Stavební a investorské noviny - 9 / 2020 - page 42

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
42
„Vznik trhlin nejmarkantně-
ji ovlivňuje zvyšující se doprav-
ní zatížení, zejména na silnicích
nižších tříd, které na tato zatíže-
ní nejsou dimenzovány. U mno-
ha silnic dochází k rozšíření ko-
munikace, což velmi často vede
ke vzniku podélných trhlin me-
zi stávající a novou částí silnice.
Dalším negativním faktorem jsou
změny venkovních teplot, jež ta-
ké významně přispívají ke vzniku
trhlin,“ říká v úvodu našeho roz-
hovoru Robert Kawulok.
Smyslem vaší činnosti je
prodloužit životnost asfalto-
vých vozovek. Čím konkrétně
se zabýváte?
Firma RK Geofol se zabý-
vá distribucí a odbornou instala-
cí geosyntetických materiálů, ja-
ko jsou tkané/netkané geotextilie,
sklovláknité geomříže nebo kom-
pozitní materiály do asfaltových
povrchů, díky jejichž zabudování
do asfaltového souvrství je možné
prodloužit jejich životnost.
Instalujete geomříže Glas-
Grid, které brání pronikání trh-
lin. Tyto vyrábí společnost
Saint-Gobain Adfors v Litomy-
šli. Jaké existují typy geomří-
ží a podle jakých kritérií se dělí?
Obecně typy sklovláknitých
výztuží GlasGrid dělíme na geo-
mříže, kompozitní geomříže (kom-
pozity) a kompozitní geomříže
s hydroizolační funkcí. Dále se tří-
dí podle pevností v tahu.
Geomříže se využívají nejčas-
těji na hladké povrchy, resp. mezi
2 nové asfaltové vrstvy. Konkrét-
ně geomříž GlasGrid má hlavní
výhodu v jednoduché aplikaci dí-
ky samoadhezní vrstvě zajišťují-
cí dokonalé přilepení k povrchu.
Tato aplikace je mnohem rych-
lejší a jednodušší na manipula-
ci. Tento typ samoadhezní mříže
není nutno pokládat do spojova-
cího postřiku. Ten se aplikuje až
po přilepení výztuže. Pro fixa-
ci k povrchu není potřeba použít
kotvicí prvky, což s sebou přináší
další úsporu nejen času, ale i ná-
kladů.
Kompozitní geomříže jsou
kombinací výztužného prvku
s textilií a slouží k aplikaci na fré-
zované nebo starší stávající povr-
chy. Lepení k povrchu je zajištěno
spojovacím postřikem aplikova-
ným těsně před pokládkou kom-
pozitu.
Mohl byste vysvětlit, jakou
roli hraje geomříž v asfaltovém
souvrství, a jak dokáže bránit
vzniku trhlin?
Palčivým problémem všech asfaltových silnic je jejich opotřebení v čase, které s sebou přináší
vznik trhlin a výtluků. Na otázku, co konkrétně má největší vliv na vznik trhlin, jsme se zeptali pana
Roberta Kawuloka, jednatele společnosti RK Geofol s.r.o., která má letité zkušenosti s instalacemi
sklovláknitých geomříží.
PRODLUŽTE ŽIVOTNOST ASFALTOVÝCH SILNIC
pomocí samoadhezních sklovláknitých geomříží GlasGrid!
Aplikace samolepicí geomříže GlasGrid 200 kN ve státě New York, Farmington, Ontario County
Road 41 v říjnu 2009. Kontrola proběhla v dubnu 2012, zde je možné vidět porovnání vyztužené
a nevyztužené sekce. Vyztužená sekce v perfektním stavu bez viditelných trhlin, zatímco v části bez
výztuže je možné vidět prostup trhlin až na povrch vozovky už po necelých 3 letech užívání.
Rekonstrukce dálnice D52 Brno–Vídeň probíhala prozatím
ve 3 etapách v letech 2015, 2016 a 2020.
1...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,...68
Powered by FlippingBook