Stavební a investorské noviny - 9 / 2020 - page 44

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
44
Na první pohled je zřejmé, že Cat
M323F je speciální stroj. Tady
se nejedná o obyčejné kolové rý-
padlo, ke kterému někdo přišrou-
boval kola z lokomotivy, toto je
stroj kompletně postavený pro pro-
voz na železnici. Základem pro-
to není jeden, ale hned dva stroje.
Podvozek, resp. jeho základ, po-
chází z rýpadla M318, nástavba po-
tom z menšího typu M316. A obo-
jí je modifikováno. A tím myslím
opravdu hodně modifikováno.
Proč byly vybrány právě ty-
to základy pro dvoucestný stroj?
Zbyly zkrátka na skladě? Vůbec
ne, vývojáři stavěli stroj, který bu-
de díky pořádné základně stabil-
ní, avšak zároveň bude kompakt-
ní. V případě železnice totiž hrají
roli i milimetry. Vlak nemá kam
uhnout, jeho dráha je pevně daná
a i minimální přesah do jízdního
profilu sousední koleje znamená,
že jsou mimo provoz rázem obě
dvě. Pokud však máte Cat M323F,
můžete být v klidu, kompaktní ná-
stavba sousední kolej neohrožuje,
vlaky nemusí zastavit a práce mo-
hou pokračovat.
Pro některé úseky trati dráž-
ní předpisy požadují přítomnost
tzv. pilota, řečí oficiálnější potom
osobu znalou trati. A právě pro
tohoto druhého ‚strojvedoucího‘
je určena druhá kabina. Vývojáři
Caterpillaru si přitom vtipně pora-
dili s jejím umístěním. Aby nepře-
kážela při údržbě stroje, je průcho-
zí, k servisním místům na nástavbě
je tak stále perfektní přístup.
Konstruktéři rýpadla Cat M323F
se rozhodli použít způsob přenosu
výkonu na železnici, označovaný
také jako typ 9A. Celý stroj se tak
zvedá nad koleje a železniční pod-
vozky bylo třeba dovybavit samo-
statnými motory. Toto řešení má
hned několik nepopiratelných vý-
hod. Kdo z vás už se kdy v centru
města snažil svižněji rozjet s autem
na tramvajových kolejích, ten to
jistě zná. Pneumatiky zkrátka ne-
jsou stavěny na přenos síly na hlad-
ký kov. Jakmile zaprší, bude se
pneumatika jen bezmocně protáčet.
Cat M323F je stroj se všemi
čtyřmi železničními koly přímo
poháněnými. Díky tomu může ta-
hat až čtyři vagóny a nemá potí-
že s rozjezdem ani za špatného po-
časí. Zdvihnutím pneumatik nad
koleje zároveň stroj nezasahuje
mimo jízdní profil vlaků. To je dů-
ležitá věc, moderní železnice ob-
sahuje celou řadu senzorů a čidel,
která sledují nejen polohu vlaků,
ale i to, zda teplota jejich podvoz-
ků či vibrace nepřesahují limity.
Tato čidla nepředstavují pro stroj
Cat M323F žádnou překážku.
Dvoucestná rýpadla všech vý-
robců se potýkají s jedním zásad-
ním problémem. Tím problémem
je stabilita. Tam kde se jiné stro-
je mohou zapřít o mohutné pod-
vozky, mnohdy doplněné o radlici
a patky, stroje na železnici pod se-
bou mají jen kolejnice, o nic další-
ho se zapřít nemohou. Konstrukté-
ři Caterpillaru proto připravili pro
Cat M323F elektronický systém,
který společně s mohutným proti-
závažím zajišťuje bezproblémovou
práci se strojem.
Elektronika neustále sledu-
je zatížení, těžiště a polohu ra-
mene i natočení nástavby a hlídá,
aby se M323F nedostal za své li-
mity. To celé se jmenuje SMART
CONTROL SYSTEM. Hranič-
ní poloha tu není pomyslnou zdí,
do které stroj se škubnutím nara-
zí, aby se nedostal do pozice, ze
které už není návratu. Vše pracu-
je plynule a komfortně, můžete bez
obav využívat stroj až do krajnosti
s vědomím, že se vždy včas a ply-
nule sám zastaví, jakmile dosáh-
ne svého limitu. Pro větší spoleh-
livost i bezpečí jsou všechna čidla
na stroji zdvojená.
Dlouhé čekání se vyplatilo. No-
vé dvoucestné rýpadlo Cat M323F
přichází na trh s propracovanou
konstrukcí, která usnadní prá-
ci a chrání před poškozením sebe
sama i železnici. Kompaktní stroj
je přímo nabitý elektronikou, díky
které je jeho ovládání maximálně
snadné a komfortní. Konkurence
právě získala nebezpečného sou-
peře.
Zeppelin CZ s. r. o.
Lipová 72, 251 70 Modletice
tel.: 266 015 111,
Caterpillar vstupuje na trh s novinkou – dvoucestným
modelem Cat M323F. Jaký je nový stroj a co všechno je tu
kvůli provozu po kolejích jinak?
Pro mnohé z nás se první příležitost prohlédnout si zbrusu
nový Cat M323F objevila na loňském veletrhu BAUMA. Už
tam mě tento pozoruhodný stroj zaujal a těšil jsem se, až
bude příležitost seznámit se s dalšími podrobnostmi. A ta
nastala nyní.
TROCHU BAGR, TROCHU LOKOMOTIVA
Dvoucestné rýpadlo Cat M323F
1...,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...68
Powered by FlippingBook