STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          46
        
        
          CACE úzce spolupracuje se Sva-
        
        
          zem podnikatelů ve stavebnictví
        
        
          (SPS), se Sdružením pro výstavbu
        
        
          silnic (SVS) a s Českou komorou
        
        
          autorizovaných inženýrů a techni-
        
        
          ků (ČKAIT), se kterými projedná-
        
        
          vá a koordinuje důležitá stanoviska
        
        
          k problematice stavebnictví, legis-
        
        
          lativy a zavádění nových techno-
        
        
          logií. CACE zastupuje zejména
        
        
          zaměstnavatele konzultačních in-
        
        
          ženýrů, podporuje jejich podnika-
        
        
          telské aktivity s ohledem na jejich
        
        
          odpovědnosti a příslušná podnika-
        
        
          telská rizika.
        
        
          Zavedení nouzového stavu vli-
        
        
          vem COVID-19 výrazně ovlivni-
        
        
          lo a nadále bude ovlivňovat eko-
        
        
          nomickou situaci všech subjektů
        
        
          ve stavebnictví, mezi které členo-
        
        
          vé CACE neodmyslitelně patří.
        
        
          Vládou ČR nařízená opatření ma-
        
        
          jí pro projekční a konzultační fir-
        
        
          my následující důsledky:
        
        
          
        
        
          převod značné kapacity firem
        
        
          do režimu
        
        
          
            home office
          
        
        
          , a s tím
        
        
          spojené mimořádné finanční
        
        
          výdaje s technickým a techno-
        
        
          logickým zabezpečením práce
        
        
          „na dálku“,
        
        
          
        
        
          vznik časových skluzů a pro-
        
        
          dlení z důvodů zejména ne-
        
        
          připravenosti veřejné sféry
        
        
          na „bezkontaktní“ projednává-
        
        
          ní, odsouhlasování, předávání,
        
        
          sdílení a odevzdávání projekto-
        
        
          vé dokumentace staveb,
        
        
          
        
        
          nezaviněná možnost uplatňová-
        
        
          ní smluvních sankcí a pokut ze
        
        
          strany objednatelů na základě
        
        
          nedodržování smluvních termí-
        
        
          nů ze shora uvedených důvodů,
        
        
          
        
        
          dopady do cash flow – oslabo-
        
        
          vání firemních příjmů a zvyšo-
        
        
          vání úrovně výdajů především
        
        
          na straně přímých nákladů,
        
        
          
        
        
          očekávané propady a oslabení
        
        
          trhu se stavebními zakázkami
        
        
          ze strany soukromých investo-
        
        
          rů, municipalit anebo krajů.
        
        
          Pro letošní rok CACE odhaduje
        
        
          
            dopad vládních opatření do sní-
          
        
        
          
            žení výkonů a tržeb konzultač-
          
        
        
          
            ních firem o 20-30%
          
        
        
          . Stále ví-
        
        
          ce projektů nelze projednat, chybí
        
        
          vyjádření dotčených osob a úřa-
        
        
          dů, začínají se odsouvat zásadní
        
        
          rozhodnutí a termíny předání pro-
        
        
          jektů (dle aktuální analýzy CEEC
        
        
          Research až 73 % projektů). Ně-
        
        
          které stavební firmy omezily nebo
        
        
          pozastavily realizaci staveb, s tím
        
        
          souvisí i zvolnění nebo přerušení
        
        
          dozorování staveb.
        
        
          CACE je si vědoma, že za si-
        
        
          tuace, kdy smluvní vztahy mezi
        
        
          objednateli konzultačních služeb
        
        
          (státními investorskými organiza-
        
        
          cemi) a poskytovateli služeb (kon-
        
        
          zultačními firmami) nevykazují
        
        
          prvky standardizace (např. podle
        
        
          smluvních vzorů  FIDIC, jak je to-
        
        
          mu dnes už u smluv mezi státní-
        
        
          mi investory a stavebními firma-
        
        
          mi), lze plošnými, systémovými
        
        
          opatřeními řešit krizovou situaci
        
        
          jen částečně.
        
        
          
            Těžiště opatření pro
          
        
        
          
            kompenzaci vlivů pandemie pak
          
        
        
          
            bude ležet na dvoustranných
          
        
        
          
            jednáních o úpravách konkrét-
          
        
        
          
            ních vzájemných smluv.
          
        
        
          Domníváme, že za daného sta-
        
        
          vu je možné plošně uložit státním
        
        
          investorům zavedení krátkodo-
        
        
          bých i dlouhodobých opatření, kte-
        
        
          rá v kombinaci s bilaterální úpra-
        
        
          vou smluv umožní kompenzovat
        
        
          ekonomické ztráty, a zabrání tak
        
        
          úpadku kvalitních lokálních pod-
        
        
          niků spojeným s propouštěním
        
        
          zaměstnanců a odchodem kvali-
        
        
          fikovaných pracovníků z odvět-
        
        
          ví. Protikrizová opatření vlády ČR
        
        
          směřují správně do posílení inves-
        
        
          tic. Tento krok se však nedá re-
        
        
          alizovat bez dostatečně silného
        
        
          zázemí přípravy investičních ak-
        
        
          cí. Považujeme tedy požadavky
        
        
          na kompenzaci projektantů a kon-
        
        
          zultantů za systémově relevantní.
        
        
          Doporučujeme vládě ČR a sa-
        
        
          mosprávám uložit bezodkladně
        
        
          veřejným investorům následují-
        
        
          cích
        
        
          
            pět opatření
          
        
        
          :
        
        
          
            Restart zablokovaných
          
        
        
          
            projektů a staveb
          
        
        
          Zadat vypracování revize připra-
        
        
          venosti
        
        
          
            zablokovaných projektů
          
        
        
          klíčových staveb, přesně defino-
        
        
          vat důvody jejich blokace, navrh-
        
        
          nout mimořádné prostředky a po-
        
        
          stupy odpovídající stavu nouze
        
        
          české ekonomiky, které povedou
        
        
          k jejich odblokování – tj. k odstra-
        
        
          nění blokačních překážek právní-
        
        
          mi prostředky nouzového stavu,
        
        
          a tím posílit portfolio investic bez-
        
        
          prostředně směřujících do realiza-
        
        
          ce k podpoře ekonomiky v nejbliž-
        
        
          ším období.
        
        
          
            Revize smluv
          
        
        
          
            u běžících zakázek
          
        
        
          Zadat vypracování časového plá-
        
        
          nu revize
        
        
          
            běžících projektů
          
        
        
          sta-
        
        
          veb na všech stupních přípravy.
        
        
          V rámci revize projednat s je-
        
        
          jich zhotoviteli možnost a rele-
        
        
          vanci uplatnění níže uvedených
        
        
          opatření s cílem zamezit před-
        
        
          pokládanému zpomalení procesu
        
        
          přípravy. Případné smluvní pe-
        
        
          nalizaci předejít revizí realizova-
        
        
          telnosti projektů v podmínkách
        
        
          stavu nouze. Požadovat po zho-
        
        
          tovitelích prokazatelné oznámení
        
        
          a zdůvodnění nutného odsunu ter-
        
        
          mínů způsobených aktuální pan-
        
        
          demií.
        
        
          
            Úprava platebních podmínek
          
        
        
          
            a splatnosti faktur
          
        
        
          U nových i běžících smluv umož-
        
        
          nit částečnou fakturaci za pro-
        
        
          vedené práce i tam, kde to není
        
        
          umožněno ve stávajících smlou-
        
        
          vách. Doporučujeme smluvně za-
        
        
          kotvit dílčí fakturaci na základě
        
        
          skutečně provedených prací podle
        
        
          oboustranně dohodnutých mil-
        
        
          níků zakázky. V případech, kde
        
        
          je to vhodné, umožnit fakturaci
        
        
          na základě zajištěných podkladů,
        
        
          průzkumů a samostatně odevzda-
        
        
          telných příloh projektové doku-
        
        
          mentace, i přes to, že doposud ne-
        
        
          byly definovány jako samostatně
        
        
          fakturovatelná část předmětu dí-
        
        
          la. Jen v nezbytně nutných a odů-
        
        
          vodnitelných případech striktně
        
        
          dodržovat zákonem stanovenou
        
        
          splatnost všech faktur v délce
        
        
          30 dní. V případě ŘSD ČR stan-
        
        
          dardně dodržovat pokyn GŘ
        
        
          č.j. 7821/13100/2020 z 8. 4. 2020
        
        
          o okamžité úhradě zkontrolova-
        
        
          ných faktur.
        
        
          
            Povinná součinnost
          
        
        
          
            objednatele a dotčených
          
        
        
          
            orgánů státní správy (DOSS)
          
        
        
          Do stávajících smluv zavést po-
        
        
          vinnost objednatele poskytovat
        
        
          součinnost – tj. vyjádřit se k pro-
        
        
          blému zhotovitele, předat připo-
        
        
          mínky ke konceptu anebo čisto-
        
        
          pisu PD v smluvně dohodnutém
        
        
          termínu. Tím se zajistí elementár-
        
        
          ní možnost finančního plánování
        
        
          na straně zhotovitelů a eliminu-
        
        
          je další zdržení projektů na všech
        
        
          úrovních. Zavést do praxe pod-
        
        
          mínku, že pokud se dotčený or-
        
        
          gán státní správy (DOSS) nevy-
        
        
          jádří k projektu DÚR nebo DSP
        
        
          do 40 dnů, považuje se to za sou-
        
        
          hlasné stanovisko.
        
        
          
            Bonifikace práce technického
          
        
        
          
            dozoru investora
          
        
        
          Bonifikovat práci TDI ve ztíže-
        
        
          ných podmínkách během nouzové-
        
        
          ho stavu ve stejné výši jako u sta-
        
        
          vebních firem.
        
        
          Česká asociace konzultačních inženýrů (CACE) zastupuje 53 členských organizací, zejména projektové a konzultační firmy
        
        
          působící ve stavebnictví, které zaměstnávají více než 3300 vysoce kvalifikovaných pracovníků. Celkové vlastní výkony této
        
        
          skupiny firem se pohybují ve výši cca 6,7 mld. Kč a jejich aktivity zásadně ovlivňují stavební zakázky a jejich efektivitu v celkové
        
        
          hodnotě cca 160 mld. Kč ročně, z toho většinu tvoří veřejné zakázky v oblasti dopravní, energetické, technické a regionální
        
        
          infrastruktury (včetně školství, zdravotnictví, sportu).
        
        
          
            STANOVISKO CACE A NÁVRH OPATŘENÍ
          
        
        
          pro kompenzaci vlivu pandemie COVID-19 na projektové a konzultační firmy