Stavební a investorské noviny - 4 / 2020 - page 50

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
50
V minulých letech se podařilo ze-
jména na Slovensku v rámci pro-
jektovaných celků elektrizace
a rekonstrukce železničních tratí
nastavit systém ochranných opat-
ření před účinky bludných proudů
od předprojektové přípravy s vel-
kým důrazem na projektovou fázi
až po účast při realizaci. Od roku
2016 se naše společnost intenziv-
ně zabývá i problematikou do-
datečných ochranných opatření,
jejichž cílem je eliminace nega-
tivních vlivů bludných proudů
po elektrizaci s dopadem přede-
vším na liniová zařízení v šir-
ším okolí elektrizované trati. Ta-
kovým významným příkladem
je řešení odstraňování negativ-
ních vlivů účinků bludných prou-
dů po elektrizaci železničních tra-
tí Šumperk – Kouty a Šumperk
– Zábřeh. Jedná se o dlouhodo-
bá měření s identifikací nedostat-
ků ve zpětné trakční cestě, ať již
v obvodu koleje, či nedostatků
na mostních objektech, vlečkách
a ukolejnění a návrhem na odstra-
nění zjištěných nedostatků. Ře-
šení pak probíhá ve spolupráci
s projektanty elektrizace, provo-
zovateli tratí a samozřejmě dotče-
nými provozovateli inženýrských
sítí, zejména plynovodních a vo-
dovodních potrubí, ale i výrob-
ních závodů využívajících kolejí
železnice.
Na úrovni projektové přípra-
vy jsme zpracovávali ve spoluprá-
ci s projektovými organizacemi
zajišťujícími dokumentaci staveb
(PRODEX, REMING, SUDOP
Brno a dalšími) samostatné čás-
ti projektové dokumentace pro ce-
lé úseky tratí (Košice – Moldava,
Humenné – Bánovce, Ozubnica
Poprad – Štrbské Pleso, Uzel Žili-
na a další), zabývající se návrhem
ochranných opatření před účinky
bludných proudů. Tato dokumen-
tace tvoří samostatné objekty dotý-
kající se všech stavebních objektů
a provozních souborů stavby. Jsou
tak poměrně náročně, obvykle při
dokončovacích pracích projektu,
formulovány požadavky na pro-
vedení zpětné trakční cesty včetně
kontroly pozic rozmístění měníren
a napájecích stanic, dále na pro-
vedení systémů napájení zařízení
dráhy na úrovni distribuční sousta-
vy energetiky, volby systému na-
pájení a uzemnění ve stanicích, vo-
zovnách a v otevřené trati.
Řešení vychází z platných Ev-
ropských norem, které zdaleka ne
vždy korespondují s dlouhodobě
zavedenými standardy v ČR a SR.
Tyto rozpory vystupují zřetelně při
návrzích vozoven a dep, a to nejen
železničních, ale zejména vozoven
dopravních podniků většiny měst,
kde kolejovou dopravu používají.
V souladu s ČSN EN 50122-2,
ed. 2 se snažíme k projektům při-
stupovat koncepčně a v první fázi
připravujeme korozní studii, která
se mimo jiné na základě výchozí-
ho zadání řešení elektrizované tra-
sy zabývá výpočtovým modelem
obvykle s variantním řešením, je-
hož cílem je prokazování předpo-
kládaných úniků bludných prou-
dů a hodnocení splnění požadavků
stanovených normou. Výstupem
korozní studie může být například
požadavek na pozice nebo počet
měníren navrhovaných v daném
úseku. Další výstupy korozní stu-
die jsou pak již koordinovány s ná-
vrhy ochranných opatření pro jed-
notlivá zařízení na dráze i mimo
dráhu. Koncepční řešení obsahu-
je část opatření týkající se zpětné
trakční cesty z hlediska požadavků
na snížení unikajících proudů z ko-
leje (elektrické izolační uložení
kolejí v trati, ve stanicích ve vzta-
hu k vlečkovým kolejím a zejména
při řešení pevné jízdní dráhy), dá-
le návrhu ochranných opatření pro
mostní a tunelové objekty a koneč-
ně požadavky pro řešení elektric-
kých instalací v kolejišti, blízkých
staveb u trati a instalací staveb
dráhy a v blízkosti dráhy. Speci-
ální pozornost je vždy věnována
(a zejména u staveb metra) řešení
problematiky cizích staveb umís-
ťovaných v těsné blízkosti dráhy,
případně v ochranném pásmu met-
ra. V takových případech se stano-
vují podmínky nejen na ochranná
opatření pro stavební část stavby,
ale především se stanovují poža-
davky a návrhy na volby uzemňo-
vacích soustav a jejich vzdálenosti
vůči trakčním soustavám. Řeše-
ní nejsou vždy jednoduchá a čas-
to naráží na odpor provozovate-
lů na obou stranách „barikády“
(provozovatel dráhy i provozova-
tel stavby v blízkosti dráhy) s ar-
gumentem na zavedené zvyklosti
v minulých desetiletích.
V rámci řešení zemnících sou-
stav při návrhu pozemních i do-
pravních staveb přednostně využí-
váme zavedených principů ochrany
výztuže pasivací v alkalickém pro-
střední – betonu. Principy prova-
řování výztuže, které tvoří součást
konstrukčních ochranných (dle TP
124 MD ČR) opatření na zákla-
dě „historických“ výsledků pra-
cí VUIS Brno, VUIS Bratislava
a EGÚ Brno ze šedesátých let mi-
nulého století, ale také například dle
návrhu směrnice NACE TG 356,
jsou využívány v souladu se zave-
denými normami (ČSN 33 2000-5-54
a dalšími) při návrhu základových
zemničů. Principy řešení jsou po-
psány v rezortních předpisech TP
124 MD ČR, SR 5/7(S) SŽDC, TS
15 ŽSR a TP 081 MD SR. Apli-
kace svařované výztuže pro účely
základových zemničů popisují od-
borné publikace
1
včetně metodi-
ky výpočtů. Jak ukazuje dlouhole-
tá praxe s navrhováním podobných
JEKU s. r. o. – komplexní řešení ochrany staveb před účinky
BLUDNÝCH PROUDŮ DOPRAVNÍCH STAVEB
Společnost JEKU s. r. o. se dlouhodobě zabývá problematikou ochrany železobetonových konstrukcí před účinky bludných proudů.
Zatímco v minulých více než třiceti letech činnosti bylo úsilí směřováno především k pasivní ochraně železobetonových konstrukcí –
dopravních (zejména mostních a tunelových) staveb silničních i železničních, dále pozemních staveb i ostatních betonových konstrukcí,
v posledních cca deseti letech je pozornost zaměřena více ke zdrojům bludných proudů – návrhům ochranných opatření pro trakční
soustavy, jejichž smyslem je systematické řešení s cílem snižování úniku bludných proudů ze zařízení dráhy do okolí.
Obr. 1 – Mobilní rázový generátor 125kV/85kA
při měřeních na železobetonových konstrukcích v tunelu Ejpovice.
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...64
Powered by FlippingBook