Stavební a investorské noviny - 9 / 2020 - page 28

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
28
Pražské metro se neustále rozrůs-
tá, a proto v průběhu roku 2019
byla zahájena stavba vertikálních
přístupových šachet s následným
zahájením geologického průzku-
mu na nové trase metra D v úseku
nových stanic Pankrác – Olbrach-
tova – směr nádraží Krč. A prá-
vě mezi stanicemi Olbrachtova
a Pankrác se začal odehrávat pří-
běh novodobých dějin pražského
metra, značky Liebherr a zhoto-
vitele této části úseku společností
HOCHTIEF CZ a. s. Ta je od ro-
ku 1999 součástí nadnárodního
koncernu HOCHTIEF a působí
ve všech segmentech stavební-
ho trhu. V minulosti se mimo jiné
podílela na výstavbě prodloužení
trasy metra A v úseku Dejvická –
Nemocnice Motol. V současnosti
pracuje na ražbě bezbariérového
přístupu do stanice metra Karlo-
vo náměstí či rekonstrukci stani-
ce Anděl.
Stavební práce na vertikál-
ní přístupové šachtě o průměru
21m a hloubce 38m, byly zaháje-
ny v červnu 2019. Celá stavba byla
odstartována pracemi speciálního
založení převrtávané pilotové stě-
ny, která se skládá ze 74 ks betono-
vých pilot průměru 1200mm, vy-
vrtaných velkoprofilovou vrtnou
soupravou. Piloty jsou jedna ved-
le druhé seskupeny do kruhu, díky
čemuž vznikla velice pevná stěna
budoucí šachty. Následně nastou-
pila rypadla, která postupně od-
těžovala materiál uvnitř kruhové
šachty až do hloubky 38m, kde by-
lo vytvořeno zpevněné dno, jakož-
to startovací plocha pro zahájení
geologického průzkumu ve směru
stanice Pankrác.
V prosinci 2019 začala spo-
lupráce společností HOCHTIEF
CZ a. s. a Liebherr-Stavební stro-
je CZ s. r. o. pronájmem a ná-
slednou stavbou věžového jeřábu
Liebherr 500HC 40, což je v sou-
časné době nejsilnější věžový je-
řáb Liebherr nasazený na území
ČR. Jeřáb je usazený na zákla-
dové kotvy s výškou háku 26m
a délkou vyložení 38,8m. Nos-
nost jeřábu při maximálním vylo-
žení je 15,2 tuny, jeho maximální
nosnost je 40 tun.
Druhým dodaným strojem bylo
tunelové rypadlo Liebherr R 924
compact Tunel. Toto rypadlo je
speciálně vyvinuté na ražbu tune-
lů. Nejzajímavější vlastnost toho-
PŘÍBĚH PRAŽSKÉHO METRA
by nebylo možné psát bez špičkové techniky
Tunelové stavby v České republice již dlouhá léta provází
tunelová technika Liebherr. Když se ohlédneme do minulosti
realizovaných staveb, jako je například tunelový komplex
Blanka, Pisárecký tunel, tunely Dobrovského, tunel Mrázovka
a nespočet dalších tunelových staveb doma i v zahraničí,
na každé z nich jste mohli narazit na techniku Liebherr. Pražské
metro z tohoto nevyjímaje. Ať se jednalo o ražbu tras nebo
stanic, tunelová technika Liebherr byla vždy v první linii.
Spouštění kolového nakladače L 550 XPower Tunel do vertikální šachty
Slaňování pásového rypadla R 924 Compact Tunel
Pásové rypadlo
R 924 Compact Tunel
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...68
Powered by FlippingBook