Stavební a investorské noviny - 9 / 2020 - page 12

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
12
Počátky výstavby této dálnice se
datují do roku 1963, kdy byla po-
prvé vymezena jako čtyřpruhová
silnice H55 v úseku Olomouc –
Břeclav – státní hranice. Poslední
potvrzení záměru zbudování D55
bylo provedeno vládním usnese-
ním č. 145 ze dne 14. února 2001.
Cílem výstavby D55 je zrychlit
a přesunout tranzitní kamionovou
dopravu směřující přes Moravu
v severojižním směru ze stávají-
cí nevyhovující silnice na dálnici.
Stávající silnice I/55 v současnosti
nevyhovuje svým směrovým, výš-
kovým a zejména šířkovým uspo-
řádáním intenzitě dopravy. Je vy-
užívána ve velké míře k přímé
obsluze přilehlého území (sjezdy
na pozemky, vjezdy do jednotli-
vých objektů apod.), což má nega-
tivní vliv na plynulost, bezpečnost
silničního provozu a životní pro-
středí v jejím okolí. Silnice v úse-
ku Otrokovice – Petrov prochází
ve značné délce zastavěným úze-
mím obcí, jejichž obyvatelé jsou
tak vystaveni rušivým vlivům sil-
niční dopravy.
Nová dálnice bude schopna
převést dopravu i ve výhledově
uvažovaných intenzitách a součas-
ně připojí region na systém dál-
niční sítě ČR. Nezanedbatelným
přínosem bude snížení hluku, ex-
halací a celkové zklidnění v zasta-
věném území podél stávající silni-
ce I/55.
Zahajovaná stavba je složena
ze dvou částí – úseku 5506 Na-
pajedla – Babice 3. etapa a úseku
5507 Babice – Staré Město. Na se-
veru stavba navazuje na část při-
pravované stavby 5506 Napajedla
– Babice 2. etapa a na svém jižním
konci pokračuje stavbou 5508 Sta-
ré Město – Moravský Písek. V ce-
lém úseku stavby 5506.3 a 5507,
stejně jako v navazujících stav-
bách, je dálnice umístěna do pře-
vážně rovinatého území v soubě-
hu s koridorovou železniční tratí
Břeclav – Přerov. Začátek stav-
by leží v katastrálním území obce
Babice jižně od hřbitova, kde bu-
de stavba silnicí III/43220 napoje-
na podjezdem pod železniční tratí
na nově navrženou okružní křižo-
vatku na silnici I/55. Následně dál-
nice prochází přes katastr obce Su-
šice, na jehož rozhraní s katastrem
Huštěnovic kříží silnici III/42822.
Osa D55 se poté stáčí jižním smě-
rem a vstupuje do katastrálního
území Starého Město, kde vede
zprvu v těsném souběhu s korido-
rovou tratí Břeclav – Přerov. Zde je
navržena mimoúrovňová křižovat-
ka Staré Město–sever (trubkovitá
křižovatka), z níž vychází přiva-
děč Staré Město ke stávající silnici
I/55. Dálnice dále mimoúrovňově
kříží silnici III/42826 a vzdaluje se
od dráhy, aby prošla úzkým kori-
dorem mezi výrobními areály. Ná-
sledně přechází nad silnicí I/50H,
mírně se stáčí k jihu a před koncem
úseku, na styku se stavbou 5508,
kříží silnici I/50, na níž je připoje-
na prostřednictvím velké kapacit-
Zahájena výstavba
DALŠÍHO ÚSEKU DÁLNICE D55
Dne 23. září 2020 byla
zahájena další stavba
dálnice D55 v úseku
Babice – Staré Město
u Uherského Hradiště,
která bude v budoucnu
součástí souvislého tahu
D55 Olomouc – Břeclav
(dálnice D2).
MÚK Staré Město–jih
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...68
Powered by FlippingBook