Stavební a investorské noviny - 9 / 2020 - page 19

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
19
čisticí vozíky odstavené na volné
ploše uvnitř objektu.
Samostatnou kapitolou je pak
samotné technické vybavení objek-
tu, zejména vzduchotechnické za-
řízení, které je nezřídka nefunkční,
což se např. projevuje v prostorách
stávající jídelny, kdy jsou nepříjem-
né pachy vpouštěny přímo do horní
haly i do okolních přízemních pro-
stor. Dále se jedná o kabelové roz-
vody silnoproudu a slaboproudu,
které jsou mnohdy za hranicí své
morální a fyzické životnosti. Budo-
va nevyhovuje současným energe-
tickým požadavkům, což mj. zvy-
šuje náklady na její provoz. I když
je budova památkově chráněná, je
možno dílčími stavebními zása-
hy vylepšit nevyhovující současný
stav a alespoň částečně tak vyhovět
současně platným předpisům týka-
jících se energetické náročnosti.
Stavebně technický stav byl
v rámci tvorby projektové doku-
mentace zhodnocen provedený-
mi stavebně technickými průzku-
my. Ve stručnosti lze ze závěrů
průzkumů vytáhnout např. to, že
u stropních trámů i prken záklopů
bylo ve vybraných provedených
sondách zjištěno poškození dřevo-
kaznými houbami a dřevokazným
hmyzem. Vybrané stropní kon-
strukce jsou přetížené a značně de-
formované. Statickým posouzením
vybraných stropních konstrukcí by-
lo prokázáno, že tyto konstrukce
nevyhovují ani na stávající zatížení.
Navrhovaný stav
Základním požadavkem projek-
tu je optimalizace vnitřní dispo-
zice osobního nádraží pro soudo-
bé potřeby jejího provozovatele
a uživatelů tak, aby výsledkem by-
lo celkové oživení prostor nádra-
ží a zvýšení komfortu pro cestují-
cí. Snahou navrhovaného řešení je
obsadit nevyužité prostory a celko-
vě pozvednout historickou budovu
na úroveň 21. století tak, aby slou-
žila v dnešní době požadovanému
účelu, a to jak po funkční stránce,
tak i po stránce estetické. U archi-
tektonicky hodnotných prostor je
snaha o zachování, případně na-
vrácení původní podoby. U prostor
novodobějších, nebo výrazně zne-
hodnocených pozdějšími stavební-
mi zásahy, je nové řešení vedeno
snahou o maximální funkční i es-
tetické ztvárnění podle soudobých
požadavků. Objekt výpravní budo-
vy projde kompletní rekonstruk-
cí od sanace sklepních prostor až
po výměnu střešní krytiny.
Úpravy v interiéru
V rámci stavebních úprav interi-
éru dojde ke komplexní výměně
a doplnění technického zařízení.
Jedná se zejména o nové provede-
ní zdravotně technických instalací
v podobě vodovodu a kanalizace,
vzduchotechnických zařízení, za-
řízení pro ochlazování staveb, za-
řízení pro vytápění staveb (změ-
na koncepce vytápění – uvolnění
prostor zrušením plynové kotel-
ny a napojením na CZT horkovo-
dem), plynových zařízení, silno-
proudé elektrotechniky či měření
a regulace.
Vybrané komerční prostory by-
ly navrhovány ve spolupráci se
specialistou na gastroprovoz tak,
aby se v budoucnu daly komerč-
ní jednotky využít i jako restaura-
ce či fastfoody a rozvody jednotli-
vých technických zařízení tak byly
dostatečně kapacitně připraveny.
Ze slaboproudých instalací se jed-
ná o nové řešení rozhlasového zaří-
zení, elektrické požární signalizace
(EPS), poplachového zabezpečo-
vacího a tísňového systému (PZTS)
a elektronické kontroly vstupu
(EKV), dohledového videosysté-
mu (VSS), informačního systému
Správy železnic a POVEDu (pl-
zeňský organizátor veřejné dopra-
vy), úpravy stávajících slaboprou-
dých rozvodů, vnitřní sdělovací
a datové rozvody, pokrytí signálem
Wi-Fi ve veřejných prostorách či
dálkovou diagnostiku technologic-
kých systémů (DDTS). Nově do-
jde k osazení eskalátorů na hlavní
schodiště propojující spodní a hor-
ní halu a k nahrazení stávajícího
a doplnění druhého výtahu pro ces-
tující veřejnost. Dále budou nově
doplněny další tři výtahy pro potře-
by administrativních provozů.
S ohledem na to, že se jedná
o památkově chráněný objekt, bu-
de ve vytipovaných prostorech mj.
obnovena odstraněná bohatá štu-
ková výzdoba a dřevěné kazetové
obložení, bude užito replik histo-
rických dlažeb, budou repasovány
vybrané interiérové dveře a oblož-
kové zárubně, dřevěné zdobné ka-
zetové podhledy, kovářské prvky
na schodištích a obnoveno či dopl-
něno mnoho dalších specifických
prvků. Veškeré hodnotné umělec-
ké a uměleckořemeslné prvky bu-
dou opraveny v restaurátorském
režimu. Vzhledem k současné-
mu technickému stavu budou vy-
bourány a provedeny nové stropy
v nadzemních podlažích.
Pro cestující veřejnost jsou nej-
zásadnějšími změnami v interi-
éru objektu zejména odstranění
a zcela nové provedení horní haly
na úrovni 1. NP, která bude sloužit
jako otevřený čekárenský prostor –
obchodní pasáž s novými komerč-
ními jednotkami po obou stranách.
Hala bude velkoryse prosklena
jak do komerčních jednotek, tak
do průčelí směrem k nástupištím
a uprostřed haly budou rozmístěny
atypické modulové lavice nahrazu-
jící současnou nevlídnou čekárnu,
která bude zrušena.
V souvislosti s výstavbou nové
haly se do suterénních prostor pře-
souvají veřejné toalety pro cestu-
jící, aby v 1. NP uvolnily prostor
pro obchod a služby. Toalety bu-
dou oproti současnému stavu spl-
ňovat dnešní hygienické standar-
dy. Namísto dosavadní úschovny
zavazadel, kterou již nadále Čes-
ké dráhy nemají v plánu provozo-
vat, je úschovna nahrazena samo-
obslužnými úschovními skříňkami
a cykloboxy. Pokladny jsou řeše-
Horní hala na úrovni 1. NP bude sloužit jako otevřený čekárenský
prostor a obchodní pasáž s novými komerčními jednotkami
po obou stranách. Hala bude velkoryse prosklena jak
do komerčních jednotek, tak do průčelí směrem k nástupištím
a uprostřed haly budou rozmístěny atypické modulové lavice
nahrazující současnou nevlídnou čekárnu.
Naši dělníci nás vyprovázejí a vítají už téměř sedmdesát let. Ale jak je vidět, stále v dobré kondici.
Kdepak, muži nestárnou...
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...68
Powered by FlippingBook