STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
20
ny s klientskými zónami namís-
to dosavadních prodejních okének
s čekacím prostorem v hlavní ha-
le – tím je částečně vyřešen nejen
problém se špatnou akustikou ha-
ly, ale také dosavadní nevhodné
křížení toků veřejnosti na vstupech
do komerčních jednotek.
Dalšími změnami v interiéru,
které jsou cestující veřejnosti skry-
té, je vytvoření nových kancelář-
ských prostor pro 25 z jiných ob-
jektů dislokovaných zaměstnanců
investora, vznik školicího středis-
ka investora, které lze využít jako
pronajímatelné víceúčelové sály
či vytvoření mnohdy chybějící-
ho potřebného zázemí pro provoz-
ně technický personál (denní míst-
nosti, toalety, šatny…).
Úpravy v exteriéru
Nejzásadnějšími změnami v exteri-
éru objektu je bezesporu navráce-
ná zdobnost střešního pláště hlavní
kupole a postranních schodišťo-
vých věží. Střešní krytina těchto
částí bude provedena z předpati-
novaných měděných šablon růz-
ných odstínů a formátů s doplně-
ním o množství pasířských prvků.
Střešní plášť zbylé části objektu
bude proveden z měděné falcova-
né krytiny s částečným užitím ze-
lených střech s extenzivní bezúdrž-
bovou zelení. Na severní a jižní
stranu objektu budou před kupo-
li doplněny trojúhelníkové tympa-
nony podobné stávajícímu tympa-
nonu na hlavním západním průčelí.
Na základě dříve vyhotove-
ných restaurátorských průzku-
mů provedených na části budo-
vy se předpokládá, že celá fasáda
bude monochromní – tento před-
poklad monochromnosti a určení
přesného barevného odstínu bude
řešen v rámci nového restaurátor-
ského průzkumu původní barev-
nosti celého objektu provedeného
během realizace. Výplně dveřních
a okenních otvorů na fasádách bu-
dou vesměs provedeny jako novo-
dobé repliky (tj. s historizujícím
vzhledem, ale splňující součas-
né provozní a technické požadav-
ky), částečně pak jako odborné
repase původních výplní s prove-
dením potřebných úprav. Na se-
verní a jižní fasádě se v úrovni ná-
stupišť výrazně uplatní prosklená
sloupko-příčková fasáda a prosto-
rově modelované pětiúhelníkové
štíty nové čekárenské haly.
Oku pozorovatele určitě ne-
unikne nové opláštění nástavby
z 50. let 20. století, které je pro-
vedeno jako provětrávaná fasáda
z hliníkových sendvičových desek,
mezi které jsou vložena předsaze-
ná po obvodě oplechovaná fixní
hliníková okna. Příjemnou novin-
kou pro cestující bude osazení au-
tomaticky zavlahované čtveřice
stromů a osmi laviček umístěných
na volné ploše před východní fasá-
dou objektu mezi nástupišti. V pro-
storu před východní fasádou bude
rovněž upraven stávající anglický
dvorek a vybudován nový anglický
dvorek se schodištěm pro potřeby
zásobování gastroprovozů.
Ačkoliv snížení energetické
náročnosti není s ohledem na pa-
mátkovou ochranu budovy mož-
né provést plnohodnotně (štuková
fasádní výzdoba, historické výpl-
ně apod.), bylo při návrhu mnoha
nových konstrukcí a skladeb využi-
to materiálů, splňujících nejen nor-
mou požadované, ale dokonce hod-
noty přísnější normou doporučené.
Na navrhované prvky bude mož-
no dokonce žádat i o dotace z Ope-
račního programu životní prostře-
dí, protože návrh splňuje i tyto
ještě přísnější dotační požadav-
ky na hodnotu součinitele prostu-
pu tepla 0,9 × doporučená hodnota.
Projednání
Veškeré navržené úpravy jsou vý-
sledkem mnohých projednání s in-
vestorem (Správa železnic), do-
pravci (České dráhy a GW Train
Regio), dotčenými orgány stát-
ní správy a dalšími organizacemi.
V posledním projekčním stupni
jsme dokonce měli možnost si při
odevzdání konceptu na pilotním
projektu vyzkoušet digitální pře-
dání a připomínkování dokumen-
tace pomocí nástroje ProjectWise
(viz SR 02/2020).
Při projednávání se zadavate-
lem se již od studie projekt značně
opakovaně měnil a vyvíjel.
Z hlediska dotčených orgá-
nů určitě za zmínku stojí zejmé-
na projednávání s památkáři. Při
projednávání dokumentace se ná-
zory Národního památkového ústa-
vu (NPÚ) a Odboru památkové pé-
če Magistrátu města Plzně (OPP
MMP) ne vždy shodovaly. Nutno
konstatovat, že při dodržení poža-
davků NPÚ by se s objektem mno-
ho navržených úprav, které jsou
potřeba k tomu, aby objekt plnohod-
notně sloužil současným potřebám
provozu, neudálo. Závazná stano-
viska pro jednotlivé stupně doku-
mentace ale nakonec vydává OPP
MMP, který se v mnoha ohledech
neztotožňuje s písemným vyjádře-
ním NPÚ a k uplatněným připomín-
kám NPÚ uvádí vlastní postoj.
Závěr
Na závěr ještě stojí za zmínku fakt,
že projekční práce probíhaly po-
většinou (studie, ZP, DÚR, DSP)
v době probíhající stavby „Uzel
Plzeň, 2. stavba“ (viz SR 02/2019),
a naše projekční práce tak vyžado-
valy součinnost s touto stavbou.
Díky tomu se již ve fázi studie po-
dařilo v probíhající stavbě zohled-
nit např. potřebu stavební přípravy
pro budoucí napojení horkovodní
přípojky, a vyhnout se tak náklad-
ným budoucím stavebním úpra-
vám. Obklíčení výpravní budovy
nedávno uskutečněnými stavbami
uzlu Plzeň (1. + 2. stavba) s pří-
mou návazností na výpravní bu-
dovu má ale i svá negativa a při-
náší s sebou zajímavé diskuze nad
záručními lhůtami a udržitelnosti
financování z evropských dotací.
Komplexní modernizaci objektu
bez dotčení zařízení a konstruk-
cí relativně nedávno dokončených
staveb lze totiž jen stěží provést.
Jaroslav Soumar
SUDOP PRAHA, a. s.
Olšanská 1a, 130 80 Praha 3
tel.: 267 094 111, 267 094 305
e-mail:
Výplně dveřních a okenních otvorů na fasádách budou vesměs provedeny jako novodobé repliky,
částečně pak jako odborné repase původních výplní s provedením potřebných úprav.
Generální projektant:
SUDOP PRAHA a.s.
Spolupráce:
Ateliér Soukup Opl Švehla s.r.o.
HIP (manažer projektu):
Jaroslav Soumar
Odpovědný projektant SO výpravní budovy:
Ing. arch. Jiří Mašek
Investor:
Správa železnic, státní organizace,
Stavební správa západ
Předpokládaná cena stavby: 721,325 mil Kč bez DPH
dle schváleného záměru projektu
Čerpáno ze Státního fondu dopravní infrastruktury.