STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          50
        
        
          V minulých letech se podařilo ze-
        
        
          jména na Slovensku v rámci pro-
        
        
          jektovaných celků elektrizace
        
        
          a rekonstrukce železničních tratí
        
        
          nastavit systém ochranných opat-
        
        
          ření před účinky bludných proudů
        
        
          od předprojektové přípravy s vel-
        
        
          kým důrazem na projektovou fázi
        
        
          až po účast při realizaci. Od roku
        
        
          2016 se naše společnost intenziv-
        
        
          ně zabývá i problematikou do-
        
        
          datečných ochranných opatření,
        
        
          jejichž cílem je eliminace nega-
        
        
          tivních vlivů bludných proudů
        
        
          po elektrizaci s dopadem přede-
        
        
          vším na liniová zařízení v šir-
        
        
          ším okolí elektrizované trati. Ta-
        
        
          kovým významným příkladem
        
        
          je řešení odstraňování negativ-
        
        
          ních vlivů účinků bludných prou-
        
        
          dů po elektrizaci železničních tra-
        
        
          tí Šumperk – Kouty a Šumperk
        
        
          – Zábřeh. Jedná se o dlouhodo-
        
        
          bá měření s identifikací nedostat-
        
        
          ků ve zpětné trakční cestě, ať již
        
        
          v obvodu koleje, či nedostatků
        
        
          na mostních objektech, vlečkách
        
        
          a ukolejnění a návrhem na odstra-
        
        
          nění zjištěných nedostatků. Ře-
        
        
          šení pak probíhá ve spolupráci
        
        
          s projektanty elektrizace, provo-
        
        
          zovateli tratí a samozřejmě dotče-
        
        
          nými provozovateli inženýrských
        
        
          sítí, zejména plynovodních a vo-
        
        
          dovodních potrubí, ale i výrob-
        
        
          ních závodů využívajících kolejí
        
        
          železnice.
        
        
          Na úrovni projektové přípra-
        
        
          vy jsme zpracovávali ve spoluprá-
        
        
          ci s projektovými organizacemi
        
        
          zajišťujícími dokumentaci staveb
        
        
          (PRODEX, REMING, SUDOP
        
        
          Brno a dalšími) samostatné čás-
        
        
          ti projektové dokumentace pro ce-
        
        
          lé úseky tratí (Košice – Moldava,
        
        
          Humenné – Bánovce, Ozubnica
        
        
          Poprad – Štrbské Pleso, Uzel Žili-
        
        
          na a další), zabývající se návrhem
        
        
          ochranných opatření před účinky
        
        
          bludných proudů. Tato dokumen-
        
        
          tace tvoří samostatné objekty dotý-
        
        
          kající se všech stavebních objektů
        
        
          a provozních souborů stavby. Jsou
        
        
          tak poměrně náročně, obvykle při
        
        
          dokončovacích pracích projektu,
        
        
          formulovány požadavky na pro-
        
        
          vedení zpětné trakční cesty včetně
        
        
          kontroly pozic rozmístění měníren
        
        
          a napájecích stanic, dále na pro-
        
        
          vedení systémů napájení zařízení
        
        
          dráhy na úrovni distribuční sousta-
        
        
          vy energetiky, volby systému na-
        
        
          pájení a uzemnění ve stanicích, vo-
        
        
          zovnách a v otevřené trati.
        
        
          Řešení vychází z platných Ev-
        
        
          ropských norem, které zdaleka ne
        
        
          vždy korespondují s dlouhodobě
        
        
          zavedenými standardy v ČR a SR.
        
        
          Tyto rozpory vystupují zřetelně při
        
        
          návrzích vozoven a dep, a to nejen
        
        
          železničních, ale zejména vozoven
        
        
          dopravních podniků většiny měst,
        
        
          kde kolejovou dopravu používají.
        
        
          V souladu s ČSN EN 50122-2,
        
        
          ed. 2 se snažíme k projektům při-
        
        
          stupovat koncepčně a v první fázi
        
        
          připravujeme korozní studii, která
        
        
          se mimo jiné na základě výchozí-
        
        
          ho zadání řešení elektrizované tra-
        
        
          sy zabývá výpočtovým modelem
        
        
          obvykle s variantním řešením, je-
        
        
          hož cílem je prokazování předpo-
        
        
          kládaných úniků bludných prou-
        
        
          dů a hodnocení splnění požadavků
        
        
          stanovených normou. Výstupem
        
        
          korozní studie může být například
        
        
          požadavek na pozice nebo počet
        
        
          měníren navrhovaných v daném
        
        
          úseku. Další výstupy korozní stu-
        
        
          die jsou pak již koordinovány s ná-
        
        
          vrhy ochranných opatření pro jed-
        
        
          notlivá zařízení na dráze i mimo
        
        
          dráhu. Koncepční řešení obsahu-
        
        
          je část opatření týkající se zpětné
        
        
          trakční cesty z hlediska požadavků
        
        
          na snížení unikajících proudů z ko-
        
        
          leje (elektrické izolační uložení
        
        
          kolejí v trati, ve stanicích ve vzta-
        
        
          hu k vlečkovým kolejím a zejména
        
        
          při řešení pevné jízdní dráhy), dá-
        
        
          le návrhu ochranných opatření pro
        
        
          mostní a tunelové objekty a koneč-
        
        
          ně požadavky pro řešení elektric-
        
        
          kých instalací v kolejišti, blízkých
        
        
          staveb u trati a instalací staveb
        
        
          dráhy a v blízkosti dráhy. Speci-
        
        
          ální pozornost je vždy věnována
        
        
          (a zejména u staveb metra) řešení
        
        
          problematiky cizích staveb umís-
        
        
          ťovaných v těsné blízkosti dráhy,
        
        
          případně v ochranném pásmu met-
        
        
          ra. V takových případech se stano-
        
        
          vují podmínky nejen na ochranná
        
        
          opatření pro stavební část stavby,
        
        
          ale především se stanovují poža-
        
        
          davky a návrhy na volby uzemňo-
        
        
          vacích soustav a jejich vzdálenosti
        
        
          vůči trakčním soustavám. Řeše-
        
        
          ní nejsou vždy jednoduchá a čas-
        
        
          to naráží na odpor provozovate-
        
        
          lů na obou stranách „barikády“
        
        
          (provozovatel dráhy i provozova-
        
        
          tel stavby v blízkosti dráhy) s ar-
        
        
          gumentem na zavedené zvyklosti
        
        
          v minulých desetiletích.
        
        
          V rámci řešení zemnících sou-
        
        
          stav při návrhu pozemních i do-
        
        
          pravních staveb přednostně využí-
        
        
          váme zavedených principů ochrany
        
        
          výztuže pasivací v alkalickém pro-
        
        
          střední – betonu. Principy prova-
        
        
          řování výztuže, které tvoří součást
        
        
          konstrukčních ochranných (dle TP
        
        
          124 MD ČR) opatření na zákla-
        
        
          dě „historických“ výsledků pra-
        
        
          cí  VUIS Brno, VUIS Bratislava
        
        
          a EGÚ Brno ze šedesátých let mi-
        
        
          nulého století, ale také například dle
        
        
          návrhu směrnice NACE TG 356,
        
        
          jsou využívány v souladu se zave-
        
        
          denými normami (ČSN 33 2000-5-54
        
        
          a dalšími) při návrhu základových
        
        
          zemničů. Principy řešení jsou po-
        
        
          psány v rezortních předpisech TP
        
        
          124 MD ČR, SR 5/7(S) SŽDC, TS
        
        
          15 ŽSR a TP 081 MD SR. Apli-
        
        
          kace svařované výztuže pro účely
        
        
          základových zemničů popisují od-
        
        
          borné publikace
        
        
          1
        
        
          včetně metodi-
        
        
          ky výpočtů. Jak ukazuje dlouhole-
        
        
          tá praxe s navrhováním podobných
        
        
          JEKU s. r. o. – komplexní řešení ochrany staveb před účinky
        
        
          
            BLUDNÝCH PROUDŮ DOPRAVNÍCH STAVEB
          
        
        
          Společnost JEKU s. r. o. se dlouhodobě zabývá problematikou ochrany železobetonových konstrukcí před účinky bludných proudů.
        
        
          Zatímco v minulých více než třiceti letech činnosti bylo úsilí směřováno především k pasivní ochraně železobetonových konstrukcí –
        
        
          dopravních (zejména mostních a tunelových) staveb silničních i železničních, dále pozemních staveb i ostatních betonových konstrukcí,
        
        
          v posledních cca deseti letech je pozornost zaměřena více ke zdrojům bludných proudů – návrhům ochranných opatření pro trakční
        
        
          soustavy, jejichž smyslem je systematické řešení s cílem snižování úniku bludných proudů ze zařízení dráhy do okolí.
        
        
          
            Obr. 1 – Mobilní rázový generátor 125kV/85kA
          
        
        
          
            při měřeních na železobetonových konstrukcích v tunelu Ejpovice.