STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
21
Rekonstrukce mostu
v Lysé nad Labem
Opravu mostu ev. č. 272-006 přes
železniční trať na silnici II/272
v Lysé nad Labem ocenila porota
výrokem
„Za jednopodlažní most
o devíti polích, který převádí silni-
ci druhé třídy přes komunikační síť
města Lysá nad Labem a přes že-
lezniční trať“.
Rekonstrukce mos-
tu zajistila jeho další funkci důle-
žité dopravní spojnice a současně
garantuje platné technické parame-
try mostu z hlediska silniční i že-
lezniční dopravy.
Rekonstrukce nadjezdu pro-
bíhala rok a půl. Metrostav most
opravil ve sdružení s firmami
Porr, Chládek a Tintěra Pardubice
a stavbu předal o necelý měsíc dří-
ve oproti původnímu plánu. Opra-
vy byly zahájeny 1. března 2018.
Nejprve bylo nutné provést demo-
lici stávajícího mostu, která by-
la zahájena 15. dubna téhož roku.
Bourací práce a výstavba nového
mostu probíhaly na některých po-
lích za výluk na provozované do-
pravní cestě Správy železnic. Nový
most je navržen jako jednopodlaž-
ní s horní mostovkou, nepohyb-
livý, kolmý, železobetonový trá-
mový prefabrikovaný, hybridně
předpjatý s monolitickou železobe-
tonovou spřahující deskou, a jako
ocelový, 4 trámový spojitý uložený
na ložiscích. Součástí mostu jsou
i dvě přístupová schodiště v po-
li 1 a 8. Most je založen plošně.
Součástí stavby byla také realiza-
ce přeložek inženýrských sítí, nej-
významnější z nich představovala
překládka drážních kabelů ČD Te-
lematika. Na dodávce ocelové kon-
strukce mostu se podílela divize 3
Metrostavu, která konstrukci vy-
robila v dílnách v Horních Počer-
nicích. Výroba probíhala přibližně
čtyři měsíce. Divize 3 zajistila také
výrobní dokumentaci, jeřáb, výsun
a osazení konstrukce.
Čtyři trofeje pro Metrostav na cenách
DOPRAVNÍ STAVBA ROKU 2019
Cenu Česká dopravní stavba
roku získal projekt Rekonstrukce
mostu v Lysé nad Labem. Stavbu
ve sdružení vedl Ing. R. Rakouš,
který získal i Cenu ČKAIT pro
stavbyvedoucího. Cena poroty
putovala Výstavbě dálnice D3,
Bošilec – Ševětín a tentýž projekt
byl oceněn i Cenou Ministerstva
dopravy ČR. Cena Metrostavu za
nejlepší diplomovou práci, kterou
předal generální ředitel firmy
Ing. J. Heran, putovala na ČVUT.
Výstavba dálnice D3,
Bošilec–Ševětín
Porotci Ceny ministerstva dopravy
a Ceny poroty ocenili
„stavbu vý-
znamné části dálničního propoje-
ní hlavního města Prahy s oblas-
tí jižních Čech napojující Táborsko
a Českobudějovicko na dálniční síť
a rakouskou rychlostní silnici S10“.
Hlavním cílem projektu by-
la výstavba nového, více než
8km dlouhého úseku dálnice D3
na území Jihočeského kraje mezi
obcemi Bošilec a Ševětín. Stavbu
zhotovilo sdružení firem Metro-
stav a. s., SWIETELSKY stavební
s. r. o. a Doprastav, a. s., vedoucím
projektu byl Ing. Josef Král.
Stavba probíhala od února 2016
do února 2020, dálnice byla zpro-
vozněna v červnu 2019. V prv-
ní fázi projektu byla provedena
většina přeložek inženýrských sí-
tí, které kolidovaly s nově budo-
vanými komunikacemi. Následo-
valo převedení provozu na nově
vystavěnou 4 km dlouhou přelož-
ku (budoucí silnice II/603), která
tvořila doprovodnou komunikaci
dálnice a po jejím zprovoznění již
slouží k dopravní obsluze jednot-
livých obcí v okolí. Další význam-
nou přeložku tvoří 1,6km dlouhá
silnice u Ševětína. Součástí stav-
by bylo také 9 mostních objektů, 3
protihlukové stěny, středová kana-
lizace se zaústěním do odlučovačů
ropných látek z důvodu 2. stupně
ochranného pásma vodního zdro-
je a například dvě retenční nádrže
na dešťovou vodu, které zpomalu-
jí odtok vody do místních potoků.
Významná část trasy je vedena
v souběhu s novým IV. železnič-
ním koridorem Praha – České Bu-
dějovice. Koridorem byla odklo-
něna původní železniční trať, která
byla v kolizi s trasou dálnice.
Nový úsek zrychlil trasu z Pra-
hy do jižních Čech s návaznos-
tí na dálniční síť v sousedním Ra-
kousku a také ulevil okolním
obcím od zátěže tranzitní dopravy.
Most v Lysé nad Labem – jeho krajní části jsou provedeny jako spřažená konstrukce beton–beton
Celkem bylo vybetonováno čtrnáct pilířů z betonu C35/45 XF4
D3 - Nadjezd silnice II/603 u Ševětína