Stavební a investorské noviny - 9 / 2020 - page 18

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
18
Výsledkem projekční práce uply-
nulých dvou let bylo vyhotovení
STUDIE a ZÁMĚRU PROJEKTU,
následovala
DOKUMENTACE
PRO ÚZEMNÍ ROZHODNUTÍ,
DOKUMENTACE PRO STA-
VEBNÍ POVOLENÍ a jako posled-
ní během prázdninového období
byla odevzdaná DOKUMENTA-
CE PRO PROVEDENÍ STAV-
BY (nebo také DOKUMENTACE
PRO VÝBĚR ZHOTOVITELE či
TENDROVÁ DOKUMENTACE).
Předložený záměr projektu
schválila Centrální komise Mini-
sterstva dopravy bez podmínek.
K dokumentaci pro územní rozhod-
nutí jsme následně získali územ-
ní souhlas a k dokumentaci pro
stavební povolení byla výsledkem
inženýrské činnosti dvě staveb-
ní povolení, a to od drážního úřa-
du a od vodoprávního úřadu (kvů-
li umístění vodního díla v podobě
dvou lapolů zamýšlených restau-
račních provozů). Všechna vydaná
rozhodnutí jsou pravomocná – žád-
ná odvolání se naštěstí nekonala.
Popis stavby
Obsahem dokumentací je kom-
plexní rekonstrukce (v pravém
slova smyslu spíše modernizace)
památkově chráněné výpravní bu-
dovy plzeňského hlavního nádraží
zprovozněné roku 1907.
Na fasádách budovy lze nalézt
zejména novorenesanční tvarosloví
doplněné secesními prvky. Nádraž-
ní budova s ostrovním uspořádáním
(umístěním uprostřed železniční
stanice) hraje v prostředí města Plz-
ně důležitou roli a je jednou z jejích
dominant charakteristickou svou
monumentální kupolí s hrotnicí
sahající do výšky až 40m nad te-
rén. Nádražní budova je s ohledem
na dobu vzniku atypická tím, že
do ní cestující vstupují o podlaží ní-
že, než je umístěno kolejiště. Tímto
konceptem plzeňské hlavní nádraží
předběhlo svou dobu – dnes je ten-
to systém uspořádání při navrhová-
ní nových staničních budov ve vy-
spělých zemích běžný.
Původní noblesní Rakousko–
Uherská podoba objektu byla po-
znamenaná zejména 2. světovou
válkou, kdy v roce 1945 budo-
va dostala při intenzivním náletu
spojeneckých bombardéru několik
přímých zásahů, které si následně
vyžádaly mnoho stavebních úprav.
Jednalo se např. o stržení původní
a vybudování nové horní haly roz-
šířené na úkor původních restau-
rací a salonků či opravu a osazení
tlakovou vlnou vybočené postran-
ní kupole schodišťové věže do své
původní polohy. V době prová-
dění oprav byla rovněž změněna
výzdoba interiéru pojatá v duchu
socialistického realismu. V rám-
ci poválečné obnovy byla o jedno
podlaží zvýšena západní část vý-
pravní budovy okolo kupole a do-
šlo i na opravu střechy kupolí, kdy
jejich původní zdobnost nebyla na-
vrácena a dodnes je střešní kryti-
na tvořena tehdy osazenou falco-
vanou plechovou krytinou.
Členění budovy
Pro účely projektové dokumen-
tace, aby se výkresy vůbec vešly
na papír, byl objekt výpravní bu-
dovy rozdělen na 3 části pracovně
označené jako A, B (B1 a B2) a C.
Část A je čtyřpodlažní a nachá-
zí se na východní straně (resp. pě-
tipodlažní, s přihlédnutím k pro-
storu bývalé kotelny zasahující
až do hloubky druhého suterénu).
Část A disponuje trojicí schodišť
propojující jednotlivá podlaží. Po-
čty a rozsah jednotlivých podlaží
jsou různého rozsahu a půdorysně
se mění.
Část B je čtyřpodlažní s vel-
kolepou kupolí nad hlavní halou,
do které je zaústěn podchod pro
cestující (B2), a dvoupodlažní, ob-
sahující zavazadlový tunel a hor-
ní halu (B1). Zavazadlový tunel
umístěný na východní straně v pří-
mé návaznosti na část A byl na se-
verní straně již prodloužen v rám-
ci stavby „Uzel Plzeň, 1. stavba“,
na jižní straně byl tento zavaza-
dlový tunel prodloužen v rám-
ci stavby „Uzel Plzeň, 2. stavba“.
Na obou nárožích vyšší západní
části se nacházejí schodiště zastře-
šená menšími kupolemi.
Část C se rozprostírá pouze
na úrovni 1. PP v prostoru předná-
draží na severní a jižní straně. Jed-
ná se o prostory s fasádou plynule
navazující na kamenné opěrné zdi
přednádražního prostoru umístěné
pod plochami nástupišť.
Stávající stav
Z hlediska stávajícího obsaze-
ní a provozních návazností ce-
lé výpravní budovy je dispoziční
a funkční uspořádání řešeno pře-
vážně nesystémově a neuspořá-
daně. To je zapříčiněno nekon-
cepčními a živelnými úpravami
jednotlivých separovaných prostor,
které v potřebnou dobu byly zrovna
volně k dispozici, a tak se využily.
Stísněně a nepřívětivě působí čeká-
renský prostor umístěný v přízemí,
ve kterém navíc chybí informace
o odjezdech vlaků. Při západní stra-
ně objektu se v koutech křižují pro-
vozy komerčních jednotek a pro-
deje jízdenek a současný systém
prodeje jízdenek přes pokladní
okénko směrem do hlavní haly je
z hlediska akustických paramet-
rů nepříznivý. Rozhlasové zařízení
v hlavní hale nevyhovuje z hledis-
ka prostorové akustiky a je problém
podávanému rozhlasovému hlášení
vůbec rozumět. Další provozní va-
dou současného stavu je fakt, že ani
sám správce objektu Správa želez-
nic nemá přístup do zásobovacího
tunelu ze suterénní haly jinak, než
se svolením dopravce České drá-
hy a pouze přes prostory, které ma-
jí České dráhy v užívání.
Po provedené rekonstrukci kole-
jiště, kdy byly z bezpečnostních dů-
vodů zrušeny úrovňové přejezdy, je
v současnosti nereálné dostat se sací
cisternou do prostor před východní
budovu (budova A) kde se nachází
lapol zachycující tuky a oleje z re-
stauračního provozu, a tudíž je zde
problém s vyčerpáním lapolu, který
generuje nepříjemný zápach linou-
cí se po nástupišti. Plošinové vozí-
ky i mobilní plošiny pro invalidy
nemají vymezený prostor pro par-
kování, a jsou tak volně odstaveny
v ploše nástupiště, kde překáží pě-
šímu provozu, obdobně jsou na tom
REKONSTRUKCE VÝPRAVNÍ BUDOVY
v žst. Plzeň hl. n.
Rekonstrukce výpravní
budovy žst. Plzeň hl.
nádraží si vyžádala dva
roky intenzivních příprav
jednotlivých stupňů
projektových dokumentací.
To je nyní za námi. Nyní jsou
před námi dva a půl roku
výstavby podle vytvořené
projektové dokumentace.
Současný pohled na železniční stanici Plzeň hlavní nádraží. Foto Daniel Karfík
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...68
Powered by FlippingBook