STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
43
Geomříže v asfaltových vrst-
vách primárně zabraňují vzniku
reflexních trhlin. Většina trhlin
vzniká vlivem deformací pod as-
faltovými vrstvami. Cílem výztu-
že je zabránit průniku této trhliny
skrz asfaltové vrstvy na povrch.
Dá se odvodit, o jak dlouhou
dobu se díky použití geomříže
GlasGrid prodlouží životnost as-
faltové vozovky a jakou budoucí
úsporu tato instalace přinese?
Výztuže GlasGrid dokáží při
správné aplikaci prodloužit život-
nost asfaltových vrstev až trojná-
sobně. To samozřejmě sníží bu-
doucí náklady na opravy. Podle
zkušeností je možné říci, že se mo-
hou snížit tyto náklady až o 50%.
Jak probíhá samotná aplika-
ce geomříží GlasGrid?
Geomříže GlasGrid mají výho-
du oproti konkurenci zejména dí-
ky samoadhezní vrstvě, díky které
se výrazně urychluje její aplikace.
Na připravený asfaltový povrch
se položí mříž samolepicí stranou
směrem k povrchu. Následně se
přejede těžkou mechanizací (např.
válcem). Tím dojde k aktivaci vrst-
vy lepidla a geomříž bude dokona-
le přilepena k povrchu.
Další variantou jsou kompo-
zity, které se aplikují na nerovné,
resp. frézované povrchy. Tento
typ výztuže se pokládá do čerstvé-
ho spojovacího postřiku a dotláčí
se pomocí přítlačných válečků ne-
bo košťat. Tím se kompozit přitla-
čí k povrchu a urychlí se i štěpení
spojovacího postřiku.
Mohl byste uvést několik kon-
krétních příkladů staveb v rámci
ČR, kde byl GlasGrid použit?
Mezi naše nejzajímavější pro-
jekty v rámci ČR se určitě řadí re-
konstrukce D52 Brno–Vídeň, kte-
rá probíhala prozatím ve 3 etapách
v letech 2015, 2016 a 2020. Dal-
ším pěkným projektem byla re-
konstrukce D48 Starý Jičín-Pala-
čov. Několik významných aplikací
jsme prováděli také na letišti Vác-
lava Havla v Praze.
Můžete porovnat na ukáz-
kovém příkladu, jak vypadá sil-
nice, kde byla použita geomříž
a kde nikoliv? Provedli jste ně-
kdy tuto zkoušku?
U nás v ČR jsem se s tako-
vým testem prozatím nesetkal,
ve všech případech aplikací šlo
o celoplošnou výztuž bez mož-
nosti porovnání. Výrobce však
GlasGrid testuje a konkrétně test
na zrychleném zátěžovém mode-
lu simulující nákladní automobi-
lovou dopravu ve francouzském
výzkumném centru IFSTTAR po-
tvrzuje pozitivní vliv sklovlákni-
té mříže na odolnost asfaltových
vrstev vůči vzniku trhlin. Na ne-
vyztužených sekcích se objevila
první trhlina po 800 tisících cyk-
lech, na konci testu bylo 70% ne-
vyztuženého povrchu pokryto trh-
linami, zatímco vyztužená část
odolala bez trhlin až do konce
testu, což představuje 1,2 milio-
nů cyklů. V ČR však máme krás-
né reference ukazující po několi-
ka letech odolnost vůči trhlinám.
Jendou z nich je například pou-
žití samolepicí geomříže v Par-
dubicích, kde jsme po pěti letech
užívání opravené silnice nezazna-
menali žádné viditelné trhliny ne-
bo výtluky.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jiří Zahradnický
výrobce:
SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s. r. o.
Sokolovská 106, 570 01 Litomyšl
tel.: +420 602 466 075
Výsledky testu na zrychleném zátěžovém modelu
– vlevo bez použití geomříží GlasGrid a vpravo s použitím GlasGrid.
Rekonstrukce ulice Teplého v Pardubicích v roce 2013 (vlevo) a její stále bezvadný stav i v roce 2018 (vpravo).
RK GEOFOL s. r. o.
Školní 389, 739 91 Jablunkov
tel.: +420 733 697 756