. Umožní
to proplutí velkých osobních lo-
dí a přepravu nadměrných nákla-
dů. Zároveň jsou ale betonové čás-
ti opěrných zdí obloženy tak, aby
vzhledově vypadaly jako původní
kamenné opěry. K estetické kvali-
tě nového mostu přispěje i fakt, že
bylo přeloženo závlahové potrubí.
Zatímco to původní vedlo souběž-
ně s mostem, nově je pomocí prů-
vrtu uloženo pod kanálem.
Ve Vrbně je hotová komplet-
ní spodní stavba a přilehlé opěr-
né zdi. Dostavěná je také podpěr-
ná skruž pro výsun nové ocelové
konstrukce, kterou tvoří trám ztu-
žený obloukem na rozpětí 57 me-
trů. „Některé práce jsme muse-
li provést ve velmi krátkém čase,
protože probíhaly ve vypuštěném
kanálu. Technicky zajímavý je ne-
obvyklý tvar obou opěr,“ popisuje
budování mostu ve Vrbně stavby-
vedoucí Štěpán Dvořák. V Zelčíně
je již nosná ocelová konstruk-
ce uložená, práce probíhaly pří-
mo z pontonu na kanále, kde byl
vyloučen provoz. Na přemostění,
které využívají i návštěvníci
nedalekého zooparku, si navíc
COLAS CZ musel poradit s úpra-
vou projektu. „Kvůli nedostateč-
né únosnosti mostních konstruk-
cí na přístupových komunikacích
k objektu musel být oproti zadá-
vací dokumentaci změněn způsob
založení spodní stavby,“ vysvětlu-
je Štěpán Dvořák.
K Vraňansko-hořínskému pla-
vebnímu kanálu se COLAS CZ
vrátí příští rok na jaře. Na sta-
vaře čekají dokončovací práce
na opevnění pod mostem a část
terénních úprav. Celý průplav,
na němž se modernizuje hned
sedm mostů, z nichž tři jsou na-
vrženy jako zdvihací, by měl být
společně s rekonstruovanou pla-
vební komorou Hořín zprovozněn
v dubnu 2021.
COLAS CZ, a. s.
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...68
Powered by FlippingBook