Stavební a investorské noviny - 12 / 2015 - page 7

7
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
ze 4 rekonstrukci pětikilometrového
silničního průtahu S8 Varšavou včet-
ně mostu generála Stefana Grota-Ro-
weckiego za téměř pět miliard korun
a před několika týdny jsme zvítězili
v tendru na výstavbu rychlostní silnice
S7 za devět miliard korun u Gdaňska.
Hlavní trasa o délce 20,5km je převáž-
ně vedena přes neúnosné podloží tvo-
řené deltou Visly. Součástí projektu je
kilometrový most přes Vislu v hodno-
tě přibližně 1,1 mld. Kč a 11 různých
technologií zlepšování podloží v hod-
notě zhruba 4 mld. Kč.
V jakých dalších zemích nyní pů-
sobíte a na jakých akcích?
Vedle Slovenska, kde stavíme dva
tunely Žilina (na dálnici D1) a Poľa-
na (na D3) a budujeme řadu menších
či větších dopravních či průmyslových
projektů, je to již ve zmiňovaném Pol-
sku. Nedávno jsme též dokončili dva
logistické terminály Ščitomiriči a Koz-
loviči v Bělorusku.
Práci našich tunelářů znají také
ve finských Helsinkách, kde jsme pra-
covali na podzemní dráze do Espoo, je-
jíž trasa vedla částečně i pod mořem.
Po několika letech po prvním projektu
jsme získali další zakázku na Islandu,
kde jsme před pár dny prorazili posled-
ní metr nejdelšího tamního silničního
tunelu Nordfjardargöng o délce 7,5km.
A dva tunely – Veitastrond-Hafslo
a Joberg – razíme v Norsku. Prv-
ní z nich stavíme ve sdružení s místní
společností Havnen Anlegg, ražby pro-
bíhají metodou Drill&Blast a norská
firma vytěžený materiál využije k za-
sypání části břehu jezera, po níž no-
vě povede část silnice. Druhé podzem-
ní dílo měří 2km a mělo by být hotové
do dubna 2016.
Vraťme se nyní na chviličku do-
mů. Důležitou akcí, kterou nyní rea-
lizujete, je ražba železničních tune-
lu Ejpovice. Jak daleko jsou práce
zde a jak se zde osvědčuje meto-
da TBM?
Na tomto projektu jsme nasadili ra-
zicí štít TBM S-799 (Viktorie), který
má průměr řezné hlavy téměř 10 met-
rů. I přes problémy s nestabilním nad-
ložím pokračují ražby tak, abychom
počátkem příštího roku dokončili prv-
ní tunelovou troubu a plynule zahájili
ražby druhé. Každá z tunelových trub
měří přes 4000 metrů. Vedle nízkého
nadloží a neustálých přítoků podzemní
vody nás na počátku zdrželi také arche-
ologové, kteří při prvních skrývkách
u budoucího portálu nalezli v hloub-
ce 4,5 metru fragmenty z mladší doby
bronzové a starší doby železné. Postup
výstavby vzhledem k těmto okolnos-
tem průběžně koordinujeme s investo-
rem, jímž je Správa železniční doprav-
ní cesty.
Jaké další domácí akce nyní po-
važujete za pro vás stěžejní?
Asi největší a nejnáročnější akcí je
dlouho odkládaná rekonstrukce histo-
rické budovy Národního muzea v Pra-
ze, kde jsme lídrem sdružení MPI. Vě-
říme, že se zrychlí příprava trasy metra
D do Písnice, Radlické radiály nebo
pokračování Blanky II – městského
okruhu. Krátce řečeno, účastníme se
všech tendrů, kde víme, že splníme za-
dané podmínky. Neustále však naráží-
me na obdobné problémy – nepřiprave-
nost projektů, nevykoupené pozemky
apod.
Jaké hospodářské výsledky oče-
kává Vaše společnost v letošním
roce?
Za Metrostav (bez ostatních čle-
nů Skupiny) očekáváme tržby kolem
18,7 mld. korun, ale na odhad roční-
ho hospodářského výsledku je ještě br-
zy. I když podle průběžného hodnocení
bychom měli naše plány splnit.
Jaký je váš odhad vývoje sta-
vebního trhu pro nejbližší období
a co na něj bude mít největší vliv?
Stavbaři dělají vše pro to, aby byl
uveden do praxe smysluplný zákon
o zadávání veřejných zakázek. Měl
by vstoupit v platnost v dubnu příští-
ho roku, ale některé jeho teze nazna-
čují, že by nám mohl paradoxně ješ-
tě zhoršit podmínky. Původní návrh,
který připravilo MMR, představoval
moderní pojetí v souladu s evropský-
mi trendy. Bohužel další průběh legis-
lativního procesu znamenal zásahy,
které ho vracejí zpět k dnešnímu sta-
vu, který je nevyhovující. Vláda např.
schválila 30% limit pro nepodstatné
změny smlouvy z původně navržené-
ho 50% limitu. Ve většině zemí Evro-
py bude přitom platit 50% limit. Česká
republika si tímto zpřísněním vytvá-
ří překážky čerpání evropských fondů
a stává se méně atraktivní pro zahra-
niční investory.
Diskuse kolem víceprací, krimina-
lizace změn apod. spolu se stavebním
zákonem ukazují, že se celý staveb-
ní proces může stát bitvou právníků.
Do vývoje oboru se samozřejmě pro-
mítnou i dotace z Evropské unie, kde
čerpání ohrožuje nepřipravenost inves-
tičních akcí, kterou pak střídá někdy
i neefektivní utrácení finančních pro-
středků.
Děkujeme za rozhovor
Ivo Románek
Ing. Milan Veselský
Absolvent Stavební fakulty
ČVUT, po studiu nastoupil
do firmy Metrostav (říjen
1984), kde prošel řadou funkcí.
Začínal jako mistr, dále pracoval
jako stavbyvedoucí, výrobní
náměstek ředitele divize
a ředitel divize.
Od 1. 1. 2012 vykonává funkci
obchodního ředitele společnosti
Metrostav a. s.
Má autorizaci ČKAIT v oboru
pozemní stavby.
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...64
Powered by FlippingBook