STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
47
Dále uvádíme
pět vybraných
,
dlouhodobých opatření
, která
požadujeme zavést postupně, ale
ve zrychleném režimu:
Standardizace smluv
Co nejdříve dokončit standardizaci
obchodních smluv podle meziná-
rodního standardu FIDIC (White
Book) pro české právní prostředí,
a to zejména s povinným uplatně-
ním na veřejné zakázky určitého
typu a velikosti. K tomu je nutné
dojít ke shodě na znění zvláštních
obchodních podmínek včetně pří-
loh používaných pro jednotlivé ty-
py zakázek.
Urychlení digitalizace
Organizačně a systémově urych-
lit důslednou digitalizaci procesů
ve stavebnictví, zejména předávání
dokumentace, vyjadřování, schva-
lování a archivování. Tyto činnosti
jsou podmínkou pro plánované za-
vádění technologie BIM v procesu
digitalizace stavebnictví.
Výběr zhotovitele na kvalitu
Zdokonalit kritéria ekonomické
výhodnosti pro výběr projektan-
ta/konzultanta veřejných zakázek
zvýšeným podílem kvalitativních
parametrů na úkor nabídkové ceny
s přihlédnutím k významu celoži-
votních nákladů staveb.
V EU tvoří objem veřejných za-
kázek 19% HDP a výběr zhoto-
vitele s ohledem na kvalitu je pri-
oritní. Naše dosavadní obvyklá
praxe výběru projektanta/konzul-
tanta v rámci hodnocení ekonomic-
ké výhodnosti, kde cena převyšuje
svým podílem/vahou kvalitativní
kritéria, je sice jednoduchá, ale vel-
mi negativně ovlivňuje kvalitu sta-
veb. Požadované kvalitě projektů
musí odpovídat i cena za její vypra-
cování. Její předpokládanou výši
primárně určuje zadavatel. Pro ve-
řejné zakázky požadujeme zavést
jednotný a pro státní investory zá-
vazný systém Cenový normativ pro
objektivní stanovení předpoklá-
dané hodnoty/ceny projektových
a konzultačních služeb a prací.
Investovat do přípravy staveb
a tím využít uvolněnou
kapacitu projektantů
V následujícím období výraz-
ně podpořit investice nejenom
do vlastní realizace infrastruktu-
ry, ale také do projektové a inže-
nýrské přípravy. Česká republika
nevyužila optimálně (ve srovnání
s okolními státy) prostředky z EU
právě na tyto rozvojové investice.
CACE spatřuje těžiště budoucích
projektů především ve zpracová-
ní koncepcí, plánů a studií budou-
cích investic i mimo prioritní ta-
hy dálnic a VRT, v hledání nových
spojení, tras a dopravních vazeb
pro budoucí rozvoj infrastruktury
všech typů dopravy. Velké rezer-
vy vidí i v dopracování a upřesně-
ní obchvatů měst a vesnic, jejichž
potřeba realizace není sice oka-
mžitá, ale stane se prioritou v hori-
zontu 15-20 let, což není vzhledem
ke stávajícím lhůtám přípravy sta-
veb žádná daleká budoucnost.
Krizí uvolněná kapacita pro-
jektových organizací by mohla
být smysluplně využita i pro prá-
ce na prioritních tazích všude tam,
kde další postup blokují neziskové
organizace a aktivisté požadavky
na odchylné, než státem prosazo-
vané řešení – a to i za cenu získání
negativních průkazů vzhledem k ji-
mi prosazovaným požadavkům.
Podpora technických škol
Podpořit technické školy na všech
úrovních. Již dnes znamená nedo-
statečný počet absolventů technic-
kých škol výrazné oslabení oboru,
kdy noví absolventi fakult nesta-
čí doplňovat pozice po starších,
do důchodu odcházejících kole-
zích. Máme příliš složitou legisla-
tivu a komplikované procesy pří-
pravy staveb. Naše specializace je
odborně náročná, finančně pod-
hodnocená, pro mladou generaci
neatraktivní.
Pokud relativně málo počet-
né odvětví konzultantů specializo-
vaných na veřejnou i soukromou
infrastrukturu zasáhne podobná
ekonomická krize jako v létech
2009-2016, bude to znamenat další
velké oslabení těchto firem, další
odchody mnoha kvalifikovaných
pracovníků a v konečném důsled-
ku nedostatečnou domácí kvali-
tu i kapacitu projektových firem,
která se odrazí v nepřipravenos-
ti staveb, podobně jako tomu by-
lo po finanční krizi po roce 2009,
s vážnými důsledky do ekonomiky
stavebních firem, celého staveb-
nictví a úrovně HDP České repub-
liky v dalším období.
CACE je představitelem pro-
jekčních a inženýrských kapa-
cit v ČR. Odborně se přitom opírá
o širokou členskou základnu a me-
zinárodní organizace FIDIC a EF-
CA. Především na projekčních
a inženýrských firmách záleží, jak
kvalitně a rychle bude probíhat
příprava staveb v rámci protikri-
zové strategie vlády ČR. Tyto fir-
my budou mít zásadní vliv na to,
zda vůbec a které stavby budeme
v blízké budoucnosti realizovat.
Naše asociace zastává názor, že
toto období krize je třeba využit ja-
ko příležitost ke zrychlené realiza-
ci řady povinností, které oblast pří-
pravy investičních akcí čekají – tzn.
zjednodušit zažité procesy, mo-
dernizovat, digitalizovat a pomo-
cí investic do přípravy staveb
sní-
žit vliv krize na celou společnost.
CACE nabízí
partnerství
a spolupráci
při realizaci výše
uve-
dených 5 + 5 opatření
. Předkláda-
né „Stanovislo CACE“ včetně „ná-
vrhu opatření pro kompenzaci vlivu
pandemie Covid 19 na projektové
a konzultační firmy“ bylo projedná-
no na společných jednáních zástup-
ců prezidia CACE s prezidentem
Svazu podnikatelů ve stavebnic-
tví, předsednictvem Sdružení pro
výstavbu silnic a vedením České
komory autorizovaných inženýrů.
Všechny jmenované orgány vyjád-
řily dokumentu plnou podporu.
Ing. Martin Zuštík
prezident CACE
mob.: 602 712 930
e-mail: